Toekomst horeca en recreatie van diverse kanten belicht

De Kamer van Koophandel heeft een serie interviews online gezet waarin vertegenwoordigers van horeca- en recreatiebedrijven, brancheorganisaties en toeleveranciers hun visie geven op de toekomst van Horeca en Leisure. Onderwerpen die ruim aan bod komen zijn: samenwerking, trends en internationale ontwikkelingen.

Een ontwerp van JoraVision 9filmpje 1) als exportproduct naar Istanbul
Een ontwerp van JoraVision (filmpje 1) als exportproduct naar Istanbul

De KvK organiseerde dit jaar een aantal inspiratiesessies (nog één te gaan, op 22 september in Hoorn), waarin diverse succesfactoren voor horeca en recreatie werden benoemd. Die worden samengevat in drie thema’s:

  1. Internationalisering
    Het groeiend aantal buitenlandse gasten in Nederland en de export van kennis zijn kansen voor ondernemers. Hoe verzilvert u deze en vermijdt u de valkuilen?
  2. Samenwerking
    Samenwerking lijkt een toverwoord om tot vernieuwing in de horeca- en leisuresector te komen. Hoe kunt u een samenwerking effectief en met een verdienmodel aanpakken?
  3. Nieuwe business door crossovers
    Grenzen tussen sectoren vervagen. Innovatie vindt juist plaats op de snijvlakken tussen branches. Hoe kunnen deze ‘crossovers’ in uw bedrijf voor vernieuwing zorgen?

Meer over: KvK inspiratiesessie ‘Gaan voor groei in horeca en leisure

Deze hoofdthema’s komen ook uitgebreid aan bod in de onderstaande interviews:

Bas Jonkergouw, Jora vision
Dit bedrijf verzorg nationaal en internationaal thematisering; vooral van de attractiesector. Jonkergouw pleit voor ‘out of the box denken’ en een goede kennis van je doelgroep.

Leo Willem, tourtodo
Dit bedrijf ontwikkelde een app voor een speurtocht-spel. Leisure- en horecabedrijven kunnen daar bij aanhaken.

Eus Peters, Koninklijke Horeca Nederland
Deze belangenbehartiger omschrijft trends voor de horecasector.

Miriam Dekkers, Hotel de Pergola in Giethoorn
Het hotel heeft zich heel specifiek verdiept in de Chinese gasten. Samenwerking met regiomarketing en het NBTC zorgde voor een succesvolle aanpak en een betere spreiding van de bezetting.

Jeanette Brinkman, Ardoer Campings
Jeanette geeft een toelichting op de keuze van zelfstandige Ardoer Campings om intensief samen te werken. Gezamenlijke marketing en onderlinge kennisuitwisseling zijn de grootste meerwaarden.

Arthur van Disseldorp, RECRON
Volgens Van Disseldorp zijn er steeds meer landen waar de toeristen vandaan komen. Een ondernemer moet daarin een keuze maken, zich verdiepen in de cultuur en achtergrond van de ‘nieuwe’ landen. Nichemarketing en maatwerk is de daarvoor de beste aanpak.

Wim van Meerveld, De Keukenhof
De Keukenhof is al jarenlang een succesvolle attractie. Dat is volgens Van Meerveld alleen mogelijk als je kwaliteit levert; en daar moet je continu aan werken. Gebruik je (tevreden) om weer nieuwe gasten naar je attractie of bedrijf te krijgen.

Corin Dijkhuizen, Yumble
Een attractie ‘onder constructie’ in Roermond, die gebruik maakt van nieuwe technieken. “Durf risico te nemen.”

Jeroen van Bennekom, Van der Valk
“Onderscheid in de horecasector maak je met beleving. Samenwerking biedt nieuwe kansen.”

Adri van Ooijen, Campingpark Het Groene Eiland, Appeltern
Van Ooijen werkt veel samen met dagrecreatie in de regio. Hij is wel kritisch op de kwaliteit van de samenwerkingspartners.: “De partners moeten bij je passen, blijf vooral jezelf, maak goede afspraken en kijk ook wat je zelf voor een ander kunt betekenen.”

accommodatie op Het Groene Eiland
accommodatie op Het Groene Eiland

Eén reactie

  1. ‘Nieuwe business’ zijn ook mensen met een (fysieke) beperking en ouderen. Een kleine 3,5 miljoen potentiële klanten..als ze uw zaak binnen kunnen komen. Tot nut toe wordt door horeca en leisure weinig kansrijk op deze potentie ingezet. Aangezien mensen met een beperking – u en ik kunnen dat ook opeens zijn..- en ouderen ook graag uit eten en drinken willen gaan is vaak met weinig kostbare aanpassingen (ze komen bijna nooit alleen) een nieuwe klantenkring op te bouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *