Komkommertijd in nieuws = kans voor recreatie

De redactie van Pretwerk.nl merkt sinds twee weken dat het aantal persberichten flink is afgenomen. De komkommertijd is weer aangebroken. Bij diverse media, komen vaker onderwerpen aan bod komen die niet zozeer nieuwswaardig, maar vooral wetenswaardig zijn. Omdat veel mensen nu genieten van hun vakantie, zijn juist recreatieve onderwerpen in trek.

een persmomentje op Duinrell
een persmomentje op Duinrell

Veel bedrijven sparen hun nieuwsberichten op totdat iedereen weer terug is van vakantie. Maar is dat wel de juiste strategie? Bladen, kranten en TV-programma’s moeten, vaak dagelijks,  worden gevuld en journalisten hebben op dit moment keuze uit een beperkt aanbod van aangedragen onderwerpen.

Ervaringen bij het ANP
Volgens Marcel van Lingen, hoofdredacteur en media directeur van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), is het geen handige strategie om in de vakantieperiode te wachten met het versturen van persberichten. “Komkommertijd? Dat bestaat niet” aldus Van Lingen. “Juist de luwte in het nieuws geeft bedrijven de kans om eerder gezien te worden met hun nieuws.”

“Nieuws dat normaal niet opvalt in piektijden, komt in deze maanden juist extra naar voren. In het land der blinden zijn de eenogigen koning. Maak daar als bedrijf gebruik van.” Wel geeft Van Lingen aan; “Probeer geen hoog commerciële uiting als nieuws te verkopen, de journalistiek trapt daar toch niet in.”

Zie ook
Tarievenlijst voor het versturen van persberichten via ANP
ANP Blog: Komkommertijd bestaat niet

Werk en vakantie
Ook voor de b2b markt in de recreatiesector liggen er kansen. De scheiding tussen werk en privé wordt steeds diffuser. Veel ondernemers maken van hun vakantie gebruik om eens een wat langer artikel te lezen en via internet blijven ze op de hoogte van ontwikkelingen in hun vakgebied. En zeg nu zelf; welke recreatieondernemer kan zich tijdens de vakantie nu helemaal afsluiten van zijn werk? Aan de bezoekcijfers op Pretwerk.nl is ook af te lezen dat de vakantieperiode is begonnen. Maar de daling in juli betrof slechts 10% t.o.v. de goed bezochte meimaand. Ook is het aantal out-of-office meldingen van de nieuwsbrief wat toegenomen. Het openingspercentage wijst er echter op dat veel mensen de nieuwsbrief toch nog even hebben bekeken.

Hulp nodig bij je persbenadering in recreatie en toerisme?

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *