• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Ruimtes ontwerpen die bezoekers een verhaal meegeven

29 januari 2019 by Redactie 1 Reactie

In het boek ‘World of Wonder’ delen Erik Bär en Stan Boshouwers (Tinker Imagineers) hun kennis en ervaringen op het gebied van ‘experience design’. De focus ligt op het inrichten van locaties die een verhaal te vertellen hebben, zoals musea en bezoekerscentra. Het boek legt stap voor stap uit hoe je een project aanpakt dat uitmondt in een verrijking van een bezoekervaring.

Een boek in vier delen

  1. In deel 1 van het boek ‘WHAT’ wordt het concept van ‘experience design’ uitgelegd, veelal aan de hand van de ervaringen die de auteurs hebben opgedaan. Zo krijgt ook de lezer die nog niet zo bekend is met dit begrip een introductie in dit fenomeen. Is het eigenlijk wel zo nieuw? Storytelling op locaties komt zelfs voor in de oertijd!
  2. Deel twee krijgt de kop ‘WHY’ mee. Waarom is deze ene expositie boeiend en de andere niet? Het geheim zit in het realiseren van WoW-momenten* die een bezoek tot een memorabele ervaring maken. Klinkt dat bekend? Dan heb je ongetwijfeld ook al kennis genomen van de theorie van de Experience Economy (Pine and Gilmore), waar in dit boek op wordt voortgebouwd. (* WoW staat in dit boek voor World of Wonder)
  3. In deel drie wordt dieper ingegaan op de WoW momenten. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt de eigen theorie van het creëren van ‘Worlds of Wonder’ uitgelegd. Hoe breng je een verhaal tot leven? Dit is een samenspel van o.a. architectuur, techniek, gamification en nog veel meer (subtiele) factoren.
  4. Het slotgedeelte ‘HOW’ kijkt vooral naar de uitvoerende kant van het project; Hoe realiseer je je beleving. Dat proces wordt in paragrafen doorlopen: ‘the big idea’- ‘concept development’- ‘planning’ – het experience design team’ – ‘storytelling’ – ‘design’ – ‘cost control’ – ‘operation’.

Een onderscheidend boek

Het boek World of Wonders is niet het eerste boek dat over het onderwerp Experience Design is geschreven. Wat het uniek maakt is dat het specifiek gericht op de museale- en vrijetijdssector. De auteurs hebben duidelijk een schat aan praktijkervaring en dat zie je terug in de cases waaarmee het boek is gelardeerd. We stelden auteur Stan Boshouwers een paar vragen over de meerwaarde van deze publicatie.

Wat is, in jullie ogen, het meeste vernieuwende inzicht dat dit boek biedt?

Boshouwers: “Het grootste inzicht is dat de experience economy niet is uitgemond in hedonisme. Toen die economie voor het eerst werd gezien (20 jaar geleden door Joseph Pine) dachten we dat -met name de vrijetijdssector- steeds meer op zintuigelijke prikkels en sensationele attracties gericht zou zijn. Het tegendeel is gebeurd. Beleving wordt gericht op verhalen delen, tot jezelf komen en betekenisvolle momenten. Experience gaat over onderdompeling. Maar dan wel onderdompeling voor lichaam geest, hart en ziel. We moeten het beeld van de consument opnieuw bijstellen.”

Welke verschillen zien jullie in Experience Design tussen de dagrecreatieve sector (themaparken) en de museumwereld? 

Boshouwers: “Beide sectoren kunnen erg veel van elkaar leren! Ik schrijf hierover in hoofdstuk 1.4, de experience economy. Musea weten heel goed hoe je authentieke verhalen kunt vertellen, vrijetijdsinstelingen zijn weer meesters in het verwennen van mensen. beide sectoren kruipen naar elkaar toe en daar is behoefte aan. Denk aan de Heinkenen Experience in Amsterdam (1 miljoen bezoekers in 2018) of diens buurman, het Rijksmuseum (2,3 miljoen bezoekers), dat een Michelinster voor haar restaurant binnen sleepte. Prachtige voorbeelden, die helaas lang niet overal worden opgevolgd.“

Toelichting op het boek (1 februari)

Op 1 februari wordt in Pakhuis De Zwijger (Amsterdam) het Engelstalige boek internationaal gelanceerd met een kenniscongres. Hier geven de auteurs een presentatie en kan het publiek ook direct in discussie gaan. Ook de auteur van het boek ‘The Experience Economy’, Joe Pine is deze bijeenkomst aanwezig. Het congres/boekpresentatie is via een livestream ook online te volgen.

Meer informatie: www.tinker.nl

Categorie: Opinie en kennis

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

  • 1 Reply
  • 0 Comments
  • 0 Tweets
  • 0 Facebook
  • 0 Pingbacks
Last reply was 31 januari 2019
  1. MANA
    View 31 januari 2019

    Zeer interessant boek lijkt mij dit!

    Beantwoorden

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Fietsbeurs Bike Motion opnieuw uitgesteld

Praktijkdag ‘De Glamping (r)evolutie, 20 september op Papillon Country Resort

Campingsector weer bij elkaar op de Caravan Salon in Düsseldorf

Nieuw ‘I love Sales Academy’ voor de recreatie- en toerismesector

Compacte darkride ‘Smash & Reload’ nu ook met IP van de Daltons en in meerdere formats

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

aug 26
26 augustus om 10:00 - 4 september om 18:00

Caravan Salon Düsseldorf

aug 31
31 augustus om 10:00 - 4 september om 18:00

HISWA te Water

sep 6
13:30 - 17:00

Workshop: Verover de markt van vakantiewoningen

sep 13
13 september - 15 september

IAAPA Expo Europe

sep 15
15 september - 17 september

The Glamping Show

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Michael op Oud-eigenaren van Droomparken starten met nieuwe keten: MarinaParken
  • J van Ekeren op ANWB Verkiezing Camping van het Jaar 2023 van start
  • Eindhoven op Seinpost en ZKA (leisure) worden Ginder

Secundaire Sidebar

Insight

Roompot nog altijd vol vertrouwen op positief oordeel ACM m.b.t. overname Landal

Het Kadaster maakt samen met het FD een analyse van de markt van vakantiewoningen

Festival Tomorrow Land’s Dreamville inspireert tot vakantieformule Green Fields

Hoe ziet de toekomst voor musea er uit?

Kamer van Koophandel zoomt in op: De Kermis

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Countus

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

Creative Structures

Team Animation

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS