• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Toerisme gaat nog belangrijker worden voor Nederland

6 september 2019 by ABN AMRO sector leisure Reageer

Toeristen trekken steeds gretiger de portefeuille in ons land. Vorig jaar zijn de uitgaven van toeristen met 6,4 procent naar 87,5 miljard euro gestegen. Deze bestedingen komen hoofdzakelijk van binnenlandse toeristen.

toeristenmagneet Keukenhof

De uitgaven van buitenlandse toeristen blijken (gecorrigeerd voor prijseffecten) sinds 2010 te zijn verdubbeld. Inmiddels is de toegevoegde waarde van de toeristische sector goed voor 4,4 procent van het Nederlandse bbp.

Insight door ABN AMRO:


Bijdrage van toerisme aan de economie als percentage van het bruto binnenlands product


Loopt de indrukwekkende opmars van het toerisme in Nederland op zijn einde? Uit gegevens van de internationale reisorganisatie WTTC blijkt van niet. De bijdrage van het toerisme aan het Nederlandse bbp is klein, afgezet tegen andere Europese landen. En dat is niet alleen ten opzichte van mediterrane vakantielanden als Griekenland, maar ook ten opzichte van bijvoorbeeld Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Sterker nog: binnen de Europese Unie is de bijdrage van toerisme aan de eigen economie alleen in Litouwen en Polen lager dan in ons land.

Over een langere termijn verwacht ABN AMRO per saldo een toename van het toerisme in ons land. Meerdere factoren liggen hieraan ten grondslag. De groei van de wereldbevolking en de welvaart, de reislustige nieuwe generatie consumenten en de ‘kleinere wereld’ – mede door de toenemende transparantie die internet brengt – dragen bij aan de groei. In de eerste vijf maanden van dit jaar steeg het aantal logeerpartijen van buitenlandse toeristen in ons land met 6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De toeristische bestedingen groeien daarmee ook verder.

Overtoerisme en spreiding

De Dam in Amsterdam

Nu is overtoerisme over heel de wereld meer dan ooit een onderwerp van gesprek. De ellenlange rijen voor de Eiffeltoren, de halvering van de lokale bevolking van Venetië en de sluiting van een toeristisch strand in Thailand zijn exemplarisch. Ook binnen Nederland is overtoerisme aan de orde: in Amsterdam werd bijvoorbeeld de bierfiets in drukke delen van de stad verboden.

Bij een hoge toerismedruk worden toeristische ervaringen minder authentiek. Buitenstedelijke gebieden in ons land kunnen daarom ‘overloop’ van toerisme creëren, als ze het momentum maar aangrijpen. Cruciaal is dat deze gebieden hun ‘digitale visitekaartje’ verder verbeteren – het regionale webplatform waarin ondernemers en overheid het aanbod aan musea, hotels, verblijfsrecreatie en festivals combineren; het liefst met een strategische timing van bijvoorbeeld exposities door musea.

Overheid en bedrijfsleven in Noord-Brabant wisten buitenlandse toeristen aan te spreken toen zij een overzichtelijk platform combineerden met tentoonstellingen over Vincent van Gogh en Jheronimus Bosch. Hoewel het binnenlands toerisme achterbleef, biedt dit inspiratie. Welk buitenstedelijk gebied gaat het sterkst profiteren van de toename van het toerisme?


Met dank aan sectoreconomen Sonny Duijn en Loek Caris. In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws. Meer informatie: ABN AMRO, sector leisure

Categorie: Opinie en kennis

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Fietsbeurs Bike Motion opnieuw uitgesteld

Praktijkdag ‘De Glamping (r)evolutie, 20 september op Papillon Country Resort

Campingsector weer bij elkaar op de Caravan Salon in Düsseldorf

Nieuw ‘I love Sales Academy’ voor de recreatie- en toerismesector

Compacte darkride ‘Smash & Reload’ nu ook met IP van de Daltons en in meerdere formats

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

aug 26
26 augustus om 10:00 - 4 september om 18:00

Caravan Salon Düsseldorf

aug 31
31 augustus om 10:00 - 4 september om 18:00

HISWA te Water

sep 6
13:30 - 17:00

Workshop: Verover de markt van vakantiewoningen

sep 13
13 september - 15 september

IAAPA Expo Europe

sep 15
15 september - 17 september

The Glamping Show

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Michael op Oud-eigenaren van Droomparken starten met nieuwe keten: MarinaParken
  • J van Ekeren op ANWB Verkiezing Camping van het Jaar 2023 van start
  • Eindhoven op Seinpost en ZKA (leisure) worden Ginder

Secundaire Sidebar

Insight

FEC Playdome Roosendaal nu één jaar open

Roompot nog altijd vol vertrouwen op positief oordeel ACM m.b.t. overname Landal

Het Kadaster maakt samen met het FD een analyse van de markt van vakantiewoningen

Festival Tomorrow Land’s Dreamville inspireert tot vakantieformule Green Fields

Hoe ziet de toekomst voor musea er uit?

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Countus

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

Creative Structures

Team Animation

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS