De online uitgaven aan reizen in Nederland bedragen ruim € 3,8 miljard, een verdubbeling ten opzichte van 2005. Het speelveld van reisaanbieders is door de groei van de online markt wezenlijk anders en nieuwe spelers kunnen in korte tijd fors aan belang winnen. Zo staat Airbnb inmiddels na Booking.com, Tripadvisor, Expedia en Hotels.com in de top 5 van meest bezochte sites van online travel agencies (OTA’s).
Puur online verliest terrein
Grip op het boekingsproces van de klant levert aanbieders niet alleen directe omzet op maar ook veel kennis over het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep. Vandaar dat vakantie-aanbieders zich nadrukkelijker richten op hun online zichtbaarheid en het stimuleren van boekingen via de eigen site. Door op loyaliteit in te zetten en een actiever (prijs)beleid te voeren om directe boekingen binnen te halen, pakken ze daarbij terrein terug op OTA’s. “Het onderscheidend vermogen van OTA’s kalft af wanneer hun aanbod op prijs niet meer onder het niveau van een directe boeking bij hotel of luchtvaartmaatschappij ligt”, aldus Sasja Winters, ING sectormanager Zakelijke dienstverlening.
Vakantiebudget krimpt nog
In 2014 staat het aantal door Nederlanders ondernomen vakanties voor het tweede jaar op rij onder druk. De effecten van het economisch herstel dienen zich relatief laat aan bij vakantie-aanbieders. De onzekerheid bij consumenten over hun financiële situatie drukt het aantal vakanties dat wordt ondernomen. Naar verwachting daalt het aantal vakanties dit jaar met 1%. Het lijkt er sterk op dat 2014 daarmee een overgangsjaar is. Onzekerheid over de arbeidsmarkt en de eigen financiën blijven een belangrijke rem op de bestedingen. Bijna een kwart (22%) van de huishoudens geeft aan dit jaar minder budget te hebben voor de zomervakantie, daarentegen 12% heeft een hoger budget dan in 2013 (ING Budget Barometer, maart 2013).
Meer informatie: www.ing.nl