De meeste vrouwen zijn verslaafd aan shoppen en geven er veel geld aan uit. Ik ben ook verslaafd, maar ik beloof je als je met mij gaat shoppen dat je geen cent uit zal geven en er alleen op zal verdienen. Mijn doel is namelijk niet om spullen te kopen, maar te verkopen door middel van succesvolle formules.
Enkele jaren geleden is mijn verslaving voor winkelformules begonnen door de minor retail en merchandise tijdens de hbo opleiding vrijetijdsmanagement. Funshopping is een steeds grotere concurrent voor dagattractieparken en musea. Een zondagmiddag naar de Ikea zien gezinnen al als een ‘middagje weg’. De outletcentra schieten als paddenstoelen uit de grond en grote steden besteden steeds meer aandacht aan hun winkelbeleid. Vreemd genoeg gaan de meeste souvenirwinkels in de branche traag mee in alle nieuwe ontwikkelingen. Er zijn nog te veel winkels die verouderd zijn en de producten zijn vaak niet afgestemd op de huidige bezoekers.
De tijd van ‘winkeltje spelen’ is voorbij. Het is tijd voor een retailrevolutie binnen de dagattractieparken en musea. De branche is klaar voor een verandering. Merchandise speelt een steeds grotere rol in de merkbinding van bezoekers aan een bedrijf. Retail is niet langer het kleine zusje van de horeca, maar zal uitgroeien tot een gelijke broer. Diverse parken zoals Dierenpark Emmen, de Efteling en Toverland hebben bewezen dat een nieuw retailbeleid veel invloed heeft op de gemiddelde besteding per bezoeker aan merchandise.
In mijn blogs ga ik je meenemen langs diverse winkels. Van Las Vegas tot Groningen, van Praag tot Kopenhagen. Ik zal de vele mogelijkheden die er zijn binnen de branche toelichten. Waarom is het goed om een leveranciersbeleid te hebben, welke rol speelt personeel in de verkoop, wat zijn goede winkelthema`s en voegt het hebben van een webwinkel iets toe? Dit zijn slechts enkele onderwerpen die besproken zullen worden. Ook ga ik graag in op onderwerpen die door jou als lezer worden aangedragen.
Het is een feit dat veranderingen niet van de een op andere dag er zijn en er een omschakeling in de denkwijze nodig is. Elke bericht geef ik daarom een denkwijze mee. Deze keer: “ Een souvenir is niet zomaar een product, het is een verlenging van de herinneringswaarde van de bezoeker aan jouw bedrijf.”
Ruby Kramer
PanterKist
_______________________________________________________________________________________________
“De tijd van winkeltje spelen is voorbij!” Het is tijd om geld te verdienen met de bekende souvenir. De consument is kritischer dan ooit en beleving is een belangrijk aspect binnen de dagrecreatie. Om een bezoeker een complete beleving te geven moet de retail in orde zijn. De meeste bezoekers sluiten hun ‘dagje uit’ tenslotte af in de winkel en kopen letterlijk een herinnering voor het leven.
PanterKist is een retail en merchandise adviesbureau en helpt bedrijven in de vrijetijd met het bepalen van een juist retail beleid. Kijk op panterkist.nl wat PanterKist voor u kan betekenen.
5 reacties
mooi gezegd!
Echt top Ruby. Ik weet helemaal waar je het over hebt. R&M komt helemaal bij me terug.
Tevens je laatste zin over souvenir als een verlenging van de herinnering kloppen helemaal…
Kan niet wachten op je volgend artikel.
Gr Liyu Zhang
Hoi Ruby ik heb je vandaag heel wat keren in mijn gedachten gehad ,hoe het zou gaaan met je in de nieuwe werkomgeving.ik wilde je bellen maar ’t bleef bij het idee om te doen
Zo als ik lees ga je er vol tegenaan ; leuk idee souvenir goede herinnering aan een mooie dag en hopelijk niet alleen knuffels maar voor elke leeftijd iets van hun gading
Veel succes liefs Oma
Ik heb nu toch maar eens snel een kijkje genomen op pretwerk.
Bedankt voor de tip en ik ga zeker veel hebben aan de zaken die jij gaat posten op deze site. Ik zal ze goed in de gaten houden en wellicht gebruiken tijdens mijn afstudeeronderzoek.
Nogmaals bedankt voor het gesprek van gisteren en voor de tios/adviezen die je me gegeven hebt.
Hartelijk dank!
Gr, Evelien
Goed initiatief Ruby!
Leuk om te lezen Ruby en je weet dat ik het helemaal met je eens ben! Leuk als je af en toe wat post en veel succes in Hilvarenbeek.
Groet, Jeroen
http://www.retailwiki.nl loopt wat achter maar is toch ook wel het bewijs!