No story, no glory

Ik heb het al veel vaker gehoord, ben er wel al eens mee bezig geweest. Maar ja, de waan van de dag, die neemt zomaar weer bezit van me. Wat is ONS verhaal? Han Toebast vertelt dat elk sterk merk een goed verhaal vertelt. Een verhaal niet langer dan 400 woordjes waarin alles staat dat nodig is voor het juiste verhaal.

verhalenDus thuis duik ik nog maar eens mijn boekenkastje in. In de loop der jaren heb ik heel wat boeken aangeschaft, ook over storytelling. De meeste heb ik wel gelezen, maar ik heb nog niet ons verhaal in 400 woordjes. Gelukkig heb ik al wel een paar jaar geleden een paar regeltjes waarin ons DNA beschreven staat. Ook dat is al meer dan eens erg goed van pas gekomen. Ik ken de waarde van een goed verhaal, dan moet ik er nu maar eens echt aan geloven. Op naar de volgende stap, wat moet er allemaal in ieder geval in dat verhaal staan?

  • De waarom vraag, waarvoor sta je? (missie, visie en strategie in een paar korte zinnen)
  • Wat is je geschiedenis? Hoe is je bedrijf ooit ontstaan?
  • Wie zijn de karakters uit je verhaal? Wie hebben je bedrijf laten ontstaan?
  • Welk probleem wil je met je bedrijf oplossen? Wat is je belofte en waaruit blijkt dat?
  • Welke ellende heb je met je bedrijf moeten doorstaan? Wat ging fout?

Het verhaal kan je het beste ontwikkelen samen met je medewerkers en met je gasten. Laat ik nu maar eerst even zelf beginnen. Eindelijk dan toch maar eens met het verhaal van onze camping. Het kampeerseizoen is immers voorbij. De wintertijd is een mooie gelegenheid om hier aan te werken. Ik heb al heel wat keren horen zeggen dat storytelling zo belangrijk is, van Cor Hospes, van Erik Mathlener en nu weer van Han Toebast. Soms heeft een ezel wel heel wat stootjes nodig om eindelijk dan toch het goede te gaan doen…

Heb jij je verhaal al goed ontwikkeld? Ik ben heel benieuwd naar jouw verhaal, wees welkom!
De polletjes Watersportcamping Heeg.

Eén reactie

  1. Beste Karin,

    Het verhaal van jullie bedrijf kun je vertellen in Arthuur’s Routeverhalen.
    Helaas zijn we door tijdgebrek nog niet actief in Friesland.
    Dat DNA geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor regio’s en als je de koppeling met de bedrijfsverhaal daaraan goed kan leggen heb je helemaal een mooi en goed verhaal te vertellen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *