“Aan de andere kant van de Noordzee ligt een enorm potentieel aan nieuwe vrijetijdsconcepten die de komende jaren ons land zal overspoelen. Maar ook elders in Europa ontstaan nieuwe spelers die hun activiteiten aan het uitbreiden zijn naar andere landen, waaronder Nederland. Voor recreatieondernemers in ons land een zee aan inspiratie én kansen!” vertelt Hans van Leeuwen, organisator van vakdag Het Nieuwe Dagje Uit
David Horler, bedenker van Tractor Ted, brengt zijn professionele franchise-organisatie van Farm Attractions naar Nederland. Een andere internationale attractie is de franchiseformule van het Bulgaarse bedrijf Funtopia. Zij lanceren internationaal een nieuwe formule voor spectaculaire Indoor Climbing Experiences. Vanuit Frankrijk komt de nieuwe ontwikkeling van het Water Jump Adventurepark op ons af. Veel aandacht is er momenteel al voor de opkomst van VR / AR attracties. Mijn verwachting is dat dit de komende jaren spectaculair zal groeien en de Escape Rooms zal gaan overtreffen.
F.E.C. – SuperFun bestaat 5 jaar
Pleisureworld heeft niet voor niets gekozen voor het jubilerende SuperFun als locatie voor de tweede editie van de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit, op 22 maart aanstaande. SuperFun was vijf jaar geleden de eerste in ons land die het aandurfde om te investeren in de nieuwbouw van het opkomende fenomeen Family Entertainment Center (FEC). Zij waren één van de eerste trampolineparken ins ons land en introduceerden een in eigen beheer ontwikkelde Rescue Game.
De initiatiefnemers van SuperFun behoorden tot de grondleggers van MonkeyTown en weten heel goed het verschil te maken tussen een indoorspeeltuin en een FEC. Zij volgen niet klakkeloos de laatste hypes; zo vindt u er geen Escape Room of Glow Golf, maar een eigen concept: Beach Golf met bijpassende horecaformule. Wellicht zijn zij hiermee het eerste Nederlandse FEC dat zelfs beschikt over een à la carte restaurant.
Wij doen alvast een selectie uit de doeken van al het nieuws dat gepresenteerd wordt tijdens de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit, op 22 maart a.s. bij SuperFun te Amersfoort.
De Farm Attractions komen eraan
Recreëren op het platteland bij de boer wordt volwassen en kan in het Nederlands het beste omschreven worden als een ‘Boerenpretpark’. Wij kenden dit fenomeen tot voor kort nog niet zoals Engeland dit kent. Daar zijn de zogenaamde Farm Attractions de afgelopen jaren een enorme professionaliseringsslag aan het maken. Er zijn zelfs al meerdere belangenorganisaties opgestart om kennis uit te wisselen. Een bezoekersaantal van boven de 350.000 is geen uitzondering; je kunt dus wel spreken van een serieuze dagrecreatieve voorziening!
Het maisdoolhof is een van de bekende elementen, en de pompoenen vormen het symbool voor een kindvriendelijk Halloweenfeest. Op de platte kar maak je een rondrit over het park. Konijnen knuffelen is uitgegroeid tot een kinderattractie met bijvoorbeeld het character Peter Rabbit, waar bedrijven zoals Jora Vision, Yalp en Lappset aan te pas komen. In Engeland is men al veel verder als het gaat om regelgeving en beheer met betrekking tot de hygiëne en veiligheid op zo’n uit de kluiten gewassen kinderboerderij. Bovendien wordt ook al theater, merchandising en horeca in het concept geïntegreerd, waardoor het mogelijk is om jaarrond evenementen te organiseren. De thema’s worden natuurlijk bepaalde door het leven op het boerenland.
Het herhalingsbezoek bij deze attracties ligt hoog en de catchment area ligt op ongeveer een uur wanneer het aanbod echt de moeite waard is. Meestal betreft het landelijk gelegen locaties, aan de rand van de grote steden. Kenmerkend voor een Farm Attraction zijn de relatief lage entree prijzen en betaalbare horeca.
In ons eigen land wordt in Groot-Ammers op 30 maart aanstaande Avonturenboerderij Molenwaard geopend. Met de tagline “Beleef het Hollandse landleven met Fien & Teun” presenteren zij dit concept van de Farm Attraction aan het Nederlandse publiek.
Meer informatie: www.avonturenboerderij.nl
Apenkooien is weer helemaal terug
Weet u dat het Burgers’ Zoo directeur Alex van Hoof was die het apenkooien weer in de markt heeft gezet? De introductie van de vroegere klimhallen is alweer even geleden en leek alweer een tijdje op zijn retour. Ik weet nog goed dat ik met Mega Sport ooit de eerste gethematiseerde klimwand leverde aan Landal Greenparks, op de kopse kant van een tennishal. Het klimmen is de laatste jaren weer helemaal terug, en heeft intussen een hele evolutie doorgemaakt.
Niet geheel toevallig introduceert Funtopia een franchiseformule die is gericht op basisprincipes van beweging zoals klimmen, rollen, springen en lopen. De bezoeker wordt getoetst en uitgedaagd zijn grenzen te verkennen in een zowel dynamische als sfeervolle omgeving. Naast klimmen gaat het om afdalen, balanceren en jumpen, met veel afwisseling en verschillen in moeilijkheidsgraad. Het zorgt voor spanning en hilariteit doordat iedere bezoeker tegen zijn of haar grenzen aanloopt. “Ik durf niet” is dan ook een veelgehoorde kreet.
De voordelen om als exploitant te kiezen voor een franchiseformule zit hem dingen als een uitgebalanceerd concept, kant en klare reserveringssystemen, marketingattributen en eventuele benchmarkgegevens.
Naast Funtopia zullen op de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit nog drie andere fabrikanten van klimattracties hun opwachting maken op het Innovatie Plein: Walltopia (Bulgarije), Clip ’n Climb (Nederland/Frankrijk) en Fun-Climb (Nederland). De opmars van de klimattracties heeft eenzelfde kenmerken als die van de trampolineparken en ontwikkelt zich zeer explosief.
Zo’n drie jaar geleden zagen wij een van de eerste Clip ’n Climb installaties bij Center Parcs Elveden Forest. Dikke wachtrijen, een totale familiebelevenis. Wij verwachten dat meer Europese bungalowketens hierop zullen inspelen. Clip ’n Climb heeft wereldwijd zo’n 160 locaties waarvan inmiddels zes in Nederland, en nieuwe in de pijplijn waaronder in Amsterdam, Kerkrade, Sittard, Utrecht, Leeuwarden en Hasselt (BE). Op Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit zal het bedrijf haar nieuwe concept Jungle Chase presenteren.
Walltopia heeft wereldwijd al meer dan 1.500 projecten uitgevoerd en zijn een van de marktleiders op dit vlak. Op het InnovatiePlein kunt u ook nog persoonlijk terecht bij Frank Maes van Fun-Climb, een Nederlandse expert in klimattracties.
Veel nieuwe attracties en innovaties tijdens Het Nieuwe Dagje Uit!
Afgelopen jaar heeft Pleisureworld al een adviesrapport mogen schrijven voor de komst van het eerste echte stand alone Water Jump Adventurepark in Nederland. De initiatiefnemers hebben zich laten inspireren door ontwikkelingen in Oostenrijk en Frankrijk. Wij vinden het bijzonder dat een van deze eerste commerciële Water Jump Adventureparks uit Frankrijk een presentatie komt verzorgen in Amersfoort. Bram Schuurbiers zal ons de fijne kneepjes vertellen van dit overweldigende succes.
De komende jaren verwachten wij ook meer aanbieders van een complete mix tussen een trampolinepark en klimhal met kenmerken van de ‘American Ninja Warrior’ bekend van televisie. In ons land is wordt dit onder de naam WhipeOut door de Holland Evenementen Groep op de kaart gezet. Patrick Jansen zal hierover het laatste nieuws presenteren. Zoals de komst van Blast-Zone: het is spectaculair hoe dit hier in Nederland door twee broers als een totaal nieuw concept op de markt wordt gezet.
Als bij al belooft het op 22 maart weer een bijzondere dag te worden, met veel internationale ontwikkelingen en de laatste trends op gebied van het Nieuwe Dagje Uit!
Voorlopige lijst van standhouders op het InnovatiePlein: Instore Kids Corners B.V – Sidijk – VR Room – Clip ’n & Climb/Janssen & Fritsen – Recras – De Flipperkast – Jora Vision – Walltopia –Tractor Ted – Blast-Zone – Every Office – Aqua Drolics – Bright Buildings – Videoproducties.nl – Active Bowling Products – KWS Adventure/Fun Climb – CAT Control Systems – Funtopia.
met dank aan
Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Leisure Consultant
Meer informatie over Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit op 22 maart in Amersfoort: www.hetnieuwedagjeuit.nl