Selfness als groeimarkt

Wellness is inmiddels een bekend begrip. Al valt er nog een hele markt te winnen als we de Nederlandse situatie vergelijken met andere Europese landen. Het begrip Selfness is minder bekend, maar verdient volgens Wellnessprofessional Marlies Sobczak zeker ook de aandacht.

Wat is selfness?
Waar wellness de nadruk legt op het lichamelijk welzijn, wordt er bij selfness meer nadruk gelegd op de persoonlijke ontplooiing en zelfverwezenlijking. Luxe maakt steeds meer plaats voor zelfbewustwording. Selfness is niet alleen op het lichaam gericht maar ook op de geest. Het is gericht op het vormgeven van het leven. Hierbij speelt de beleving van de natuur een grote rol. Het lichaam, het denken en ervaren alsook de natuur worden harmonisch met elkaar verbonden. Selfness is een actieve levensstijl waarbij rust, ontspanning, gezonde voeding en spirituele ontplooiing een grote rol spelen.

Kansen voor regio’s
Steeds meer regio’s spelen actief in op deze nieuwe trend. Eerder werd er in Limburg het rapport “Bezinningstoerisme” gepubliceerd. De VVV Zuid Limburg biedt arrangementen waarin onder meer Yoga, meditatie en bezoek aan stilteplekken zijn opgenomen. In het kader van de Badstatus ontwikkelingen in Domburg zijn onlangs stiltewandelingen opgezet. Cadzand nodigt uit tot zingeving en biedt hoogontwikkelde activiteiten op het gebied van balans vinden en spiritualiteit. Op meerdere locaties worden workshops, lezingen en retraites gehouden.

Nederland loopt achter
Marlies Sobczak bezocht onlangs het Duitse “Gesundland Vulkaneifel”. Daar is “landschapstherapie” inmiddels een begrip. De ontmoeting met de natuur en het helend effect daarvan zijn onderdeel van een toeristisch pakket. In de “Römerkessel” een thematisch park in Bad Bertrich zijn routes uitgestippeld met meditatieplekken, paden die de bloedsomloop moeten stimuleren, rustbanken en omgevingen die moeten aanzetten tot overpeinzing.

In het park worden regelmatig lezingen gehouden en oefeningen uitgevoerd zoals Tai Chi. Gasten van het kuurstadje zijn uitgenodigd om mee te doen. Marlies Sobczak: “ Bij de ontwikkeling van een dergelijk therapeutisch park worden psychologen en speciaal opgeleide landschapstherapeuten geraadpleegd. Zo ver zijn we in Nederland nog niet. Wel zien we dat bij de ontwikkeling van wellnessconcepten een groene omgeving belangrijker wordt. Mensen die verblijven in een groene omgeving voelen zich gezonder”. Dit wordt ook bevestigd door het Nederlands Instituut voor Onderzoek van de gezondheidszorg (Nivef). Het gevoel rijst dat selfness een groeimarkt is, echter harde cijfers zijn er nog niet.

Meer informatie:
www.gesundland-vulkaneifel.de
www.nivel.nl
www.vitamineg.nl
www.veere.nl
www.gemeentesluis.nl(pdf van laatste besluit; punt 140.165)

Met dank aan:
Marlies Sobczak van Vita-Con Consultancy. Zij adviseert overheden en bedrijven bij de ontwikkeling en realisatie van wellness gerichte concepten.
Meer informatie: www.sobczak.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *