Inspelen op de trend NEWISM

Nog nooit was ‘nieuw’ zo belangrijk als nu. Voor consumenten opgegroeid in een EXPECTATION ECONOMY, heeft ‘nieuw’ sowieso een zeer positieve klank: de stroom van nieuwe, betere producten en diensten is nu immers eindeloos. En die nieuwe producten en diensten kunnen makkelijk (en zonder al te veel risico) worden uitgeprobeerd (zeker online). En dan is er natuurlijk altijd een status-element: nieuw staat gelijk aan interessant, nieuw betekent (nog meer) ervaringen, nieuw betekent als eerste…

Hieronder zes drivers die er voor zorgen dat NEWISM de komende jaren nog belangrijker zal worden:

1. Creative destruction
Innovatie grijpt steeds sneller om zich heen en daarbij wint ‘het creatieve’ het van ‘het destructieve’. Sterker nog, in de hele wereld – van de opkomende* tot de gevestigde economieën – zien dagelijks (of zelfs ieder uur!) spannende nieuwe producten, diensten en experiences het licht.

2. FSTR
Natuurlijk komt dat grotendeels door de online wereld, waar snelle innovatie de norm is, en waar informatie, opwinding en aandacht worden versneld en uitvergroot. Maar ook bij fysieke producten wordt doorgeschakeld naar de hoogste versnelling.

3. Experience Cramming
Iedere exclusieve experience een potentieel statussymbool. De paradox is natuurlijk dat steeds meer mensen ‘unieke’ ervaringen willen beleven en dat die dus steeds moeilijker te vinden zijn, en dus veel kostbaarder worden. Het (goedkopere, praktische) alternatief voor statuszoekende consumenten is zich te storten op EXPERIENCE CRAMMING: het verzamelen en combineren van zoveel mogelijk nieuwe experiences als je kunt, en het liefst ook zo verschillend mogelijk.

4. Status Stream
Het vergaren van zoveel mogelijk ervaringen geeft status, maar dan moeten anderen dat natuurlijk wel weten. Daarom vormen ook het ‘connected’ en op de hoogte zijn een steeds belangrijker onderdeel van sociale status (zeker voor SOCIAL-LITE consumenten).

5. Trysumers
Het hierboven beschreven innovatie-ecosysteem is geheel transparant. Alles wordt tegenwoordig beoordeeld in recensies en gewaardeerd in ratings, vanaf het moment dat iets wordt geïntroduceerd. Dat betekent dat het risico voor consumenten om iets nieuws uit te proberen bijna nul is geworden.

6. To have is to (h)old
Veel eigendommen hoeven niet meer te verouderen of uit de tijd te raken. Consumenten omarmen steeds vaker OWNER-LESS-oplossingen en kiezen voor het huren of delen van auto’s, kleding, elektronica en meer, in plaats van kopen. En natuurlijk zijn die gedeelde bezittingen voortdurend up to date. Een ‘nieuwe’ experience is slechts een kwestie van ‘even boeken’ geworden.

Wat NEWISM juist NIET is (en de onvermijdelijke tegen-trend)

  • NEWISM gaat dus juist niet over traditionele productvernieuwing. Het ‘nieuw en verbeterd’ van vroeger is verdrongen door echte creative destruction (driver 1), waar de hele wereld vrolijk aan mee doet en aan bijdraagt.
  • NEWISM is ook meer dan een milieu-onvriendelijke gekte waarbij producten telkens weer moeten worden vervangen (zie driver 6).
  • En tenslotte betekent NEWISM niet dat alle aandacht van consumenten op het nieuwe gericht zal zijn. Klassieke merken hebben ongekende mogelijkheden, als ze maar constant goede kwaliteit en klasse bieden. Waarde zit namelijk ook in een relevant, consequent (en goed verteld) verhaal achter een product of dienst. In gemak. In traditie. In het lokale. In maatwerk.

Bron, en uitgebreidere toelichting op deze trend: www.trendwatching.com

 

NEWISM in de recreatiesector
Ook in de recreatiesector is deze trend al een tijdje zichtbaar. De consument is op zoek naar unieke ervaringen. Bedrijven die een uniek aanbod presenteren (met de nodige kwaliteit) kunnen steevast rekenen op grote belangstelling. Een mooi voorbeeld: De strandhuisjes van Landal. Deze bieden niet alleen een nieuw product, maar ook een compleet nieuwe vakantie-ervaring: ‘slapen op het stand’. Dit soort accommodaties is vaak heel snel volgeboekt. Via nieuwswebsite, blogs en social media krijgt dit soort nieuwe initiatieven een multipliereffect in media-aandacht, waar vervolgens ook ‘het normale aanbod’ van profiteert.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *