• Home
  • Adverteren
  • Agenda
    • Agenda
  • Contact
  • Vacatures:

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Recreatie
  • Vakantie
  • Health
  • Groene ruimte
  • Ondernemen
  • Productnieuws
  • Opinie & kennis
  • 7 december 2019

Onderzoek KHN: Horeca belangrijkste motor toerisme

23 september 2019 Door Redactie 1 Reactie

Toerisme wordt steeds belangrijker voor de economie in Nederland. Bijna
zeventig procent van de horecaondernemers geeft aan dat toerisme belangrijk is voor hun zaak en ruim de helft geeft aan dat er nog ruimte is voor verdere groei van het toerisme. Draagvlak en samenwerking is daarbij van groot belang.


Dat blijkt uit onderzoek van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Deze cijfers geven aan dat de horeca klaar is om de groeiende groep gasten te ontvangen. Belangrijk is om deze groei in goede banen te leiden. KHN wil hier samen met omwonenden en gemeenten in optrekken.

Groei

In 2018 droeg de horeca volgens cijfers van het CBS met ruim 12 miljard het meeste bij aan de toeristische sector. Het aantal binnen- en buitenlandse gasten groeit van 42 miljoen in 2017 naar bijna 60 miljoen in 2030 (bron NBTC). Om de gevolgen van deze groei beter in te kunnen schatten vroeg KHN middels een enquête aan horecaondernemers welke gevolgen deze groei heeft voor hun bedrijf en of ze er klaar voor zijn.

We kunnen de groei van het toerisme aan

Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers volop mogelijkheden zien om de voorspelde groei van het toerisme in hun omgeving te laten plaatsvinden. 56 procent van de ondernemers is hier zelfs zeker van en 30 procent geeft aan misschien mogelijkheden te zien. Slechts een kleine 10 procent van de ondernemers denkt dat er geen ruimte voor groei is. Aan de ondernemers werd ook gevraagd in welke mate zij angst voor- of onvrede over ‘overtoerisme’ merken bij bewoners en de politiek in hun omgeving. Dit is bij één op de drie ondernemers het geval. Ondernemers merken
de discussie rondom ‘overtoerisme’ het sterkst bij bewoners en politici uit de Randstad (56 procent), gevolgd door de regio’s Zuid (30 procent), Midden (28 procent) en Noord (23 procent).

Spreiding over het jaar

Horecaondernemers zien ook een aantal uitdagingen. Om het groeiende toerisme op een goede manier te kanaliseren is het volgens horecaondernemers belangrijk dat er slagen worden gemaakt in de toeristische agenda van Nederland. Zo liggen er kansen voor regionale marketing door binnen regio’s samen te werken en toeristen niet alleen te spreiden over het land, maar ook over het jaar. Mogelijke oplossingen die door ondernemers worden genoemd: het realiseren van voldoende slechtweervoorzieningen, het spreiden van evenementen en het benadrukken van de identiteit van dorpen en steden.

Draagvlak en samenwerking cruciaal

Een geslaagde groei van het toerisme kan niet zonder samenwerking en draagvlak in de omgeving. Bijna 90 procent van de horecaondernemers vindt het belangrijk dat bedrijven hun meerwaarde motiveren en aan de buurt laten zien, bijvoorbeeld door bij te dragen aan de werkgelegenheid of de ontwikkeling van hun gemeente. 70 procent vindt dat er meer samenwerking moet komen tussen ondernemers onderling voor een goed toeristisch actieprogramma. 72 procent van de ondernemers vindt dat gemeenten en provincies beter moeten samenwerken.

Samen zorgen voor een gastvrije groei

Robèr Willemsen: “Met 232.000 voltijdsbanen is de horeca goed voor de helft van de banen binnen het toerisme. Ik ben blij dat horecaondernemers de toekomst van het toerisme met veel vertrouwen tegemoet zien. Ik herken ook de punten van zorg die naar voren komen uit het onderzoek, zoals de spreiding van het toerisme over het jaar. Daarom is toerisme één van de speerpunten van KHN. We willen bijdragen aan een gastvrije groei van het toerisme door mee te denken op landelijke niveau en vooral samen te doen met omwonenden en gemeenten op het lokale niveau.”

Bron en meer informatie: www.khn.nl

In categorie: Opinie en kennis

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

  • 1 Reply
  • 1 Comment
  • 0 Tweets
  • 0 Facebook
  • 0 Pingbacks
Last reply was 2 months ago
  1. AvatarRolf Ornée
    View 2 months ago

    Is het nu zo dat toerisme de horeca en economie stimuleert of de horeca het toerisme stimuleert? Onduidelijk uit de kop en de tekst. Samenwerking ja, dat blijft voorop staan. En dan doet het er ook niet zo toe wie wat stimuleert?

    Beantwoorden

wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Supporters van Pretwerk







team leisure














”klimconstructies”



”payroll”


ontwerp, advies en inspectie


specialist in innovatie








merchandise als business en beleving


volop vrolijkheid op uw bedrijf


Ook supporter worden? (+ banner op de homepage)

Tags

attractie attractiepark attractieparken attracties bungalowpark camping campings cultuur dagrecreatie dierentuin duurzaam efteling erfgoed evenementen fietsen foodservice horeca hotels innovatie kamperen landal marketing museum natuur nbtc panterkist personeel platteland promotie recreatie Recron social media sport toegankelijkheid toerisme trends vakantie vakantiepark vlaanderen VVV wandelen watersport wellness zwembad zwembaden

Colofon

Hoofdredacteur Pretwerk.nl en vakblad Recreatief Totaal: Walter Jonker Redactieadres: Wilgenroos 11 4102 KL  Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl … [Lees meer...]

Recente reacties

  • Chris op Souvenirshop: De tijd van winkeltje spelen is voorbij
  • sex tablet op Toverland betovert publiek met muziek
  • Peter Wijnen op RECRON vraagt om meer politieke aandacht recreatiesector
  • Raymond Oude Groen op Provincie Drenthe wil het attractie-aanbod verbreden
  • Cees Kniese op Reactie gemeente Haarlemmermeer op ontwikkelingen intensieve leisure locatie Park21

Copyright © 2019 · Pretwerk 2.0 Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in id="social_login">Inloggen