Op het internet draait alles om vertrouwen. Iedereen kan tegenwoordig wel een website of webwinkel beginnen. Het ziet er vaak zo gelikt uit dat je als bezoeker niet weet of het nou om een tiener op een zolderkamer gaat of om een legitiem bedrijf. Daarom gaan bezoekers bewust of onbewust op zoek naar indicatoren die het vertrouwen verder verstevigen.
Wat hierin echt doorslaggevend kan werken is een goed ingerichte contactpagina. En met goed ingericht bedoel ik vooral zo volledig mogelijk ingericht. Als er alleen maar een contactformulier op staat of alleen een gsm-nummer, dan is dat verdacht. Maar staat er ook een fysiek adres op, dan wordt het al een stuk vertrouwder en geeft dat meer zekerheid. Als er iets niet in orde zou zijn zou je immers in de auto kunnen stappen en naar het adres kunnen rijden.
Het ligt misschien voor de hand, maar je naam, adres, woonplaats en telefoonnummer geven de bezoeker veel vertrouwen. Een gsm-nummer geeft minder vertrouwen dan een vaste lijn, omdat mensen ervan uitgaan dat een bedrijf tijdens kantooruren open en bereikbaar is. Je kunt eventueel wel je vaste lijn doorschakelen naar je gsm.
Als je een bedrijf bent of organisatie die bij de Kamer van Koophandel (NL) of Kruispuntbank Ondernemingen (B) is ingeschreven, dan ben je verplicht om je KvK-nummer / Ondernemingsnummer op je site te vermelden. Ook in je emails trouwens.
Andere nummers die het vermelden waard zijn, zijn je btw-nummer en je ANBI-nummer (indien van toepassing).
Zet er ook je bankrekeningnummer en IBAN en BIC op. Dan kunnen mensen dat altijd zelf opzoeken op je site en je facturen betalen of giften doen.
Ook handig om te vermelden zijn openingstijden, koopavonden, koopzondagen en eventuele sluitingsdagen in verband met feestdagen. Dat is fijn voor je bezoekers en staat ook weer professioneel.
Ook leuk om op deze pagina te zetten zijn links naar Twitter, Facebook, Hyves of LinkedIn. Zo kunnen mensen je volgen en dus ook in contact komen.
Contact via email
De communicatievorm die het dichtst bij de beleving van het websitebezoek ligt is email. Een bezoeker kan een email naar je sturen door op een emaillink op je contactpagina te klikken of door een contactformulier in te vullen.
Het fijne van een emaillink die als leeg mailtje geopend wordt, is dat de bezoeker er een attachment bij kan doen en dat het vertrouwd is. Het mailtje wordt immers in hun eigen vertrouwde emailprogramma geopend. Het nadeel is dat er scripts van spammers zijn die websites afsnuffelen op zoek naar emailadressen die ze dan in hun spam-database zetten. Overigens is dat enigszins te beveiligen.
Een andere manier voor je bezoekers om contact op te nemen is door een contactformulier op je site te zetten. Een contactformulier staat vaak wat professioneler dan een emaillink. Je doet er goed aan om niet te veel velden in het formulier te plaatsen. Hoe meer je vraagt, hoe meer mensen zullen afhaken. Hou het dus kort en simpel en vraag alleen het hoognodige.
Routebeschrijving
Voor een recreatiebedrijf is de vindbaarheid natuurlijk essentieel. Een routebeschrijving en een landkaartje waarop jouw locatie aangeduid is, werkt erg goed.
Een routebeschrijving kun je op verschillende manieren maken. Je kunt het bijvoorbeeld uitschrijven. Je kunt ook een routebeschrijving via Google Maps laten maken, waarbij het eindpunt (jouw locatie) al ingegeven is en de bezoeker zelf het vertrekpunt kan ingeven.
Wil je meer weten over hoe je jouw bedrijf/organisatie op Google Maps kunt zetten en hoe je Google Maps op je site kunt zetten? Klik dan hier om het speciale Google Maps-artikel te lezen.
Tot slot
Je ziet wel dat er heel wat bij komt kijken, als je een goed ingerichte contactpagina wilt. Nou hoef je natuurlijk echt niet al deze dingen op je contactpagina te zetten. Zie het maar als een buffet waar je uit kunt kiezen. Hoe meer je erop zet, hoe groter en professioneler je bedrijf of organisatie overkomt.
Een artikel lezen is best leuk en leerzaam, maar door lezen alleen verandert er nog niks. Daarom gaan we nu over tot keiharde actie 🙂
Blog door www.AlphamegaHosting.com/SiteCoach – (C) 2012 – Alphamega Hosting B.V.