“The Chinese Light Festival” dat in Ouwehands Dierenpark Rhenen vanaf 21 december te bewonderen valt, is een echte publiekstrekker. Honderden bezoekers lopen iedere avond door de Dragon Gate het park in.
Tweeëndertig lichtobjecten, gemaakt door Chinese kunstenaars, zijn in een kleurrijke wandelroute door het park opgenomen. Verspreid over het park laten de lichtobjecten zien hoe verfijnd deze vorm van kunst is. Tijdens de kunstroute kunnen bezoekers ook genieten van uiteenlopende shows zoals de Witter dan Wit-wintershow, een Kung Fung-demonstratie, de Chinese Leeuwendans. “The Chinese Light Festival” is geopend tot en met 29 februari 2020.
Het Chinese lantaarnfestival wordt dit jaar voor de tweede maal gehouden en is indirect het gevolg van de twee Chinese reuzepanda’s die sinds voorjaar 2019 in Dierenpark Ouwehand verblijven. De reuzepanda’s zijn afkomstig uit de provincie Sichuan waar ook de stad Zigong ligt. Hier is de traditie van het lantaarnfestival ontstaan.
Het van oorsprong Chinese Lantaarnfestival bestaat al sinds de Han-dynastie (206 v. Chr-220 n.Chr.) is een belangrijke Chinese feestdag. De tweeëndertig lichtelementen zijn gemaakt door kunstenaars uit de stad Zigong de stad waar het Lantaarnfestival zijn oorsprong vindt. Hier is het uitgegroeid tot een toeristische attractie. Inmiddels hebben andere steden zoals Beijing, Hongkong en Shanghai de traditie van het Chinese Lantaarnfestival overgenomen. “The Chinese Lightfestival’ in Ouwehands Dierenpark fungeert niet alleen als aandachtstrekker voor het park, ‘het lichtevent’ realiseert ook extra aandacht voor de twee reuzenpanda’s in de in Chinese stijl opgetrokken verblijven. Al met al is er een win-win-situatie gecreëerd waarbij het dierenpark een extra dimensie toevoegt aan de belevenis van de bezoekers.
Bezoeker wil ‘gepleased’ worden
Uit recente cijfers (2018-2019) van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD) blijkt dat Ouwehands Dierenpark, Artis en Blijdorp, Burgers Zoo, Beekse Bergen en Dierenpark Amersfoort tot de grote publiekstrekkers behoren met meer dan een miljoen bezoekers per jaar. Die groei wordt onder meer bereikt door innovatie, het introduceren van nieuwe events of bezienswaardigheden. Zo hebben de professionele dierenparken in Nederland gedurende de kerstvakantie extra activiteiten georganiseerd. Het gaat om activiteiten met een winters tintje zoals sleetje rijden in dierenpark Amersfoort of een lichtjesroute in winterse sferen met verhalenvertellers in dierenpark Blijdorp in Rotterdam.Burgers Zoo organiseerde een Pasar Malam in Burgers Bush.
Merkbekendheid
Met deze winterse evenementen neemt de merkbekendheid van desbetreffende dierenparken toe. Het past in een eigentijdse marketinggerichte aanpak waar gericht wordt ingespeeld op de trends in de samenleving en de reeds verwende consument nog meer ‘gepleased’ wil worden. Het dierenpark is meer en meer een multimediale beleveniswereld geworden waar ook educatie en entertainment een belangrijke rol spelen. Tegelijkertijd zien we dat in de marketing verder wordt gesegmenteerd. Het dierenpark is er niet alleen voor de kinderen-ouders en opa’s en oma’s- maar ook voor een trouwlocatie, congres, personeelsfeest, cursussen en workshops.
meer informatie: www.ouwehand.nl