De inzet van Social Media wordt steeds belangrijker. Vele partijen puzzelen op de beste strategie. Tijdens een bijeenkomst over Social Media in Amersfoort op 23 april kwamen diverse sprekers aan bod die voorop lopen in de zoektocht naar een successtrategie in de hospitalitysector. Belangrijkste conclusie: Social Media is een middel en geen doel!
Isabel Mosk; Toenemende invloed van bloggers
Isabel Mosk is niet alleen directeur van Think! Social Media, maar blogt ook graag over haar reiservaringen op website www.vivelevoyage.nl. Reisverhalen worden ook veel op Facebook gedeeld. Uit onderzoek blijkt dat 52% van de Facebookers door deze reisverhalen wordt geïnspireerd. Er zijn steeds meer nichemarktbloggers met een trouwe en groeiende achterban. Deze bloggers zitten met hun ervaringen veel dichter op de huid van de potentiële consument dan de traditionele media.
Social Media moet volgens Mosk overigens geen doel op zich worden: “De trend is ‘Social’. Maar dat betekent dat je juist in je productaanbod en marketing ‘Social’ moet denken. Dat houdt o.a. in dat je ervaringen en producten veel meer en vaker deelt met anderen. De uitvoering mag dan best offline zijn.” Over de keuze van Social Media kanalen is Mosk ook duidelijk; “Je kunt beter één kanaal goed uitvoeren, dan vijf kanalen half. Kies daarbij dan voor het kanaal dat het best past bij je doelgroep en product. Facebook is bijvoorbeeld een goede keuze als je regelmatig like-able en share-able content kunt creëren en delen.”
Meer informatie: www.thinksocialmedia.com
Jochem van Drimmelen (KLM): Kennis verbetert ervaring
Voor een grote organisatie zoals de KLM, was de opkomst en invoering van een Social Media strategie een complexe exercitie. Veel afdelingen moesten wennen aan de nieuwe openheid die ‘Social’ met zich meebrengt. Bovendien werkt een Social strategie volgens Van Drimmelen alleen goed als alle afdelingen binnen je organisatie er bij betrokken zijn. Korte lijntjes met de stakeholders zijn van groot belang.
Volgens van Drimmelen kan een organisatie als KLM er gewoonweg niet omheen dat zij serieus met Social Media aan de slag gaan. De consument is immers op zoek naar informatie en laagste prijs via diverse beschikbare kanalen, en daar houdt de KLM dan ook een vinger aan de pols. Enkele projecten waar de KLM op dit moment mee werkt:
- – (Big) Data verzamelen om betere service te bieden
- – Gerichter adverteren op basis van profielen (+ 900% meer rendement)
- – Een social app om reizen te stimuleren; http://nieuws.klm.com/klm-introduceert-ipad-app/
- – De mogelijkheid om makkelijk de laagste prijs te vinden.
- – Tariefverlaging als beloning voor sharen
- – Meet and Seat; naast wie zit je in het vliegtuig
Kim van Velzen (Foodservice): Alles begint bij een goed product
Wie deze avond naar Amersfoort was gekomen om te vernemen hoe je kunt scoren met Social Media, krijgt van Kim van Velzen (strategie en trends in horeca) een ontnuchterende boodschap: “Zorg dat je ontzettend goed bent in wat je doet, en dan volgt het effect op social media vanzelf.” Van Velzen ziet het bedelen om likes als een doodlopende weg. Uiteindelijk wil de consument een eerlijk en objectief oordeel van vrienden en bekenden. Een goed verhaal op internet begint offline. Je kunt daarbij wel in je achterhoofd houden dat een boodschap via Social Media tegenwoordig sneller wordt verspreid dan vroeger. Door de toegenomen technische mogelijkheden ontstaat soms te snel de neiging om de aandacht te automatiseren. Terwijl je in deze tijd juist weer kunt opvallen door persoonlijke aandacht met bijvoorbeeld een handgeschreven bedankje of een stadsgidsje op basis van persoonlijke voorkeur. Die voorkeur kun je dan wel weer makkelijk achterhalen via het social media profiel van je gasten.
Overigens zijn er meerdere strategieën die tot succes kunnen leiden. Zo zijn er nu ook al bedrijven die concurreren op prijs, kwaliteit of beleving. Dat zie je ook steeds meer terug in het gebruik van de social media die daar op inspeelt. (zie afbeelding ‘social menukaart’)
Meer informatie: www.kimvanvelzen.nl
Bedankt Ramon de la Fuente van de Online Marketing Meetup Amersfoort voor de prima organisatie van deze kennisavond.