De kampeersector staat onder druk. Een van de bloggers op Pretwerk.nl, Karin Veldhuizen van watersportcamping Heeg, besloot spontaan om een namiddag te plannen om over de toekomst van ‘haar’ sector te brainstormen. Vanuit diverse disciplines kwamen mensen naar Heeg om mee te denken.
Aan het enthousiasme van de kampeerders ligt het volgens de aanwezigen, niet. Op een camping maakt de bezoeker vaak veel meer mee dan tijdens een verblijf in een hotel. Kamperen speelt ook prima in op trends als authenticiteit en puurheid.
Enkele constateringen die zorgen voor een krimpende markt:
- De gemiddelde verblijfsduur loopt terug
- Demografisch gezien loopt het aantal gezinnen (belangrijkste doelgroep) terug.
- Steeds minder mensen rijden met een caravan. (o.a. door verplicht rijbewijs en kleinere auto’s.)
Veranderende marktomstandigheden
De campingsector mist op diverse punten de aansluiting bij de marktomstandigheden; en dat zijn vaak punten waar een ondernemer zelf invloed op kan uitoefenen.
- – Het kampeerproduct is al jarenlang vrijwel onveranderd, en aan het einde van de productlevenscyclus. Een nieuwe identiteit en beleving, gebaseerd op de bestaande waarden van kamperen, kan zorgen voor een nieuwe impuls.
- – Het kampeerproduct is in veel gevallen erg vervlakt. Door aantrekkelijk te zijn voor iedereen, is het voor niemand echt bijzonder. Ondernemers zouden veel vaker scherpe keuzen moeten durven maken.
- – De consument is in veel markten gewend aan een flexibel product. De consument wil zelf zijn pakket naar wens kunnen samenstellen. Dus o.a. zelf de aankomst- en vertrektijd bepalen en op maat belevingen kunnen toevoegen.
- – Een andere veranderende marktomstandigheid, is de overgang van bezit naar beleving. Het aantal caravans in eigen bezit neemt af. Verhuurmogelijkheden nemen deels die plek in. In de marketing kun je op de beleving inspelen door (beeldend) te laten zien wat je op een kampeervakantie kunt beleven.
- – Door de transparante markt heeft de ondernemer een brengplicht. Wie zijn aanbod niet goed weet over te brengen, verliest klanten. Een ondernemer dient uit te leggen wat zijn meerwaarde is.
- – Nieuwe marktomstandigheden, nieuwe kansen. Ook op het gebied van verdienmodellen ontstaan er nieuwe kansen. In de discussie werd o.a. de rol van een kampeerterrein genoemd als plek om producten uit te proberen.
Aan de discussie namen deel:
- Gastvrouw Karin Veldhuizen, campingondernemer
- Wicher Meijer, directeur NHTV (toeristische opleiding)
- Gerhard Paul Wisgerhof, adjunct hoofdredacteur ANWB Kampeer en Caravan Kampioen
- Rene Boender, brand booster & brain agent (werkt o.a. voor Coca Cola)
- Petra Ellens, regiomanager brancheorganisatie RECRON
- Paul Weijers, RecreaCoach en docent TIO toeristisch onderwijs
- Bart Bronstring, @Kampeergek
- Frejo Blaauw, Nederlandse Kampeerauto Club
- Pauline Hazelhof, kampeerder / wijnhuis Hazelhof
- Walter Jonker, initiator Pretwerk.nl, recreatief ondernemersnieuws
4 reacties
geweldig initiatief.
mis nog de vervlakking tussen wonen, werken en recreeeren
En nu? een pril begin….aanzet tot verandering…. of vervolg?
Ben benieuwd!
Hartelijk dank Adri voor je reactie! Er is veel gezegd en er is veel te doen. Wat zeker helder is, is dat deze brainstormsessie een warm welkom heeft gekregen qua belangstelling en wat ons betr. zeker een begin van nog meer. Wat of hoe, daar gaan we ons nog eens over buigen. Nogmaals dank en Adri, wie weet tot ziens! Een groet & glimlach, Karin
Hoewel geen campinghouder, ben ik een vervent kampeerder. Campings vervullen een belangrijke rol in het ‘vertellen van het verhaal van de plek plaats of landschap’. In die zin vind ik de campings teveel van hetzelfde bieden. Te weinig onderscheidend. Over het algemeen, maar ik ben me ervan bewust dat ik wellicht een uitzondering ben, vind ik de campings te ‘aangeharkt’ en te overgeorganiseerd en daardoor te weinig avontuurlijk. Meer flexibiliteit betekent voor mij komen en gaan wanneer je wilt. Avontuurlijkheid zit ‘m voor mij niet primair in meer luxe, apparaten en recreatieteams maar meer in ontdekken, wijze waarop het terrein ingericht is – gerelateerd is aan het landschap enz. enz. Niet elk onderdeel van het terrein moet op dezelfde manier ingericht of bestraat te zijn.
Hopelijk kunnen jullie er wat mee.
Dolf Houtman
Hartelijk dank Dolf voor je reactie en jouw visie op jouw ideale camping! Ik kan zeker wat met je opmerking, het heeft ook vooral te maken met jouw waarden & normen, jouw lifestyle, ik vermoed avontuurlijk paars zoals we dat in de branche zo benoemen. Kijk maar eens op http://www.smartagent.nl Er zijn binnen de Nederlandse grenzen relatief weinig “paarse”campings, vandaar dat jij ze over het algemeen te aangeharkt en te over georganiseerd vind. Dolf, wie weet mag ik je nog wel eens op onze camping verwelkomen. Een groet & glimlach, Karin