Als we iets hebben geleerd van deze coronacrisis, dan is het wel dat onze (Watersportcamping Heeg) gasten razendsnel, en massaal, ander boekingsgedrag hebben laten zien. Van +30% meer reserveringen tot half februari, naar totaal nul reserveringen in maart. En dat in twee weken tijd. Kan jij het nog volgen?
En als ik nu naar de toekomst kijk, dan zie ik vanwege de corona nog wel heel veel onzekerheden. Het zou zo maar kunnen dat er volgend jaar nog geen vaccin is. Dat we nog steeds te maken krijgen met hier of daar een lockdown. Met als gevolg dat het consumenten vertrouwen totaal weg zal gaan zakken in het algemeen en de economie meer en meer geraakt zal gaan worden.
Wat doet dat voor ons? Zullen we open mogen blijven? Zullen er meer gasten kiezen om maar veilig in Nederland op vakantie te blijven? Zullen ze nog wel op vakantie blijven gaan? Wat gaan onze kosten doen? Kunnen we de verhoogde kosten als extra schoonmaak, hygiene zuilen en protocollen borden ontwikkelen wel doorberekend worden in de prijs van volgend jaar?
Welke effecten dat zal brengen voor ons is nog totaal onduidelijk. Dus wat zullen we gaan doen? Gaan we juist nu flink investeren om een voorsprong te behouden op de markt? Of gaan we voorzichtig aan, alleen het hoogst noodzakelijke investeren?Wat is wijsheid? Ik weet het niet. Er is geen vergelijkbare situatie uit het verleden waar we naar kunnen kijken. We moeten de komende maanden belangrijke beslissingen nemen. En pas achteraf zal het voor iedereen duidelijk zijn, of we het juiste hebben gedaan.
Ik ben benieuwd, wat ga jij doen? En waarom kies je daarvoor? We zijn benieuwd, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
Eén reactie
Goed beschreven wat er momenteel speelt bij veel recreatieondernemers. De onzekerheid bij zowel de ondernemer als de gast is groot, dit zien wij ook terug in het huidige zoek- en boekgedrag. Waar we eerder een trend zagen in het steeds vroeger en later boeken, zien we nu voornamelijk last-minute zoekopdrachten en een afwachtende houding.
De ontwikkelingen betreffende het Coronavirus in de komende weken c.q. maanden zijn bepalend voor tenminste het jaar 2021. Zoals je schrijft kan dit ook zeker positief zijn voor vakanties in eigen land, zoals we dat dit seizoen hebben gezien. Het is belangrijk om hier goed op in te spelen met flexibele aankomst- en vertrekdagen, top-of-mind blijven middels online marketing en het bieden van bepaalde ‘garanties’.
Investeringen worden heroverwogen en waar mogelijk aangepast op de huidige situatie. Denk hierbij aan contactloze check-ins, kampeerplaatsen met meer ruimte/privacy en privé sanitair en doelgroepsegmentatie per periode.
Groet,
Lars de Boer
Booking Experts & Booking Boosters