Tijdens het Toerisme en Vrijetijds Congres 2014 hield Frank Oostdam van de ANVR een prachtig verhaal! Onze sector, de recreatie, staat in de steigers, maar ondertussen gaat de verkoop gewoon door! We zijn zoekende om weer de consument te begrijpen. Want we weten niet meer waar we plaats moeten nemen binnen de keten.
Er is veel aan de hand, in vogelvlucht even een paar stappen door de recente geschiedenis;
- 1910-1960 de maakindustrie
- 1970-2000 distributie
- 2000-2010 informatie
- 2010- en hoe nu verder?
We weten niet waar we naartoe gaan, en als je geen idee hebt dan heb je een probleem! De consument is aan de macht en hoe zal deze gaan shoppen anno 2020?
We lopen achter de consument aan, de veranderingen gaan zo snel en de consument veracht dat wij hem begrijpen en aanvoelen! Wat wil deze gast? Welke producten en diensten wenst hij? Wat verwacht de gast van mij?
- de toekomst gaat gepaard met nieuwe businessmodellen.
- duik de niche in!
- denk na over de customer journey
- service innovaties
- ga cross sectoraal waarde toevoegen
De dienstverlening is nog veel te verkrampt, het moet en kan holistischer. Ga vooral de interactie aan, de dialoog met je gast op een unieke en waardevolle wijze.
Wist je dat 80% van de bedrijven zichzelf als klantgericht typeren en dat van die 80%, slechts 8% van de gasten dat ook zo vinden? Begin klein, en blijf timmeren aan de verbouwing tot je tot in elk detail de boel op orde hebt!
Werk aan de winkel, maar de verkoop gaat ondertussen gewoon door!
Hoe doe jij dat? Ik ben benieuwd, laat je het mij weten? Wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg.