Onderscheidend vermogen zit in je regio

Hoge beoordelingscijfers op de Zoover’s, Tripadvisors, Holidaycheck’s, ANWB etc zijn belangrijk om als goed gastheer te worden beoordeeld. Vanzelfsprekend doen recreatieondernemers en hoteliers dan ook hun best een goed gastheer te zijn voor gasten. Daarbij is het verstandig niet alleen de focus te leggen op de accommodatie en voorzieningen. Oriënteer vooral ook op het samenwerken met collega’s en het centraal stellen van de plek van de verblijfsvoorziening. Gastenverwachtingen worden overtroffen door het samenwerken met collega’s, horeca, attracties en bezienswaardigheden in de regio. Gezamenlijk kan dan het unieke “verhaal” van de regio optimaal vertelt gaan worden. De gast heeft dan een echte beleving. Die positieve beleving zal zich weer terugvertalen in nog hogere waarderingscijfers. Verleg daarom de oriëntatie daarom van het bedrijf naar collega’s en of andere regiopartners en ga samenwerken en biedt de gast een mooi (route)verhaal / beleving. Het gaat om de beleving. Toch??

Fietsers in de omgevingGeen onderscheidend vermogen mogelijk met verblijfsaccommodatie
Vanzelfsprekend zijn gasten welkom bij alle recreatiebedrijven en hoteliers. Gastheerschap uit zich bij campings vooral in een nette receptie, nette toiletten, ruime plaatsen, gratis wifi en goede stroom- en watervoorzieningen op de kampeerplaats. Bungalowverhuurders, Bed & Breakfasts en hoteliers voorzien gasten van nette kamers, goede bedden, zwembaden en goede horecafaciliteiten. Naast deze fysieke producten zijn de vriendelijke ontvangst, het gratis kopje koffie bij de aankomst en de vriendelijk bejegening van de gast ook vanzelfsprekend. Omdat al deze zaken vanzelfsprekend zijn voor de gast wordt de gast toch niet overtroffen in zijn verwachtingen. Het is zoals is verwacht. Passend bij de verwachtingen. Is de recreatieondernemer en hotelier dan wel die goede gastheer?

Gratis onderscheidend vermogen
Om als goed gastheer te worden ervaren gaat veel aandacht naar de faciliteiten, diensten en vriendelijkheid. Echter daarin zit voor heel veel consumenten niet de werkelijke eerste keuze om te verblijven op een recreatiebedrijf of hotel. Dat zit in door recreatieondernemers en hoteliers massaal gemiste gratis product en gastheer, de verblijfsomgeving. Met die verblijfsomgeving kan de gast dan ook werkelijk in zijn verwachtingen worden overtroffen door actief met de omgeving aan de slag te gaan.

Bij heel veel consumenten is de eerste keuze voor verblijf de aantrekkelijkheid van een gebied. Zij willen een nieuwe omgeving, ervaren, ontdekken en proeven. In die omgeving ligt voor ondernemers dan ook werkelijk de kans om onderscheidend te zijn, want bijna ieder gebied is uniek. Niet het bed, de wifi of het toiletgebouw zijn de onderscheidende factoren, maar de eigen omgeving van de camping, het bungalowpark en het hotel.

Gelukkig zien veel recreatieondernemers wel degelijk dat hun gast te voet of al fietsend de omgeving gaan ontdekken en ervaren. Maar spelen hier beperkt op in. Meestal zijn wel een folders van interessante attracties en bezienswaardigheden in de regio te vinden, soms is een fiets- en of wandelkaart verkrijgbaar en soms zelfs is een fietsarrangement te boeken.
Echt boeiend, leuk en spannend is dat niet voor de gast.

Van gastheer naar gastenkoning
Echt gastheerschap gaat dan ook verder dan deze middelen aan te bieden om de omgeving door de gast te laten beleven en ontdekken. De omgeving is het gratis product waarmee recreatieondernemers zich werkelijk kunnen gaan onderscheiden van collega’s. Met dat unieke “product” zijn gasten te verleiden te verblijven op campings, bungalowparken en hotels en werkelijk beleving te gaan ervaren.

Iedere regio heeft zijn eigen verhalen, kenmerken en onderscheidende historie.
Die verhalen, overleveringen en geschiedenis is dat veel gasten willen horen, lezen, beleven en ontdekken. Een goed gastheer laat zijn gasten dan ook actief de omgeving beleven en ontdekken en biedt hen daarvoor onderscheidende activiteiten en arrangementen aan. Met het aanbieden van verhalen, legenden en sagen uit de regio wordt die omgeving een authentieke belevenis, die de verwachtingen van de gast overtreft. Daar liggen voor recreatieondernemers dan ook de verkoopkansen. Geen gemakkelijke opgave, wel een uitdagende, waarmee recreatiebedrijven zich werkelijk onderscheidend kunnen gaan maken.

Samenwerking met partners in de omgeving
Voor het ontwikkelen en aanbieden van belevenissen activiteiten en arrangementen is het verstandig met partner(s) samenwerking te zoeken om interessante en plezierige activiteiten en arrangementen te ontwikkelen, waarmee de gast werkelijk de omgeving leert beleven en ontdekken. Enkele bekende voorbeelden zijn de Van Gogh route, Het Westerborkpad, Watersnoodpad, Arthuur’s Routeverhalen, Smikkelen en Bikkelen, Texel Culinair, het Boomkroonpad, Oer en uiteraard Oerol. Dit zijn activiteiten en evenementen die gebruik maken van de omgeving en de gast deze beeldend, al proevend, luisterend en lezend actief laat beleven en ervaren.

Conclusie :
Ga samenwerken met collega’s, attracties, bezienswaardigheden en andere interessante partners in uw regio en ga gezamenlijk het “verhaal” van de regio vertellen. Dat is het werkelijke unieke en onderscheidend vermogen van verblijfsaccommodaties. Niet gemakkelijk te realiseren, wel heel uitdagend. Durf buiten het eigen bedrijf te kijken en gebruik de omgeving.
Durf daarom de uitdaging aan en neem een andere route als veel van uw collega’s.

Voor deze bijdrage bedanken wij:
Geert-Frank de Vries, De Vries Kartografie bv. Assen.
“Wij brengen de omgeving tot leven.”

De Vries Kartografie bv. heeft onlangs Arthuur’s Routeverhalen ontwikkeld. Een routeconcept waarmee gasten actief een omgeving kunnen gaan ontdekken aan de hand van regionale verhalen.
Voor meer informatie zie www.arthuur.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *