In maart heeft Rob Stevens – Account Manager Recreatie bij Stratech- een blog geschreven over de Voorjaarstrends verblijfsrecreatie van 2019. Dit blog stond in het teken van de markttrends van Pasen, Hemelvaart en Pinksteren ten opzichte van vorig jaar.
Hoe hebben deze speciale periodes daadwerkelijk gepresteerd ten opzichte van vorig jaar? En hoe staat het op dit moment met de boekingen op campings en bungalowparken voor de aankomende zomervakantie? Twee vragen die centraal staan tijdens zijn tweede blog!
Recreatieondernemers kijken terug op een succesvol voorjaar
In het eerste blog hebben we de conclusie getrokken dat de speciale periodes Pasen, Hemelvaart en Pinksteren (veel) beter presteren dan in 2018. Op 11 april dit jaar had Pasen al 30,4% meer omzet gegenereerd dan Pasen 2018. Mede dankzij het extreem goede weer zijn er in de laatste dagen voorafgaand aan Pasen nog veel reserveringen binnen gekomen, waardoor Pasen uiteindelijk nóg beter heeft gepresteerd ten opzichte van vorig jaar: Pasen 2019 heeft gemiddeld 50,5% meer omzet opgeleverd met gemiddeld 34,6% meer reserveringen. Van al deze reserveringen werd maar liefst 36% nog in april gemaakt.
Zoals gezegd speelde het weer een belangrijke, zo niet dé belangrijkste, factor voor het goed presterende Paasweekend. Pasen 2019 behoort tot één van de warmste weekenden sinds de metingen zijn gestart in 1901. Alleen in 2011 lag de temperatuur nog net iets hoger. (Bron: https://nieuws.weeronline.nl/de-warmste-paasdagen-ooit/)
Ook Hemelvaart heeft uiteindelijk nóg beter gepresteerd dan verwacht. Gemiddeld is er 15,2% meer omzet gemaakt, met 32,9% meer reserveringen ten opzichte van 2018. Ook voor Hemelvaart geldt dat de meeste reserveringen laat gemaakt werden door de gasten: van alle reserveringen kwam 46% in de meimaand binnen.
Het Pinksterweekend heeft ten opzichte van het eerste blog nog iets beter gepresteerd dit jaar. Ten opzichte van vorig jaar heeft dit weekend 7,7% meer omzet gegenereerd. Opvallend is dat dit met 7,6% minder reserveringen is gerealiseerd. Dit is te verklaren doordat verhuuraccommodaties een stuk beter hebben gepresteerd dan vorig jaar en dat er gemiddeld 10,9% minder reserveringen zijn gemaakt voor kampeerplekken.
Al met al kunnen we spreken van een goed voorjaar waarin de markt zowel meer omzet als meer reserveringen heeft kunnen noteren!
Hoge verwachtingen voor zomervakantie 2019
De zomervakantie staat inmiddels voor de deur! Vakantieregio Zuid is als eerste aan de beurt, gevolgd door regio’s Noord en Midden. Vanaf 22 juli hebben alle regio’s vakantie en is de bouwvak in de eerste regio begonnen!
Dat de zomervakantie dit jaar beter gaat presteren ten opzichte van 2018, lijkt al vast te staan. Er zijn op het moment van schrijven gemiddeld 7,5% meer reserveringen gemaakt vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, wat in totaal 12,4% meer omzet oplevert.
Het merendeel van deze reserveringen (73%) is in 2019 gemaakt. Afgelopen maand juni is hierbij een uitschieter, deze maand was goed voor 19% van alle reserveringen.
In 2018 werd het merendeel van de reserveringen (87%) ook gemaakt in het jaar zelf. Echter zijn er dat jaar, mede dankzij het extreem goede weer, veel last-minute reserveringen gemaakt. De maanden juli en augustus waren in 2018 goed voor maar liefst 52% van alle reserveringen in de zomerperiode.
Vergeleken met vorig jaar presteren zowel de verhuuraccommodaties als de kampeerplekken beter met respectievelijk 11,1% en 8,1%.
In de volgende Benchmark Update geven we een terugblik op de zomervakantie waarbij we kijken hoe deze periode in zijn totaliteit heeft gepresteerd, ook vergeleken met vorig jaar. Tevens zullen we dan vooruitblikken naar de trends voor het najaar, waarbij de herfst- en kerstvakantie centraal staan.
Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie
Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heeft u inzicht in uw eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied van omzet, bezettingsgraad en gemiddelde prijs per nacht.
Met behulp van de Benchmark kunt u zien of uw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt u in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kunt u betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kunt u:
- Marketingbudget op het juiste moment inzetten
- Meer rendement uit uw accommodaties halen
- Hogere bezettingsgraad realiseren
- Meer omzet genereren
met dank aan:
Rob Stevens, Account Manager bij Stratech, en verantwoordelijk voor de softwareoplossing Stratech-RCS.