Op 25 en 26 juni organiseerde Euroforum het congres Kids- en jongerenmarketing. Gisteren publiceerden we al een verslag van de kidsdag; Vandaag komen de jongeren (12 – 20) aan bod. De nadruk lag vooral op social media en internet; dat zijn ook de gebieden waarop de meest ingrijpende veranderingen plaatsvinden; maar dit heeft ook gevolgen voor de ‘offline’ wereld. Jongeren en ouderen lijken wel weer meer naar elkaar toe te trekken en vaker samen activiteiten te ontwikkelen. Ook ‘authenticiteit’ is een begrip dat in meerdere presentaties terugkeert.
Bijzondere generatie
De huidige generatie jongeren groeit op in een tijdperk met volop digitale mogelijkheden. Zij weten daar ook goed mee om te gaan en maken er optimaal gebruik van. Een mooi voorbeeld werd gegeven door de eerste spreker: Pim de Witte van Soulsplit. Hij startte op 14 jarige leeftijd zijn gamebedrijf. Nu stond hij als 19-jarige uit te leggen hoe hij een bedrijf leidt met werknemers over de hele wereld. Deze generatie gelooft in maakbaarheid en is bijzonder ondernemend. De Games die door Soulsplit worden ontwikkeld zijn gericht op jongeren. Pim gaf drie tips mee om succesvol te zijn in de jongerenmarkt:
- Maak gebruik van data bij het nemen van beslissingen. Tegenwoordig is er heel veel meetbaar. Als je wacht op feedback van je klanten, dan ben je vaak te laat en bovendien geven meestal alleen ontevreden klanten feedback
- Werk met jongeren; “niemand begrijpt de wensen van jongeren beter dan de jongeren zelf. Betrek ze bij het ontwikkelen van nieuwe producten (dat vinden ze ook leuk).”
- Social = key: De games die Soulsplit ontwikkeld zijn slechts een middel. Jongeren willen contact maken met andere jongeren. Een Social game is daarvoor een geschikt platform. De spelontwikkelaars houden er bewust rekening mee dat er interactie mogelijk moet zijn tussen de spelers.
Een voorbeeld van een ‘eigen’ campagne van Soulsplit:
Jongeren en trends
Rutger van den Berg van Youngworks besprak enkele trends in de wereld van jongeren. Een overzicht:
- – Doe het zelf: jongeren hebben over het algemeen vertrouwen in de toekomst. De zelfredzaamheid is groot en er is veel vertrouwen in de techniek die de wereld maakbaar maakt. Veel jongeren hebben de ambitie om een eigen bedrijf te starten en de belangstelling voor ambachten neemt toe
- – Zelfmaakbaarheid en zingeving: Het idee dat alles mogelijk is, zorgt ook voor stress, want je bent veel meer zelf verantwoordelijk. Jongeren denken ook vaker na over zingeving (wat doe ik met mijn talenten) en ‘gelukkig worden’ staat hoog op het prioriteitenlijstje.
- – Veranderende statussymbolen: Eigenzinnigheid neemt de plaats in van geld en materiele statussymbolen. Je kunt je profileren met je keuzes; bijvoorbeeld kiezen voor duurzaamheid.
- – Tweestrijd: De huidige generatie jongeren is best ambitieus. Toch blijven het ook jongeren die plezier willen maken. Dat botst nog wel eens en jongeren en zorgt voor zogenaamd ‘inconsequent gedrag’.
Ook de rol van Social Media kwam ter sprake. Die is helemaal geïntegreerd in het leven van jongeren en wordt door hen niet als trend ervaren. Bijna alle jongeren maken gebruik van Facebook; met Youtube en Twitter op de tweede en derde plaats. Social kanalen in opkomst zijn: 1. Instagram, 2. Snapchat en 3. Pinterest.
Meer informatie: blog.youngworks.nl
Onderzoek naar jongeren
Edwin Rietberg van Aegis media presenteerde resultaten uit een bijzonder interessant onderzoek naar jongeren: ‘Focus on teens’. (red. Zeer interessant als je ‘jongeren’ jouw doelgroep ziet.)
De meeste reclames sluiten slecht aan bij de beleefwereld van jongeren. Voor hen zijn merken hel belangrijk. Daarmee kunnen jongeren zich onderscheiden en aangeven waar ze bij horen. Jongeren maken vrijwel de hele dag gebruik van allerlei verschillende mediakanalen; met een piek in de avond. Best bekeken TV programma van de afgelopen maanden: het songfestival. Dat was voor veel jongeren een verplicht nummer ‘omdat er over gepraat werd op het schoolplein’.
Jongeren en hun relatie met de wereld
Angela Weghorst van Twinq.nu benaderde de positie van jongeren meer vanuit een sociologisch hoek; jongeren en hun omgeving. De focus op online zorgt er volgens Twinkhorst voor dat er een beeld ontstaat dat slechts een deel van de werkelijkheid laat zien. “Op social media dragen veel mensen een masker; laten ze de werkelijkheid zien zoals zij die graag naar buiten willen brengen. Vervelende kanten van het leven, zoals persoonlijke problemen, komen veel minder naar buiten. Maar die draagt een jongeren natuurlijk ook met zich mee. Bijna iedereen heeft wel een rugzakje.”
Opvallend in de presentatie van Weghorst is de belangrijke rol van de ouders. Ouders zijn voor de huidige generatie jongeren de nieuwe helden. Bij hen kunnen ze (meestal) wel terecht met minder leuke zaken. De verhouding tussen ouders en hun kinderen is in deze generatie ook opvallend anders dan bij de generatie babyboomers. Daar stond gehoorzaamheid nog in hoog aanzien. De huidige generatie jongeren wordt veel meer betrokken bij beslissingen in het gezin. De rol van ouders omschrijft Weghorst als ‘stimulerend’. Voor de recreatiesector biedt dat kansen in ‘samen leuke dingen beleven’. Weghorst noemt als voorbeelden de moeder-dochtervakantie of vader-zoon-activiteiten.
De huidige generatie jongeren; de Millenials groeit op met een vertrouwen in onbegrensde mogelijkheden; en daarmee ook veel druk om te presteren. Authenticiteit wordt hoog gewaardeerd en veel jongeren zijn op zoek naar hun eigen identiteit. Uit interviews met jongeren ervaart Weghorst dat veel jongeren het gevoel hebben dat zij ‘anders’ zijn en als ‘minder’ worden ervaren door de groep. Wat ook opvalt is dat relatief veel jongeren de diagnose ADHD krijgen of hoog sensitief zijn (15 – 20%)
Meer informatie: www.twinq.nu
Veranderende relatie Jongeren, ouders en grootouders
Met de term ‘Trendwatcher’ heeft de Vlaamse Herman Konings wel wat problemen. Hij noemt zichzelf liever ‘Toekomstvermoeder’ . Ook hij benoemt de belangrijke rol van de relatie van kinderen, kleinkinderen, ouders en grootouders. De generatie die op dit moment jonge opgroeiende kinderen heeft, is ook een generatie die druk aan het werk is; en vaak ook beide ouders. Daardoor blijft er minder tijd over om aan de kinderen te besteden. De tijd die dan vrijkomt is dan ook meteen ‘quality time’ waarin de schuldbewuste ouders extra aandacht aan hun kinderen willen besteden. Ook grootouders wonen steeds minder vaak in dezelfde regio als hun kleinkinderen.
Binnenkort gaat een hele grote generatie babyboomers met pensioen. (de grootouders van de huidige jongeren). Het is een generatie die heel veel te besteden heeft en dat ook graag doet. (De leeftijdscategorie 35 – 75 jaar is goed voor 75% van het besteedbaar inkomen in Nederland) Deze nieuwe pensionado’s willen graag tijd besteden aan hun kleinkinderen en deze groep is juist via (marketing gericht op) jongeren goed te bereiken. De boomers zijn geïnteresseerd in onderwerpen waar jongeren / kinderen in geïnteresseerd zijn. Dat houd ze bovendien jong en actief. De relatie tussen ouderen en jongeren omschrijft Peters als ‘Fellow travelers’.
Meer informatie: www.kidsenjongeren.nl
Eén reactie