• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Twittermania; blog van Kim Haanappel

24 maart 2011 by Redactie Reageer

Niemand zit te stuiteren van enthousiasme bij het bericht dat ik net een nieuwe jurk heb gekocht. Of dat ik een kop koffie drink bij mijn oma in het verzorgingstehuis. Dat waren mijn eerste gedachten toen ik hoorde over Twitter. En ik ben vast niet de enige die er zo over dacht. Wie is nu geïnteresseerd in kleine onbenulligheden van een ander? Niemand toch? Die Twittermania zou vast snel overwaaien en over een jaar of tien zou niemand er meer over praten. Dacht ik…

Daarom keek ik met stijgende verbazing naar alle media-aandacht die deze nieuwe hype-in-opkomst kreeg. Op steeds meer websites, in tijdschriften, kranten en zelfs in tv-programma’s werd steeds vaker naast het email- en webadres ook een twitteradres genoemd. Uiteindelijk won de nieuwsgierigheid het van de scepsis en dus besloot ik me er toch maar eens in te verdiepen. En tot mijn grote verbazing moest ik bekennen dat Twitter zakelijk gezien best interessant is. Het is – voortbordurend op mijn column van vorige maand – een perfect middel tot free publicity.

 

Een voorbeeld van een perfecte Twitter-actie om gratis publiciteit te krijgen is deze:

RT TESTERS GEZOCHT gratis wknd in nieuwe 12 pers LUXE #landal bungalow in Drenthe. http://bit.ly/hRq0tl Dinsd.avnd uitslag.

Voor de lezer die niet bekend is met Twitter: RT staat voor ReTweet oftewel: stuur door. Het gekke http-adres is een verkorte versie van een websiteadres. In dit geval een verwijzing naar de website van Landal Greenparcs waar de bungalow wordt gepresenteerd. Omdat je per bericht maar 140 tekens kunt gebruiken, is het handig om een webadres af te korten en ook zuinig te zijn met het aantal tekens dat je gebruikt. Kort en bondig zijn de Twitter-toverwoorden.

Deze Tweet werd geplaatst door de Commercieel Directeur van Landal GreenParcs en ik heb ‘m welgeteld twaalf keer via verschillende mensen voorbij zien komen in mijn Twitterinbox. Kortom: twaalf mensen hebben dit bericht ontvangen en weer aan al hun volgers doorgestuurd. Er ontstaat een soort kettingbrief. In de laatste telling is dit bericht 467 keer doorgestuurd! Je mag er dus vanuit gaan dat de meeste actieve Twitteraars – en dat zijn er in Nederland 200.000 – dit bericht hebben gekregen. Betere promotie is er niet en het is nog helemaal gratis ook!

Mijn advies: gebruik Twitter! En maak daarbij gebruik van de tips die u vorige week kon lezen in de column over free publicity. Bovendien is het een perfect middel om in contact te blijven met uw gasten. Tweet over het nieuwe sanitairgebouw dat u aan het bouwen bent. Meld dat de nieuwe brochure uit is en plaats direct een link naar de aanvraagpagina op uw website. Zo helpt Twitter ook direct mee aan de vindbaarheid van uw website in zoekmachines, want u zult zien dat uw website na zo’n bericht meteen flink bezocht wordt.

U hoeft geen briljant schrijver te zijn, want niemand kan in maximaal 140 tekens een proza opzetten. En u hoeft ook niet altijd spectaculair nieuws te hebben, iets weg te geven of een actie op te zetten om te kunnen twitteren. Plaats gewoon met enige regelmaat een leuk mini-bericht. Het kost weinig tijd, het is leuk en het past perfect onder het mom ‘baat het niet, dan schaadt het niet’.

Ik ben teruggekomen op mijn (voor)oordeel dat niemand geïnteresseerd is in de onbenulligheden van een ander en dat Twitter nooit iets kan worden. Iedereen vindt het leuk om te gluren bij de buren en te profiteren van leuke acties. En dat gaat wel heel makkelijk met Twitter!

Succes!

Kim Haanappel
Ferias Communicatie
www.ferias-communicatie.nl
 

Om het goede voorbeeld te geven, starten wij vanaf vandaag ook een Twitteractie. Volg ons op Twitter en maak kans op een gratis ontwerp voor een flyer of poster. Leuk voor het recreatieprogramma, een beurs of een aankondiging! Het enige wat u hoeft te doen is ons volgen op Twitter. Bovendien krijgt u dan iedere week een gratis communicatieve Twittertip!

(De uitslag maken wij eind april bekend. Uiteraard alleen via Twitter!)

Categorie: Opinie en kennis Tags: twitter

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Frans pretpark Le PAL kiest voor Smash & Reload als eerste interactieve dark ride

Ervaren professionals uit de recreatie starten een nieuw adviesbureau: TDAC

Landelijk congres Vitale Vakantieparken op 2 juni

Recreatie Vakbeurs 2022 breidt uit met segment ‘horeca’

Grootste en snelste achtbaan van Denemarken door Vekoma gebouwd in Fårup Sommerland

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

jun 30
08:00 - 17:00

Expertmeeting Retailtainment

Bekijk kalender

Recente reacties

  • edwin op Regelgeving voor springkussens en inflatables m.i.v. 2021
  • J.W. Gutterswijk op Landal Mooi Zutendaal (Be) breidt uit met houtskeletbouw villa’s
  • Jan Cramer op Rechtbank steunt plannen gemeente Amsterdam voor krimp van de rondvaartvloot

Secundaire Sidebar

Insight

Informeren met filmpjes helpt Parkvakanties aan snelle groei van het bereik

Tekort aan personeel is grote bedreiging voor de recreatiesector

De gast betaalt de (energie)rekening – Pay-Per-Use

EuroParcs brengt duurzame intenties ook al in de praktijk op de parken

Nieuwe technieken geven traditionele attracties een nieuw leven

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

ABN AMRO

Creative Structures

Team Animation

ZKA Strategy

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS