Toverland stond al bekend om de gedetailleerd uitgewerkte thematisering en het verwerken van verhaallijnen. Met de opening van twee nieuwe zones; Avalon en Port Laguna is er weer een nieuwe stap gezet in perfectionering van de uitvoering. Daarnaast is de nieuwe Wingcoaster Fenix (Bollinger en Mabillard) een kwaliteitstoevoeging voor de rollercoasterfans.
Dit artikel verscheen eerder al in vakblad Recreatief Totaal.
Op donderdag 5 juli 2018 werd de nieuwe uitbreiding, met een prijskaartje van € 35 miljoen, officieel geopend. In een klap is het park met 50% uitgebreid en is de balans tussen ‘binnen’ en ‘buiten’ aanzienlijk verschoven richting het buitenpark. Er is ook een nieuwe ingang gemaakt waarbij je direct in het buitengedeelte van het park terecht komt. Tijdens de hete zomerdagen kwam de aantrekkingskracht van de nieuwe uitbreiding nog niet goed uit de verf. Nadat de hitte wat uit Nederland verdwenen was, gingen de bezoekcijfers gelukkig flink omhoog. Op 15 augustus werd zelfs het dagrecord aan bezoekers verbeterd van 11.000 naar 14.000. Communicatiemanager Tessa Maessen: “Deze dag hielp een zomeravondfestival wel mee aan de goede bezoekcijfers. Gelukkig bleek ook onze logistiek dit grote aantal bezoekers goed aan te kunnen.”
Toverland maakt handig gebruik van het feit dat zij zowel een goed ontwikkeld binnen- en buitengedeelte hebben. Vanaf 5 november is het buitenpark gesloten (m.u.v. enkele dagen rond de kerstperiode), en deze gaat rond half maart 2019 weer open. In de winterperiode blijft voorlopig ook de oude entree in gebruik.
Port Laguna
Port Laguna is het eerste themagebied waar de bezoeker doorheen komt na de ingang. Opvallend dat deze zone niet wordt gedomineerd door een grote spectaculaire attractie, maar juist door een groot (horeca)plein met als eyecatcher de vuurtoren Solaris. In deze zone staat ‘magie’ centraal. Maessen: “Het was voor ons echt noodzakelijk om een nieuwe ingang te bouwen. De oude ingang, gelegen in het indoorgedeelte, was te klein geworden om de groeiende groep bezoekers voldoende snel te kunnen afhandelen. Met de nieuwe entree is dat verbeterd en we zorgen er bovendien voor dat de bezoekers direct na hun binnenkomst worden ondergedompeld in een magische wereld.”
De belangrijkste attractie in dit themagebied is een klein intiem theater waar bezoekers in de MagieZijn Show op een interactieve manier te maken krijgen met het achtergrondverhaal van Port Laguna. In Port Laguna en in de winkels lopen bewoners van Port Laguna rond die je bekend maken met de magie van de stad. Per toerbeurt verzorgen de acteurs de show in het MagieZijn.
Storytelling staat sowieso centraal in deze zone. Het acterende personeel in de winkels, een sprekende (animatronics) papegaai, de bebording. Alles verwijst naar het magische verhaal van Port Laguna. Een leuk element dat is ‘geleend’ van de Harry Potterzone in Orlando, is het gebruik van een toverstafje. Hiermee kan op diverse plekken worden getoverd (etalages worden in beweging gezet.). De toverstafjes worden verkocht in de winkel en zorgen meteen voor een aanvullend inkomstenmodel voor het park. Dat geldt ook voor de (betaalde) spellen op het plein van Port Laguna.
Avalon
Ook aan het themagebied Avalon is een verhaal gekoppeld. Dit is gebaseerd op het verhaal van Merlijn de tovenaar. Voor de pretparkfans gaat de meeste aandacht in dit gebied echter uit naar de nieuwe spectaculaire wingcoaster ‘Fenix’, die 813 meter lang is en een topsnelheid haalt van 95 km/u. Tijdens de rit gaan inzittenden drie keer over de kop. De achtbaan werd geleverd door Bolinger en Mabillard en geeft een bijzonder soepele ritervaring.
De tweede attractie is een gethematiseerde bootride ‘Merlins Quest’, waarvan de techniek werd verzorgd door Mack Rides. In deze 12 minuten durende boottocht voor het hele gezin gaan de opvarenden op zoek naar Tir na nÓg, de bron van het eeuwig leven. De boottocht heeft vier overdekte scènes, waarin een achttiental bewegende figuren te zien zijn.
Ondanks het feit dat de omlijsting in dit gebied een bijrol heeft t.o.v. de attracties, mag niet worden onderschat wat thematisering doet met een omgeving. De thematisering wordt omschreven als ‘Keltisch’. Met name de detaillering van de thematisering maakt dat je je als bezoeker, ook als je niet in een attractie zit, want in een bijzondere wereld. Een voorbeeld waar een parkspecialist echt even moet gaan kijken zijn de toiletten achter in deze zone. Deze zijn gehuisvest in ‘de stallen’. In de bestrating naar het gebouw toe zie je afdrukken van hoefijzers. Kom je op het toilet, dan neem je plaats in een van de boxen. Achter een gesloten deur klinkt het gebok van een onrustige hengst.
Ook de attracties danken een groot deel van hun meerwaarde aan de thematisering. Bij Feniks is dat vooral mooi uitgewerkt in de wachtrij/preshow. Bij Merlins Quest zijn de gethematiseerde indoorzones onderdeel van de beleving.
Andere details die opvallen:
- De overal aanwezige achtergrondmuziek die zeer sfeerbepalend is en ook verschilt per deelgebied.
- De goed doordachte zichtlijnen. Je kunt in ieder geval goed de (mensen in) de attracties zien. Vanuit de bootjestocht komt ook de wingcoaster Feniks mooi zichtbaar overvliegen. Nergens kijk je uit op en achterkant of niet uitgewerkt deel van het park.
- Zelfs in de horeca en winkels is het thema en verhaal doorgetrokken. Zo kun je in het restaurant reserveren aan Koning Arthurs ‘ronde tafel.’
- De thematisering streeft naar ‘zo echt mogelijk’. Dat zien we o.a. terug in een haardvuur (in restaurant The Flaming feather)) waar echt vuur in brandt.
- Ook speeltoestellen zijn onderdeel van het totaalverhaal. Zo staat de speelzone in Avalon in het teken van de training van de ridders.
Geen dosering van lancering
Toverland heeft er dit jaar voor gekozen om twee zones in een keer te openen. Wat zijn de overwegingen geweest om alles in een keer te presenteren? Tessa Maessen: “De noodzaak van een nieuwe entree werd voor ons steeds urgenter. Die zone had dus prioriteit. Om onze groeiambitie te realiseren heb je wel met enige regelmaat een nieuwe spectaculaire attractie nodig. De zone Avalon is om die reden belangrijk voor ons. Je ziet dat er in Port Laguna eigenlijk geen grote attracties zijn gerealiseerd. Deze zone willen we in de toekomst wel gaan inzetten voor shows. In de marketing is er dit seizoen de nadruk gelegd op Avalon met haar spectaculaire attracties. Volgend jaar zullen we Port Laguna, waarschijnlijk in combinatie met een mooie show, wat meer promoten.”
De ambitie van Toverland is om in de komende jaren de magische grens van 1 miljoen bezoekers te doorbreken. Het attractiepark wil hiervoor de verblijfsduur verlengen door nieuwe uitbreidingen en het openen van een vier-sterren-hotelresort.
Meer informatie: www.toverland.nl