Zondag viel van verbazing mijn mond open toen ik de Bazouq in Tilburg op liep. Ik had wel verwacht dat deze bazaar mensen zou aantrekken, maar zoveel. Wat is het succes achter deze ‘markt’?
Hoe kwamen we bij de markt…
Van de zomer heb ik na aanleiding van het blog “Help! Mijn bezoeker koopt geen souvenirs meer!” drie keer op de rommelmarkt gestaan. Ik wilde ondervinden welke verkooptechnieken ze op de markt hanteren. De eerste keer was mijn ervaring op zijn zachts gezegd geen succes. In de stromende regen hield ik alleen een longontsteking aan dat avontuur over. De tweede keer was het 32 graden en ondervond er bijna uitdroging door. Maar de derde markt was een succes! Terwijl het ook die dag regende. Ik dacht dat het succes van een markt afhankelijk is van weer, maar het blijkt vooral afhankelijk te zijn van locatie en zijn bezoekers. De laatste markt werd gehouden tussen een seniorencomplex en een flat met veel internationale bewoners. Dit bleek de perfecte omgeving voor een rommelmarkt.
Andere setting, nog groter succes
Een totaal andere setting, maar ook een perfecte omgeving blijkt de Booghal op het NS plein in Tilburg te zijn. Daar werd afgelopen zondag voor de derde keer de Bazouq georganiseerd. Het initiatief van ‘Huis van de Wereld’ startte in juni en de organisatie ziet een stijgende lijn in de bezoekersaantallen. De omgeving doet je denken aan een oud industriegebied ergens in het buitenland. De sfeer is fantastisch. Als je het over zintuigenprikkeling hebt, dan is deze gedeeltelijk overdekte markt daar een heel goed voorbeeld van. Bij binnenkomst ruikt het naar versgebakken Engelse ‘meat pies’ en zie je mensen met een glas wijn lachend met elkaar praten. De kraampjes zijn gevuld met duurzame, fair trade en zelfgemaakte producten, maar ook vind je er tweedehandskleding. Internationaal eten is sterk vertegenwoordigd op deze markt. Van zelf gebrouwen Belgische bier naar Antilliaanse taarten en heerlijke Turkse pizza met spinazie. Live muziek en een goede dj zorgen voor een constante achtergrond muziek. Het toverwoord op deze markt lijkt het woord ‘betaalbaar’ te zijn. De entree is gratis en de producten hebben prijzen die lager of gelijk aan zijn wat je zou verwachten bij deze producten.
Klein maakt grote beleving
Toch zijn het de kleine dingen die mij deze bazaar ontzettend deden waarderen. Een mevrouw bij een kraam met zelfgemaakte babyartikelen wist precies van elk product te vertellen in welk land het gemaakt is. Een boer die met lekkere recepten komt met vergeten Hollandse groentes. De Turkse pizza baker die door zijn servetten heen was, gaf ons water uit een jerrycan, zodat we niet met plakkerige handen over de markt hoefden te lopen. En dan het enthousiasme waarmee de man achter de Cake Away kraam zijn cake voor je neus bereidde. Ondanks dat het druk op de markt was, namen ze bij de kraampjes de tijd voor je en gaven mij een speciaal gevoel.
De koopjesjagers en de bewuste mens
Op de rommelmarkten van de zomer zag ik twee verschillende groepen. De echte koopjesjagers en de groep mensen die bewust kiest voor tweedehands artikelen. Het was vooral de laatste groep die je terug zag op de Bazouq. Een steeds groter wordende groep van belangstellende die de markt bezoeken om iets ‘moois’ te kopen, maar vooral om ‘mee te maken’. Op de Bazouq hebben ze dat goed begrepen. Door theater, zang, modeshows, kinderanimatie en dansvoorstellingen aan te bieden, geef je het publiek een complete activiteit en stimuleer je verkoopgedrag.
Laat het succes niet de valkuil worden
Het onverwachte succes was duidelijk merkbaar. Om mij heen hoorde ik veel bezoekers klagen over de drukte in de hal. Het geluk was dat er een zonnetje scheen, dus bezoekers op de markt buiten bleven staan. Maar als het geregend had, dan waren er te veel mensen aanwezig geweest om in de hal te houden. Ook hadden veel kramen zichtbaar niet gerekend op deze toestroom van bezoekers. Sommige kramen waren om half 4 al bijna door hun voorraad heen. De bezoekersstromen zullen op toekomstige markten beter gereguleerd moeten worden. Een goed initiatief die tijdens de eerste editie is georganiseerd, is het aanbieden van een ontbijt. Waardoor je vroeg in de ochtend bezoekers aantrekt. En ook de Bubbles and Bites die pas om vier uur begint, zorgt er juist voor dat bezoekers later in de middag komen.Er staat nog geen nieuwe datum op de site, maar ik raad iedereen aan om de Bazouq te bezoeken. www.bazouq.nl
Ruby Kramer
Volg Ruby Kramer op Twitter en connect op LinkedIn
___________________________________________________________________________
PanterKist is geen Kat in de Zak, wat het dan wel is…zie www.panterkist.nl
Volg PanterKist op Twitter en sluit aan op Facebook
___________________________________________________________________________
Eén reactie
RT @BazouqTilburg: Op het einde van de dag 8.000 bezoekers :-)) @maykekikstra Maar dit is wel een treffend mooi stuk.. http://t.co/AC7jRlk3