Langzaam maar zeker veranderen de wensen en behoeften van onze kamperende gasten. Het gedrag vertoont andere patronen en we bereiken ze op andere momenten en via andere kanalen. Willen we in de toekomst nog aantrekkelijk zijn, dan zullen we nu al, alles op alles moeten zetten, om de gast van de toekomst nog goed te kunnen bedienen.
Dat betekent goed de media volgen, wat zeggen zij wat er allemaal aan het veranderen is? Goed de trendwatchers in de gaten houden. Wat vertellen zij, wat zien zij? Maar zeker ook, goed luisteren naar de gast van de toekomst zelf! Natuurlijk is het dan fijn dat we zelf een hele bups kinderen hebben, vijf! In de leeftijd van 27 tot 14 jaar. En het gaat gewoon door, we hebben ook al een kleinkind! Dagelijks hebben we dus een paar ambassadeurs om ons heen, die ons heel goed meenemen in de veranderende behoeften en wensen van onze toekomstige kamperende gast.
Ze kijken niet meer naar de gebruikelijke TV-zenders. Veel gesprekken met vrienden verlopen via WhatsApp-jes. Ze hebben liever even een tijdelijk (huur)huis, dan dat ze zich gaan vastleggen met een zware hypotheek. Een auto zelf aanschaffen? Een boormachine? Ze hangen niet zo aan bezit. Ze houden van reizen, niet om het reizen, maar om de ervaringen. De thuiswerk dag is steeds vaker een aantal thuiswerkdagen geworden. En niet zelden is dat op de avonden of in de weekenden.
Wanneer we dit allemaal weten, zullen we het beste een aantal scenario’s uit moeten werken en gaan testen. Zoals MS-DOS werd vervangen door Windows. Windows was slechts een van de scenario’s die strategisch de meest beste en winstgevende was. Vandaag de dag moeten we wendbaar zijn. Dan moeten we dus niet de boel blijven managen langs de lijn van control & command. Beter kun je langs de lijn van anticiperen en manoeuvreren je organisatie naar een hoger plan laten ontwikkelen. Logisch dat we veel samen werken, dat we coöperaties vormen met partijen. Partijen die net als jij de gast van morgen wil gaan bedienen op de best mogelijke wijze. Partijen waarbij er een grote overlap is in de doelen die zij willen verwezenlijken. Het individuele commitment moet voor alle partijen op een hoog niveau zitten. Daar start het mee, is dat er niet, dan zal de samenwerking jammerlijk gaan falen!
En blijf vooral met elkaar de focus houden op de gast en de gast van de toekomst! Blijf luisteren, kijken en houdt binding met hem. Dat biedt je de basis op het anticiperen, je prestatie informatie voor het manoeuvreren. De gast van de toekomst, het is je startpunt van verschillende scenario’s ontwikkelen, met verschillende partijen, met verschillende doelen.
Wanneer heb jij voor het laatst echt geluisterd naar je gast? Laat je het ons weten, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.