Camping ‘De Lente van Drenthe’ was toe aan een nieuwe uitdaging. De camping en de regio hadden vooral behoefte aan een nieuwe attractie. Op basis daarvan ontstond het idee voor het DX Adventure Waterpretpark; een totaal nieuw concept voor de Nederlandse markt met enkele spectaculaire en fotogenieke glijbanen / springschansen.
Trendwatcher Hans van Leeuwen ging op bezoek bij de initiatiefnemers Roger Langenbach en Marjolein Vos die samen met hun kinderen de middelgrote Camping, Lenthe van Drenthe, runnen in de bossen van de Hondsrug vlak bij het plaatsje Gasselte.
Camping verzet noodgedwongen bakens
Bedrijfsovername is in deze sector is een delicate zaak vanwege de vaak lastige financierbaarheid. In veel gevallen zie je dat bij oudere bedrijven de fut eruit is en nieuwe impulsen noodzakelijk zijn. In (te) veel gevallen zijn er luie kampeerbedrijven ontstaan met vaak alleen nog jaarplaatsen en is men niet met de tijd meegegaan. Ook in het geval van Roger en Marjolein, die het stokje van hun ouders hebben overgenomen, was het nodig om snel na de overname, zo’n twaalf jaar terug, het imago en de aantrekkelijkheid te verbeteren. Er kwam een nieuwe naam; Lente van Drenthe en men is zich meer gaan richten op toeristisch kamperen. Ook naar nieuwe accommodatievormen werd gekeken; Met de introductie van de safaritenten wilde men met Glampingsegment bedienen. Toch bleek dit allemaal nog niet voldoende. Naast de activiteiten van de camping had men voor de schouderseizoenen en de winter periode een Outdoor Adventure bedrijf wat voor neveninkomsten zorgde. Immers een camping met zo’n 300 plaatsen is geen vetpot in Drenthe. Vandaar de zoektocht de laatste jaren naar nieuwe impulsen.
Wat waren jullie voor camping
“Eentje zoals zo veel er zijn. Wij hebben best wel wat moeite mee gehad daar verandering in aan te brengen. Ook wij zagen dat de jaar- en seizoenplaatsen niet meer vanzelf vol liepen en dat de camping jaar op jaar minder bezetting genereerde. Nu maken wij het beste jaar ooit mee en zitten we zelfs een aantal weken helemaal vol. Gasten komen voor de dagattractie en boeken vervolgens de camping en blijven een paar nachten staan. Ook de vaste gasten zijn trots op wat wij doen! Wij richten ons, net als zovelen, op de jonge gezinnen van de basisschool. Uiteraard proberen wij ons wel te onderscheiden in onze naam en de uitstraling. We krijgen nu reserveringen binnen met als reden; “want jullie hebben toch nu dat waterpark?”. Wie een volledige week boekt krijgen gratis toegang en iedereen die korter verblijft krijgt 20% korting. We profileren ons nu als strandvakantie in Drenthe. We zien nieuwe, echt veel leuke vlotte gezinnen, en andere personages bij de receptie. Het leuke is dat dit weer zorgt voor een veel betere sfeer op de camping. Als we achter de receptie staan en zien die ‘nieuwe’ gast aankomen zeggen we gekscherend tegen elkaar dat is wat wij bedoelen.”.
Super start voor DX Adventure Water- (Pret) Park
Door verder te kijken dan het traditionele recreatieaanbod zag Roger in Oostenrijk en Frankrijk de eerste ideeën ontstaan van een nieuw soort waterpretpark. Diverse buitenlandse tripjes volgden om meer informatie te verzamelen. De interesse was mede ontstaan door zijn persoonlijke sportieve achtergrond als enthousiast zeiler, kitesurfer en watersportliefhebber. Het onlangs geopende DX Adventure Water (Pret) Park, vlak bij Gasselte aan de waterplas ’t Nije Hemelriekje, is mede door een positieve grondhouding van de provincie en de gemeente Aa en Hunze tot stand gekomen. Ook de integrale samenwerking met Staatsbosbeheer verdient een pluim. Binnen anderhalf jaar van idee tot realisatie, inclusief een geslaagde financiering door de bank en een crowdfunding actie. Ook hier hadden wij als Pleisureworld de hand in het proces waarin de Provincie Drenthe en de gemeente Pleisureworld NRIT inschakelde voor een sluitend businessplan met adviezen in de fase van de conceptontwikkeling. De nieuwe ontwikkeling is een logisch gevolg dat een camping- annex bungalowpark meer zich moet richten op de omgeving door dagrecreatie en betere horeca voorzieningen. Wel dient men dit bovenstaande unieke concept te matchen met de bestaande camping Lente van Drenthe die op slechts enkele honderden meters afstand ligt. “Dit is een superstart, bijna on-Nederlands. Vanaf dag 1 weet men in de omgeving dat wij er zijn. Het tropische weer speelt ons in de kaart, en we moesten al direct na de opening de handrem erop zetten met een gastenstop! Deze tijd had ik echt nodig om de medewerkers bij te spijkeren want het was allemaal nieuw voor ons allemaal. De tweede week hebben wij vol gas gegeven en zat iedereen goed is zijn rol. Het was natuurlijk niet helemaal risicoloos en daardoor hadden we de tijd nodig om de puntjes op de i te zetten”. aldus Roger
Niet het zoveelste kabouterpark
Drenthe kent de hoogste dichtheid van Kabouterparken. Volgens mij is er geen provincie waar het kopieer gehalte zo hoog ligt als juist hier. Vandaag dat wij aan Roger gevraagd hebben waarom juist een Waterpretpark? “Het is nog steeds camping Lente van Drenthe en we zullen nog beter zichtbaar maken dat wij over een unieke faciliteit beschikken en het imago van de traditionele camping achter ons laten. We zien dat we inmiddels bezoekers uit het hele land trekken. Dus waarom ook niet een nachtje blijven slapen? Ik wilde af van de standaard animatie en meer een dag attractie die continuïteit biedt voor de structuur in management, beheer en F & B. We hebben de mooiste waterplas van Nederland pal naast camping liggen en de mooiste bossen van ons land. Een bijzondere combinatie.”
Wat heeft deze nieuwe attractie opgeleverd
“Vooral heel veel drukte. We hebben ons verkeken hoeveel mensen ons wilden bellen terwijl bijna alles op de website te vinden is. De raarste vragen naar de bekende weg! Waar vind ik de parkeer plaats of moet ik verplicht een Wetsuit dragen met 35 graden! Waar we trots op mogen zijn is dat we iets uitgedacht hebben en in de praktijk blijkt dat het werkt. Erg tevreden ben ik over het feit dat we nog geen ernstige ongelukken hebben gehad en de preventieve veiligheidsprotocollen werken. We werken met veel personeelsleden en veiligheid staat op de eerste plaats. We zien nu al wat dit voor nieuwe energie geeft aan het hele bedrijf. En het heeft ons weer een doel gegeven om de camping van nieuwe impulsen te voorzien. Ook dat is als ondernemer leuk; dat het energie geeft en niet kost.”.
Welke gevolgen heeft dit voor de bezetting van de camping
“Het hele voorste deel van de camping gaat weg; dus 2,5 hectare wordt vrij gemaakt en wij gaan de chalets en stacaravans verplaatsen naar achteren. Wij zien nu al de effecten van meer toeristische verhuur, short stay, luxer en kansen voor prive sanitair. Het kan zijn dat de huidige kantine ook weer nieuw leven wordt ingeblazen en een bestemming krijgt dat past in de beleving van de nieuwe doelgroep. We hadden dit jaar een topbesetting. Ook zien wij dat er meer vragen binnenkomen zijn voor de vakantie van volgend jaar en zelfs weer voor een jaarplaats. Wat wel nog een uitdaging blijft is de Food en Beverage op de camping alsmede in het Waterpretpark. Daar laten wij nog te veel kansen liggen. Het is gewoon niet ons ding.”
Een entreekaartje duurder dan een overnachting
“Dat zegt al genoeg over het belang van dagrecreatie voor ons als kampeerbedrijf. Nu hebben wij dagelijks tussen de 500 en 700 bezoekers. Tarief was € 10.— voor waterpark en trampoline’s, en voor de schans betalen ze voor 2 uur € 17,50 p.p. We hebben veel vraag naar één uur maar dat doen we niet, want anders wordt het te gehaast. De horeca loopt prima door, maar is wel beperkt door onze huidige voorzieningen. We zullen meer moeten bieden aan eten en liefst ook gezonder. Dit jaar hadden we voor de camping al een extra receptiemedewerker aangenomen en tijdens het seizoen was het te lastig om uit te breiden. Voor komend jaar komen er twee vaste FTE’s bij op op de receptie. We maakten ons zorgen voor het seizoen of wij wel voldoende personeel zouden vinden. We hebben er nu zo’n 30 extra nodig die flexibel inzetbaar moeten zijn.
Ook hebben wij inmiddels gesprekken gevoerd met Staatsbosbeheer over gebruik van een groter gedeelte van de aanwezige bossen waar we voor de kleinste bezoekers een pumptrackbaan, glijbanen en een donuts willen aanleggen. Zo worden we wat minder weersafhankelijk en bestrijken we een bredere doelgroep. We willen voor het einde van dit seizoen een afsluitend feest organiseren als een soort try- out voor wellicht een evenement voor komend jaar. We hebben al contact gehad met Red Bull die ook ideeën heeft.
En volgend jaar?
“Het Waterpretpark sluit half september. We gaan werken aan een betere integratie van de camping met de dagattractie waardoor de bezetting in de schouderseizoenen een impuls krijgt. Ook moeten wij ons meer gaan richten op groepen en zal de website aangepast moeten worden. En wat betreft volgend jaar moet ik daar wel bij zeggen dat we het anders gaan inrichten zodat ik mijn vrouw wat vaker kan zien en Opa en Oma wat minder voor de kinderen hoeven te zorgen. Wat ook heeft meegewerkt aan dit succes is dat de media ons verhaal heeft opgepikt en wij te zien en te horen zijn geweest bij o.a. Dagblad van Het Noorden, 3x, RTV Omroep drenthe, on-line op TV, Vloggers, Bloggers, Youtuber Jesse maakt filmpjes over trampoline’s en heel veel locale blaadjes. Opvallend was ook het aantal Duitse gasten dat specifiek voor het waterpretaprk naar Drenthe kwam. .
Meer informatie:
DX Adventure : https://dxadventurepark.nl/
Lente van Drenthe : https://lentevandrenthe.nl/
met dank aan:
Hans van Leeuwen, Trendwatcher – Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme
Pleisureworld NRIT