De recreatiesector heeft een verslavend effect. Dat weet iedereen die in deze sector werkzaam is. In de rubriek #passievoorrecreatie gaan we op zoek naar mensen die de recreatie vorm geven; vol passie en enthousiasme. Dit keer bezochten we Hilmer en Marieanne van Camping Midden Drenthe.
Wat is jullie grootste succesnummer?
“Wij zijn in 2018 gestart met deze onderneming en we hebben twee supermooie zomers gehad. Wat wij ontzettend gaaf vinden is dat we zoveel positieve reacties krijgen van gasten over hoe wij deze onderneming draaiende houden en omgaan met de gasten. Iedereen voelt zich hier thuis en komt ook heel graag weer terug! Ons grootste succes tot nu toe was de Drentse fiets4daagse in ons eerste seizoen. We waren stempelpost en kregen ruim 2000 fietsers over onze camping. Het werd een super vet evenement met veel hulp van vrienden en familie. We werden bekroond met beste stempelpost van 2018, dat was de kers op de taart.”
Hebben jullie een stokpaardje?
“Onze hele camping is ons stokpaardje. We vinden het heerlijk om het te hebben over het aanbod voor gasten, de toekomst, wat we allemaal doen en waar we willen staan over 5 jaar. Waar we nu ook veel mee bezig zijn is social media en online marketing.
We maken elke dag meerdere persoonlijke video’s en foto’s. Zo nemen we onze volgers op social media mee in ons dagelijks leven. Op deze manier leren de volgers ons beter kennen en zien ze wat een campingeigenaar nou eigenlijk doet. Dat resulteert in een persoonlijke band, mensen hebben het gevoel ons al te kennen voordat ze hebben geboekt. Hoewel we nog maar een aantal weken werken met deze strategie, krijgen we nu al heel veel positieve reacties op de blogs, tips in onze e-mail nieuwsbrieven en de stories op Instagram en Facebook! Niet alleen maar het ‘gelikte’ plaatje uit de folder, maar een echt verhaal van de eigenaren zelf.”
Kun je een misser noemen – plus de manier waarop je dat hebt opgelost?
“In de trekkershut lagen te weinig dekbedden. De gasten kwamen hier pas ‘s avonds achter toen wij al sliepen (wij poetsen elke ochtend al om 6 uur, dus liggen we ’s avonds op tijd in bed…). Zij hadden het toen heel koud ‘s nachts. Oeps… We hebben ze de rest van het verblijf verwend met heerlijke ontbijtjes.”
Welke slimme maatregel heeft jullie veel opgeleverd?
“We hebben direct toen wij de camping kochten 12 nieuwe comfortplaatsen aangelegd. De meeste gasten willen een comfortplaats en deze zijn financieel voor onszelf ook aantrekkelijker. Dat was een slimme zet, de plaatsen zijn het meest bezet.”
Hoe is je relatie met de gemeente?
“De relatie met de gemeente is goed! We hebben heel informeel contact en zij zijn hier ook een paar keer geweest voor wat zaken.”
Hoe kijk je naar de toekomst (van het bedrijf)?
“We zien de toekomst heel rooskleurig tegemoet, als er niet jaarlijks een coronacrisis opduikt natuurlijk. We willen graag Comfort plus plekken realiseren en ons meer focussen op kwaliteit en comfort. Daarnaast willen we ook bij ons zelf blijven en iedereen het gevoel hebben ontzettend welkom te zijn en te genieten van de rust hier.”
Kun je iets noemen dat we in de Nederlandse recreatiesector nog missen?
“We denken dat de branche qua social media marketing nog wel wat achterloopt. Het is veel van hetzelfde. Veel campings zijn weinig actief op bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Ze schrijven geen blogs, maken geen video’s of verzinnen geen andere gave manieren om de gasten te bereiken. We denken dat hier nog een grote slag in te maken is.”
Meer informatie: www.campingmiddendrenthe.nl
Met dank aan (Auteur): Wendy Oude Veldhuis, Bureau Snugger – www.bureausnugger.nl
Dit artikel verscheen eerder al in Vakblad Recreatief Totaal