Niemand zit te stuiteren van enthousiasme bij het bericht dat ik net een nieuwe jurk heb gekocht. Of dat ik een kop koffie drink bij mijn oma in het verzorgingstehuis. Dat waren mijn eerste gedachten toen ik hoorde over Twitter. En ik ben vast niet de enige die er zo over dacht. Wie is nu geïnteresseerd in kleine onbenulligheden van een ander? Niemand toch? Die Twittermania zou vast snel overwaaien en over een jaar of tien zou niemand er meer over praten. Dacht ik…
Daarom keek ik met stijgende verbazing naar alle media-aandacht die deze nieuwe hype-in-opkomst kreeg. Op steeds meer websites, in tijdschriften, kranten en zelfs in tv-programma’s werd steeds vaker naast het email- en webadres ook een twitteradres genoemd. Uiteindelijk won de nieuwsgierigheid het van de scepsis en dus besloot ik me er toch maar eens in te verdiepen. En tot mijn grote verbazing moest ik bekennen dat Twitter zakelijk gezien best interessant is. Het is – voortbordurend op mijn column van vorige maand – een perfect middel tot free publicity.
Een voorbeeld van een perfecte Twitter-actie om gratis publiciteit te krijgen is deze:
RT TESTERS GEZOCHT gratis wknd in nieuwe 12 pers LUXE #landal bungalow in Drenthe. http://bit.ly/hRq0tl Dinsd.avnd uitslag.
Voor de lezer die niet bekend is met Twitter: RT staat voor ReTweet oftewel: stuur door. Het gekke http-adres is een verkorte versie van een websiteadres. In dit geval een verwijzing naar de website van Landal Greenparcs waar de bungalow wordt gepresenteerd. Omdat je per bericht maar 140 tekens kunt gebruiken, is het handig om een webadres af te korten en ook zuinig te zijn met het aantal tekens dat je gebruikt. Kort en bondig zijn de Twitter-toverwoorden.
Deze Tweet werd geplaatst door de Commercieel Directeur van Landal GreenParcs en ik heb ‘m welgeteld twaalf keer via verschillende mensen voorbij zien komen in mijn Twitterinbox. Kortom: twaalf mensen hebben dit bericht ontvangen en weer aan al hun volgers doorgestuurd. Er ontstaat een soort kettingbrief. In de laatste telling is dit bericht 467 keer doorgestuurd! Je mag er dus vanuit gaan dat de meeste actieve Twitteraars – en dat zijn er in Nederland 200.000 – dit bericht hebben gekregen. Betere promotie is er niet en het is nog helemaal gratis ook!
Mijn advies: gebruik Twitter! En maak daarbij gebruik van de tips die u vorige week kon lezen in de column over free publicity. Bovendien is het een perfect middel om in contact te blijven met uw gasten. Tweet over het nieuwe sanitairgebouw dat u aan het bouwen bent. Meld dat de nieuwe brochure uit is en plaats direct een link naar de aanvraagpagina op uw website. Zo helpt Twitter ook direct mee aan de vindbaarheid van uw website in zoekmachines, want u zult zien dat uw website na zo’n bericht meteen flink bezocht wordt.
U hoeft geen briljant schrijver te zijn, want niemand kan in maximaal 140 tekens een proza opzetten. En u hoeft ook niet altijd spectaculair nieuws te hebben, iets weg te geven of een actie op te zetten om te kunnen twitteren. Plaats gewoon met enige regelmaat een leuk mini-bericht. Het kost weinig tijd, het is leuk en het past perfect onder het mom ‘baat het niet, dan schaadt het niet’.
Ik ben teruggekomen op mijn (voor)oordeel dat niemand geïnteresseerd is in de onbenulligheden van een ander en dat Twitter nooit iets kan worden. Iedereen vindt het leuk om te gluren bij de buren en te profiteren van leuke acties. En dat gaat wel heel makkelijk met Twitter!
Succes!
Kim Haanappel
Ferias Communicatie
www.ferias-communicatie.nl
Om het goede voorbeeld te geven, starten wij vanaf vandaag ook een Twitteractie. Volg ons op Twitter en maak kans op een gratis ontwerp voor een flyer of poster. Leuk voor het recreatieprogramma, een beurs of een aankondiging! Het enige wat u hoeft te doen is ons volgen op Twitter. Bovendien krijgt u dan iedere week een gratis communicatieve Twittertip!
(De uitslag maken wij eind april bekend. Uiteraard alleen via Twitter!)