Vanuit mijn werk als accountant in de recreatiesector zie ik hoe de kleinere recreatieondernemingen het moeilijk vinden om genoeg gasten aan te trekken. Dit heeft niet alleen met de economische malaise te maken. Het wordt namelijk steeds belangrijker om je als kleinere speler te onderscheiden van de grote jongens. Zowel offline als online.
In de 15 jaar die ik nu werkzaam ben in de recreatiesector heb ik een hoop zien veranderen. Jaren geleden was een advertentie in een magazine nog voldoende om op te vallen. Daar red je het nu niet meer mee. Daarom raad ik kleinere bedrijven in de sector aan om nog eens echt te kijken naar wat hen uniek maakt, en welke doelgroep daar het beste bij past.
Online lastig voor oudere ondernemer
Voor de oudere ondernemer, laten we zeggen 50+, is het lastig om mee te kunnen op onlinegebied. Ik zag laatst nog een bedrijf waar vijf jaar lang niets aan de website was gedaan, en waar al die tijd ook geen actie op het gebied van social media was ondernomen. Het verbaasde me niet dat dit bedrijf in zwaar weer zat. Het is wel een uitdaging voor de oudere ondernemer om dit op te lossen. Hij of zij kan het beste de online kennis in huis halen door middel van het inhuren van personeel, omdat het niet meer haalbaar is om zelf alles te weten te komen over Twitter, Facebook, Pinterest en LinkedIn.
Samenwerking kan uitkomst bieden
Naast het in huis halen van de goede kennis, kan samenwerking ook uitkomst bieden. Veel ondernemers zien anderen uit de recreatiesector als concurrenten, maar ik ken meerdere recreatiebedrijven die succesvol hun krachten bundelen om beter in de spotlights te komen, bijvoorbeeld door het inzetten van regiomarketing. Zo hebben een aantal campings in Friesland zich verenigd om zich samen aan mogelijke gasten te presenteren. Ik zie het ook als ik zelf mijn vakantie boek. Als ik nu op zoek ga naar een vakantiehuis, kom ik via Google vanzelf uit bij overkoepelende websites. Natuurlijk vragen deze partijen geld aan de verhuurder, maar het kan wel een oplossing zijn als er te weinig aandacht door een ondernemer zelf wordt gegenereerd.
Blijf bij jezelf
Toch zou je alleen een samenwerkingsverband aan moeten gaan met ondernemingen die bij je passen. Daarom wil ik afsluiten met waar ik mee begon: onderzoek wat jou als recreatiebedrijf uniek maakt en draag dat uit. Zowel offline als online.
Met dank aan:
Arjan Schipper, accountant en directeur bij Countus. Hij adviseert bedrijven die in zwaar weer verkeren en heeft jarenlange ervaring in de recreatiesector.
Meer informatie: www.countus.nl