In Rotterdam staan bewoners centraal bij ontwikkeling toerisme

Op het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd in Rotterdam (31 oktober) was er dit jaar veel aandacht voor het beheersen van de toeristenstromen. Juist in Rotterdam wordt dat op een doordachte wijze aangepakt.

Een van de schetsen van Heijmans voor Katendrecht

Met name de rondgang in de wijk Katendrecht, waar nog volop wordt gerenoveerd, liet zien hoe een vervallen woonwijk kan worden omgevormd naar een gebied met toeristisch potentieel.

Toerisme Rotterdam in perspectief

Renske Satijn, manager van Rotterdam Tourist Information, schetste de positie van toerisme in Rotterdam. Alhoewel het belang van toerisme groeit, is er nog geen sprake van ‘Amsterdamse toestanden’. In Rotterdam telt men jaarlijks 2 miljoen toeristische overnachtingen. (Amsterdam: 14 miljoen). Toch worden de lessen uit Amsterdam wel meegenomen. Satijn: “Toerisme moet in dienst staan van de stad Rotterdam en het is een middel om doelstellingen van de stad te bereiken. De Rotterdammer staat centraal in onze afwegingen. Bij toeristische ontwikkelingen wordt dan ook goed gekeken welke vormen van toerisme passen bij een stadswijk.”

Foto’s van de Feniks Food Factory op Katendrecht:

Case Katendrecht

Christiaan Coorman van bouwbedrijf Heijmans is vanaf de beginfase betrokken geweest bij de ontwikkeling van het nieuwe Katendrecht: Coorman vertelt: “Het gebied kent een roemruchte geschiedenis. Het is onderdeel van de Rotterdamse haven. De grote loodsen zijn dan ook kenmerken voor dit schiereiland. Maar Katendrecht heeft ook een rafelrandje. Het stond lange tijd bekend als het ruige uitgaansgebied van zeelui in Rotterdam, met o.a. een Chinatown en een rosse buurt. Veruit het grootste deel van de bewoners had geen vast baan en het was één van de Vogelaarwijken. Hier durfde niet iedereen ’s nachts rond te lopen. De gemeente Rotterdam zocht een projectontwikkelaar die dit gebied wilde ontwikkelen tot een stadswijk met méér perspectief.”

Voor Heijmans was er het belang om er (prijzige) appartementen te kunnen bouwen en verkopen. Dat lukt alleen als de hele omgeving aantrekkelijker wordt gemaakt. Bij het aantrekkelijk maken van Katendrecht spelen o.a. horeca en culturele instellingen een belangrijke rol. Omdat de wijk Katendrecht centraal in de stad is gelegen, wordt dit gebied ook steeds aantrekkelijker voor toeristisch bezoek. Logistiek speelt volgens Coorman een belangrijke rol bij de succesvolle ontwikkeling van dit gebied. Het is immers een schiereiland, dus een brug is dan een voorwaarde om hier ook doorgaand verkeer te krijgen.

De Feniks Food Factory, een ruige foodhal, is een van de succesbedrijven op het eiland. Ook de circusopleiding waar voorbijgangers, dankzij een glazen pui naar binnen kunnen kijken, biedt iets unieks. Het roemruchte verleden wordt in de communicatie van het gebied niet weggestopt, maar juist nog wat aangedikt. Pronkstuk van het eiland is het oude cruiseschip SS Rotterdam, waar woningcorporatie Vestia zich aardig in heeft verslikt. Volgens onze toeristische gids moeten we dat nu maar laten rusten en kijken naar de kansen die deze trekpleister nu biedt.


Met dank aan:

Het Trendcongres Recreatie en Toerisme in Rotterdam werd georganiseerd door Pleisureworld NRIT & het Kennisnetwerk Destinatie Nederland in samenwerking met de Nederlandse hogescholen op het gebied van Toerisme (Breda University, Hogeschool Zeeland, InHolland, LOI, Stenden, en de hogeschool Saxion)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *