Sluipende revolutie van kaartgericht oriënteren in de recreatiesector

De komende jaren gaat er een belangrijke verschuiving plaatsvinden van oriëntatie via teksten naar visueel zoeken op basis van kaart en beeld. Dat werkt immers veel intuïtiever. Door het gebruik van apparaten (o.a. mobiele telefoon) met ingebouwde gps, wordt de informatie meteen al geschikt gemaakt voor de locatie waar iemand zich bevind.

Kennis maken via spelvormen
Nieuwe technieken, zoals GPS, bijbehorende apps en veranderende zoekmethoden (op de kaart) hebben altijd even tijd nodig om te landen in de samenleving. De eerste gebruikers zijn de early adopters; zij zijn nieuwsgierig en lopen graag voorop. Producten worden eerder geaccepteerd als er een funfactor in verwerkt is. De recreatiesector kan met recreatieve toepassingen en spelvormen een belangrijke rol vervullen in de introductie van nieuwe geo-toepassingen.

Vindbaarheid op de kaart
Is het toeval dat de ene camping wel en de andere niet in beeld komt bij het zoeken in Google maps. En wie blijft er over bij het uitzoomen? Het is wel duidelijk dat het van commercieel belang is om via (digitale) kaarten goed gevonden te worden. De systematiek is niet nieuw. Een stadsplattegrond of het toeristische kaartje van de VVV werkt volgens hetzelfde principe. Met de opkomst van mobiele toepassingen neemt wel het aantal kaartgericht zoekopdrachten toe en ontstaan er nieuwe mogelijkheden op het gebied van interactie met de bezoeker. Direct aansluitend op de zoekopdracht is het belang van beelden; combinaties van kaart en beeld bepaalt voor een belangrijk deel de eerste indruk; en die is bij de steeds sneller zappende consument essentieel.

Op de kaart lijkt samenwerken ineens veel logischer
Op een kaart met voorzieningen is het voor de recreant in een oogopslag duidelijk wat er in een streek te beleven is. Een dag, weekend of weekbezoek bestaat immers uit een combinatie van activiteiten. De streek (of route) die het leukste totaalconcept weet de bieden, heeft de beste kans op het binnenhalen van de gast.

Als voor de gast deze combinatie zo overduidelijk in beeld komt, dan is het ook voor de aanbieders van groot belang om samen te werken aan een aanbod dat elkaar versterkt. Denk daarbij voor een gezamenlijke keuze voor specifieke doelgroepen.

Locatiegebonden diensten
Tot nu toe zijn we vooral uitgegaan van de gast / consument. Dat is een logische benadering, want zij hebben de regie over hun vrijetijdsplannen. Ondernemers en andere toeristische aanbieders kunnen daar natuurlijk wel op aanhaken met locatiegebonden diensten. Ondernemers die hun producten weten te koppelen aan de bezoekers in de omgeving, kunnen veel meer rendement halen. Hun aanbod is immers relevant. Zeker in (toeristische) gebieden waar de bezoeker weinig bekend is, is een locale aanbeveling kansrijk.

De demodag ‘Recreatie op de kaart’ die plaats zou vinden op 30 oktober is helaas geannuleerd. Als er partijen zijn die deze demodag financieel willen ondersteunen, dan gaan we (Pretwerk en Geofort) deze alsnog organiseren in februari 2013.

Tot die tijd kunt u voor meer informatie terecht bij: Walter Jonker, Levend Land communicatie, E-mail: walter@levendland.nl

Eén reactie

  1. Leuk onderwerp en helemaal waar. Wij van De Vries Kartografie voorzien onze klanten al jaren van recreatie-en fietskaarten. Naast deze producten ook steeds meer belevenis- en ontdekkingskaarten, maar ook geschiedenis- en geologische locatiekaarten. Kaartmateriaal visualiseert en verkoopt de omgeving, maar maakt deze ook veel toegankelijker. Uiteraard gaat de smartphone hierin naast drukwerk een grote rol spelen of doet dat al. Naast ontdekken, beleven en ervaren van de omgeving is de kaart ook een fantastisch marketing instrument. Met de kaart kun je omgeving visualiseren en daarmee de camping, bungalowpark, groepsaccomodatie onderscheidend positioneren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *