De realisatie van een nieuwe attractie rond optische illusies

Ondernemer Edward van Fessem zag tijdens zijn vakantie in Schotland iets heel bijzonders. Naar een idee van zijn dochter bezocht hij in Edinburgh de attractie Camera Obscura. Een gebouw met verschillende optische illusies, en als klapstuk een grootse torenkamer waarin de bezoeker de buitenwereld kon aanschouwen via een klassieke techniek van licht en speciale lenzen. Fascinerend!

Meteen raakte Edward geïnspireerd. Zou zoiets ook niet in Nederland werken? Na enig zoekwerk kwam hij een historische locatie in Delft op het spoor, waar hij zijn droom werkelijkheid kon laten worden. En na een lang voorbereidingstraject kwam het moment dat hij ZKA ging bellen. Want een droom is mooi, maar een extra paar ogen is nooit weg. En zo kwam het dat de adviseurs van ZKA zich op een dag in de oude watertoren van Delft bevonden.

Het onderzoek begint
“Ondernemers zijn vaak ontzettend enthousiast als ze over hun project vertellen”, zegt adviseur Gré Beekers, die bij ZKA de start maakte met het project. “Zo ook Edward. Hij heeft de ruimtes laten zien en over alle illusies verteld. En daarna zijn wij begonnen om zijn visie om te zetten in cijfers op papier.”

Dat was onder meer de taak van adviseur Tom Gosens. “Wanneer een bezielde man als Edward op bezoek komt, gaat het balletje rollen. Eerst beoordelen we het concept. Zijn er al soortgelijke attracties in de omgeving? Wordt het thema ergens anders ook al behandeld? Camera Obscura krijgt een lichtelijk educatieve inslag: welke markt wordt hiermee bespeeld? Wat zijn de mogelijke voor- en nadelen van deze locatie? En waar wordt nog meer verteld over de historie van Delft, watertechnologie, Johannes Vermeer en Antoni van Leeuwenhoek via videomapping, virtual reality en augmented reality? Dat brengen we nauwkeurig in kaart.”

Concurrentie?
Dat een attractie niet de enige lokale trekpleister is, hoeft niet iets slechts te betekenen. “Het is niet meteen concurrentie”, zegt Edward. “We zijn bijvoorbeeld in gesprek gegaan met andere toeristische plekken in het centrum om aan het rijtje met must-sees toegevoegd te worden. Dan kunnen bezoekers hun dagje Delft verlengen met meerdere opties.” Tom heeft deze en iets verder weg gelegen locaties ook meegenomen in de benchmark, het vergelijkende onderzoek naar gehanteerde prijzen en bezoekersaantallen. “Zolang je elkaar aanvult, is dat prima. Er zijn best wat combinaties waar entertainment samen met educatie wordt aangeboden. In Den Haag heb je Escher in Het Paleis. Deze kunstenaar staat natuurlijk bekend om zijn optische illusies. De Space Expo in Noordwijk heeft ook een educatief karakter. En vergeet het Science Centre in Delft zelf niet, waar museumbezoekers ook een leerzaam uitstapje kunnen maken. Deze educatieve attracties trekken ieder jaar veel bezoekers.”

Uitkomst
Daarna moet de cijfermatige blik op het project nog op papier komen. “Wat zijn de potentiële inkomsten en kosten? Denk bijvoorbeeld aan energiekosten en inkoopkosten. En je moet ervoor zorgen dat de collectie af en toe vernieuwd wordt.”

En na enkele maanden onderzoek is de slotsom positief voor Edward. “We hebben hem gezegd dat hij door kan gaan met de ontwikkeling, en dat het project zeker kans van slagen heeft”, knikt Tom met het adviesrapport in zijn hand. “Er is heel goed over het concept nagedacht.”

Dat is het nieuws waar Edward op zat te wachten. “We gaan nu in vol tempo door met Camera Obscura”, glundert hij. “Op 1 januari 2018 willen we definitief open zijn. Let’s go!”

Meer informatie:
www.camera-obscuradelft.nl
facebook.com/cameraobscuradelft.


Met dank aan:
Gre Beekers en Tom Gosens. Zij hebben vanuit bureau ZKA leisure deze ondernemer geholpen om zijn visie om te zetten in concrete cijfers en plannen op papier. Dit artikel verscheen eerder al op de website van ZKA Leisure.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *