Hoe doe jij dat, innoveren? Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de waardevolle innovaties is ontstaan door samenwerking met andere sectoren. Hoe is het gesteld met de recreatie, wordt hier veel cross-sectoraal samengewerkt?
Samenwerken: ja – maar vooral binnen de eigen sector
Het antwoord erop moet ik positief beantwoorden, echter wel met een nuance! De recreatie sector werkt traditioneel veel samen met de sector HoReCa. Maar met andere sectoren samen innovaties ontwikkelen, dat is iets wat je maar zelden ziet. We zijn het binnen de sector gewoon niet zo gewend. Helaas zien we dat de recreatie vooral samenwerkt binnen de eigen sector. Denk daarbij maar eens aan watersport en kamperen. Op zich geen probleem, er zijn al heel wat mooie arrangementen ontwikkeld waarvan al heel wat gasten hebben genoten. Denk maar aan het kamperen, gecombineerd met kinderzeillessen in optimisten zoals wij dat al jaren aanbieden. Maar om nu te zeggen dat dit een innovatie is, of super spraak makend…….
Samenwerken met de creatieve sector
Mensen houden ervan om nieuwe dingen te beleven en te ervaren! Dus willen we die bestaande gast echt verassen, dan moeten we met sterkere dingen komen. Want dan zal de gast wel over je gaan praten, dan zijn de belevenissen dermate waardevol en vernieuwend voor hem, dat hij dat verhaal wil gaan delen met zijn vrienden en familie. En dat is toch waar we naar opzoek zijn!
Probeer verrassende, waardevolle innovaties te ontwikkelen met een sector waar al van nature jouw hart sneller bij gaat kloppen. Voor ons is dat de creatieve sector. Met veel plezier en vol passie vliegen de ideeën door ons hoofd wanneer we in aanraking komen met de creatieve sector. Als vanzelf worden er allerlei associaties gemaakt en kost het ons ook geen enkele moeite om tot nieuwe ideeën te komen. Je hoeft ook niet te vragen of we juist met deze sector graag willen samenwerken, het is heel natuurlijk en buitengewoon prettig voor ons. Een feestje voor ons hart om het zo maar te zeggen.
Wat is jouw favoriete samenwerkings-sector?
Kortom, waarom zou je niet morgen direct met een andere sector gaan samenwerken om voor jouw gasten een waardevolle innovatie, een nieuw product of dienst te ontwikkelen? Want er is zoveel meer voor te zeggen om het juist wel te doen! En mocht je dat onder de knie hebben, ga dan ook eens uitstapjes maken naar nog weer andere sectoren, die net wat buiten je comfortzone liggen. Dan weet je zeker dat je met nog weer nieuwere innovaties zult komen. Die nieuwe producten en diensten opleveren die de moeite waard zijn om over te verhalen door je gasten, maar ook door de media!
Neem afscheid van die monoculturele gerichtheid, zoek de diversiteit op! Dat maakt niet alleen jouw bedrijf mooier, maar ook de hele sector wordt er spannender door, en daar hebben we allemaal baat bij!
Mocht je hiermee hulp nodig hebben, wees welkom, ik hoor graag van je!
De polletjes, Watersportcamping Heeg