Gisteravond ging ik samen met een vriendin naar een workshop marketing. In sneltreinvaart werd gevraagd om een strategie voor de komende zeven jaar neer te zetten. Een van de eerste onderdelen die we moesten inkoppen was: Hoe ziet je omgeving eruit? Waar zit je fysiek, hoe ziet je markt eruit? Wie zijn je concurrenten?
Hoe ziet de markt eruit? De markt van kamperen staat enorm onder druk, het aantal kampeerovernachtingen is in de afgelopen tien jaar enorm gedaald en aan de onderkant zijn er heel veel nieuwe toetreders zoals kampeerboerderijen bijgekomen. Het laaghangende fruit is wel op, in de markt is er alleen nog plaats voor sterke concepten! En dus moet er kritisch worden gekeken naar waar kunnen we het beter doen, waar kan het anders!
Vanuit emoties en hypes reageren op wat anders moet en beter kan is geen optie. Willen we een duurzaam concurrentie voordeel behalen dan zullen we met allerhande partijen aan tafel moeten gaan en samen moet er worden gekeken wat kan en wat kan er niet. Zo ontstaat er consensus over de strategie en de duurzame oplossing. Het is nodig om context en perspectief te schetsen. Een droomambitie met elkaar te delen en omarmen. En hier in Friesland heb ik wel het gevoel dat de tijd rijp is geworden om elkaar echt te gaan ontmoeten en in gezamenlijkheid een droomambitie na te gaan streven.
Wat willen we met deze regio? Wat zou kunnen? En hoe kunnen we dat in gezamenlijkheid bereiken? En hoe kan je dan weer zelf vanuit die gezamenlijke droomambitie een sterk eigen concept ontwikkelen? Want dat is waar de markt op zit te wachten. En uiteindelijk is het toch altijd de gast die gelijk heeft. Die bepaalt of hij zijn euro’s bij jou of elders gaat besteden!
Om in metaforen van het fruit te blijven, snoeien doet groeien! Vaak is het nodig om eerst goed tot de essentie te komen, om van daaruit een sterk concept ontwikkelen. Welke ballast ga jij deze winter op de composthoop gooien? Hoe zorg jij dat je volgend jaar een fruitboom met ook laaghangend fruit hebt gekweekt?
Ik ben heel benieuwd, laat je het ons weten, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg