Het positieve krantennieuws over vakanties in eigen land, wordt door de cijfers uit de Benchmark bevestigd: als we de afgelopen 7 dagen, vergelijken met die 7 dagen daarvoor, zien we dat er 44,5% meer reserveringen zijn gemaakt die gezamenlijk goed zijn voor 49,2% meer omzet.
Doen we dezelfde vergelijking voor de afgelopen 30 dagen, met dus de 30 dagen daarvoor, dan zien we dat er 69,5% meer reserveringen zijn gemaakt, die goed zijn voor 128,2% meer omzet. Hieruit kunnen we concluderen dat het vertrouwen van de gast toeneemt, er meer voor eigen land wordt gekozen én dat er gemiddeld meer wordt betaald voor een vakantie in eigen land.
Toenemend vertrouwen van de gast
De geluiden over een toenemende vraag naar vakanties in eigen land, waren de laatste tijd volop in de media. Tegelijkertijd moet de recreatiebranche nog steeds voldoen aan strenge maatregelen om het verspreiden van het Coronavirus zo veel mogelijk te voorkomen. Minister President Mark Rutte heeft tijdens de persconferentie van 6 mei bekend gemaakt dat campings en vakantieparken vanaf 1 juli weer helemaal open mogen; inclusief de sanitair gebouwen.
Inmiddels hebben we Pasen achter de rug en komen en naderen Hemelvaart en Pinksteren snel. Zoals het er nu voor staat, loopt de markt op het gebied van omzet én reserveringen achter op ten opzichte van hetzelfde moment in 2019. Kamperen en de verhuuraccommodaties laten samen 9,3% minder reserveringen zien, wat neer komt op 8,2% minder omzet.
75% minder omzet voor Pasen
Dat de markt weer aan trekt, is maar goed ook. Pasen lag midden in de periode waarin er veel angst en onzekerheid bij de gast heerste en waarin de maatregelen het strengst waren. In 2019 werd het merendeel van de reserveringen, namelijk 65%, voor Pasen in de laatste drie maanden gemaakt. Vanwege het Coronavirus zijn deze boekingen uitgebleven. Dit vertaalt zich ook terug in de cijfers; de markt heeft voor Pasen 62,8% minder reserveringen gehad én heeft daarmee 75% minder omzet gerealiseerd.
Wanneer we inzoomen op het boekingsverloop, dan is duidelijk te zien dat er vanaf week 10 substantieel minder reserveringen zijn gemaakt voor Pasen. Onderstaande grafiek geeft per week weer hoeveel procent van de boekingen voor Pasen 2020 in die betreffende week gemaakt zijn. De rode lijn geeft het percentage per week over 2019 weer, de blauwe lijn het percentage per week over 2020.
Rode cijfers voor de meivakantie
Ook de meivakantie laat rode cijfers zien. Vergeleken met de meivakantie van 2019 zijn er gemiddeld 29% minder reserveringen gemaakt, wat neerkomt op een negatieve omzet van 61,2%. Voor de meivakantie geldt dat kamperen dit jaar 70,8% minder omzet oplevert en de verhuuraccommodaties 56,4% minder omzet.
Hemelvaart
Ook Hemelvaart loopt nog achter op vorig jaar. Zoals het er nu voor staat zijn er 26,8% minder reserveringen gemaakt, waardoor er 26,5% minder verblijfsomzet wordt gerealiseerd. In 2019 zijn bijna de helft van alle reserveringen (45%) voor Hemelvaart in mei gemaakt. Door het genomen besluit van gisteren, dat de kampeerterreinen pas per 1 juli volledig open mogen, zullen de boekingen die normaliter last-minute binnen komen dit jaar uitblijven. Als we puur naar de cijfers kijken van de afgelopen 30 dagen en die vergelijken met de 30 dagen daarvoor, dan zien we echter wel dat er 394,7% meer reserveringen zijn gemaakt en er 148,6% meer omzet is genoteerd.
Dat de markt in zijn totaliteit nog wel achter loopt, geeft onderstaande grafiek mooi weer. De blauwe lijn geeft de geboekte omzet van dit jaar weer en de rode lijn de geboekte omzet van vorig jaar. Vanaf week 10 is er een duidelijk dip te zien, die vanaf week 16 weer begint te stijgen. Wel blijft de lijn van dit jaar nog onder die van vorig jaar (de duikvlucht naar beneden in de laatste week, betreft de huidige week die nog niet meetbaar is).
Pinksteren
Pinksteren presteert ook nog minder dan vorig jaar en laat soortgelijke cijfers als Hemelvaart zien: er zijn gemiddeld 8,2% minder reserveringen gemaakt, wat leidt tot een verblijfsomzetverlies van 22,8%. Voor Pinksteren zien we ook dat de reserveringen weer aantrekken. Als we de afgelopen 7 dagen vergelijken met de 7 dagen daarvoor, dan zijn er 66,3% meer reserveringen gemaakt wat resulteert in 100% meer omzet. De afgelopen 30 dagen vergeleken met de 30 dagen daarvoor, zijn nog positiever; Er zijn 133,2% meer reserveringen gemaakt waardoor er 166,8% meer omzet genoteerd wordt. Gezien het besluit van Minister President Mark Rutte tijdens zijn persconferentie gisteren zal deze stijging waarschijnlijk stagneren, simpelweg omdat de meeste ondernemers nog geen volledige bezetting mogen draaien.
Zomervakantie 2020 nog in de groene cijfers
Om toch positief af te sluiten: de Zomervakantie van 2020 staat, vergeleken met de zomervakantie van 2019, nog met groene cijfers in de boeken: de markt laat 5,6% meer reserveringen zien en daarmee 7,2% meer omzet. De afgelopen 30 dagen is er ook veel meer geboekt dan de 30 dagen daarvoor; 188,9% meer reserveringen en 235% meer omzet.
Onderstaande grafiek laat het aantal boekingen zien voor de zomervakantie van 2020 (blauwe lijn) vergeleken met de zomervakantie van 2019 (rode lijn). Hier is duidelijk te zien dat er vanaf week 10 (veel) minder gereserveerd is, maar dat het vertrouwen vanaf week 16 weer terug lijkt te komen en dat er ergens in week 17 meer reserveringen zijn gemaakt dan vorig jaar.
Conclusie
Over het algemeen staan de reserverings- en omzetcijfers nog in de min, maar er lijken gelukkig betere tijden er aan te komen. Met uitzondering van de zomervakantie presteren de speciale periodes allemaal minder dan vorig jaar, maar zien we wel dat de afgelopen 30 en 7 dagen een flinke stijging in het aantal reserveringen en daarmee de omzet laten zien. Vanwege het feit dat er bij de gast nog flink wat onzekerheid zit, maar de wens er wel is om op vakantie te gaan en daarmee de populariteit van verblijven in eigen land in de lift zit, zou het zo maar kunnen zijn dat de aankomende periodes alsnog goed gaan presteren.
met dank aan: Stratech Recreatie
Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie
Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied van omzet, bezettingsgraad en gemiddelde prijs per nacht.
Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:
- Marketingbudget op het juiste moment inzetten
- Meer rendement uit je accommodaties halen
- Hogere bezettingsgraad realiseren
- Meer omzet genereren
Wil jij ook een uitgebreide analyse van de Stratech Benchmark ontvangen, waarin we dieper ingaan op het boekingsverloop en de verblijfsomzet van Pasen t/m de Zomervakantie 2020 voor zowel Verhuur als Kamperen? Of wil je regelmatig een automatische update in je mailbox ontvangen zodat je altijd op de hoogte bent van de meest actuele cijfers uit de Stratech Benchmark? Meld je dan hier aan
- Meer informatie: Doorverwijspagina Corona recreatiesector
- Verzamelde artikelen op Pretwerk.nl: #CoronaRecreatie