Tien gouden regels voor fotografie in de recreatiesector

“Welk beeld wilt u van uw bedrijf communiceren?” Voor een recreatiebedrijf is het overbrengen van sfeer en beleving een belangrijk onderdeel van de promotie en marketing. Beelden spelen daarin een cruciale rol. Toch zien we maar al te vaak dat de teksten al klaar liggen en dat er  pas daarna gezocht wordt naar een passende foto. Draai die volgorde eens om. Met onderstaande tips kunt u eenvoudig een verbeterslag maken.

Deze regels zijn handreikingen. Als u een goede reden heeft om er een keer van af te wijken; gewoon doen. Want ook onverwachte foto’s hebben hun charme en trekken de aandacht.

  1. Mensen horen er bij

Maak vooral gebruik van foto’s met mensen die plezier hebben in uw verblijf of attractie. Een leeg terras of attractie zonder publiek is veel minder aantrekkelijk. En fotografeer ook gezichten, want daaruit kun je veel aflezen over de reactie van het publiek op uw bedrijf.

productfoto (foto SOOW pictures)
de beleving (Foto SOOW pictures)

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Fotografeer in het voor- en hoogseizoen

Een recreatiebedrijf in de openlucht ziet er aan het eind van het seizoen vaak minder fris uit; slijtplekken in het gras; reparaties die worden uitgesteld; enz.. Als u te lang wacht dan is de kans groot dat u moet fotograferen zonder gasten.

 

  1. Vertel je verhaal in beelden
…moeten we nu nog uitleggen dat je hier leuk kunt vissen?

Lees je eigen promotiemateriaal eens door en bekijk welke teksten je kunt vervangen door beelden. “Welk verhaal wil je vertellen?” Check achteraf wel of je verhaal wordt geïnterpreteerd zoals je het hebt bedoeld. Leg de foto’s die je wilt gebruiken dus altijd even voor aan je doelgroep. Een foto van meiden die plezier hebben in de wachtrij communiceert voor u wellicht ‘plezier hebben’, maar kan ook worden geïnterpreteerd als ‘wachtrijen’.

 

  1. Gebruik ook foto’s van je gasten

Zelfs als ze niet voldoende van kwaliteit zijn, dan leer je wel wat zij belangrijk vinden om op de foto te zetten. Landal paste dit concept dit jaar toe door via Twitter tien vakantiewoningen aan te bieden aan goede amateurfotografen. Dat leverde naast foto’s ook gratis publiciteit op. Bekijk de foto’s maar eens op www.flickr.com

 

  1. Plan de zon en schaduwmomenten

Bekijk van tevoren op welke tijdstippen uw bedrijf het mooist uitkomt in de zon.

En schrijf dit op. Het kan voor de fotograaf handig zijn om hier rekening mee te houden. Ook als je mensen fotografeert, dan doe je dat het liefst niet tegen de zon in. Vaak geeft de avondzon het mooiste licht om sfeervol te fotograferen. Een goede planning levert betere foto’s op.

(advertentie)

 

  1. Beelden laten zien wie is je doelgroep is
…en zo krijg je ook niet meteen een naam als ‘hondencamping’.

Dit kan zowel mensen aantrekken als afstoten. Bedenk das van tevoren goed wie u op de foto zet. Dit is een voorbeeld van een camping waar honden welkom zijn. Dat staat niet in de tekst op de folder; de foto zegt genoeg, voor zowel hondenbezitters als hondenhaters.

 

  1. Zoek een fotograaf die past bij je bedrijf en de opdracht

Er zijn verschillende specialisaties in fotografie; sport/actiefotografie, sfeerfotografie, productfotografie, portretfotografie, luchtfotografie, panoramafotografie of natuurfotografie. Bedenk van tevoren goed wat voor soort foto’s u nodig heeft. Fotografie is bovendien een vak waar zowel techniek als creativiteit een rol speelt. Bekijk zeker het portfolio van een fotograaf om te weten of de stijl en kwaliteit u aanspreekt.

 

  1. Online geeft nieuwe mogelijkheden

Een groot deel van het promotiemateriaal wordt online bekeken. Daar kunt u ook rekening mee houden bij het schieten van foto’s. In plaats van een overzichtsfoto kunt u ook een slideshow maken van verschillende detailopnames. Ook panoramafoto’s waarmee je kunt rondkijken op het bedrijf, komen online beter tot hun recht.

 

  1. Schiet essentiële foto’s in een RAW formaat

Fotobewerking is tegenwoordig onlosmakelijk verbonden met fotografie. De bewerkingen lopen uiteen van bijsnijden, kleur, en scherptebewerking, tot het wegpoetsen of toevoegen van nieuwe onderdelen. Foto’s gemaakt in een RAW formaat bieden de meeste mogelijkheden voor bewerking. In onderstaand filmpje zie je hoe ver een bewerking kan gaan.

 

  1.  Schiet impulsief en neem altijd een camera mee;

De leukste fotomomenten zijn vaak weer snel voorbij. Een lagere resolutie is zeker voor internet geen probleem. Een leuk onderwerp compenseert een iets mindere beeldkwaliteit. Praktisch: Zorg dat je een portretrecht-verklaring bij je hebt met daarop: naam, locatie, tijdstip, en handtekening + eventueel ook toestemming van ouders voor gebruik van een foto van hun kinderen.

Dit artikel is gekoppeld aan de serie over film en video in de recreatie: #RecreatieBeeld

Dit is een artikel van Walter Jonker – Levend Land communicatie. Voor een effectieve benadering van doelgroepen in recreatie en toerisme. Heeft u het te druk om een dag met fotografie bezig te zijn, maar wilt u uw beeldmateriaal wel goed geregeld hebben? Neem dan zeker even contact op: www.levendland.nl / walter@levendland.nl / tel. 030 – 244 53 15

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *