Lokale cijfers over de prestaties van de recreatiesector zijn lang niet altijd beschikbaar. Vanaf najaar 2015 is het voor recreatieondernemers en gemeenten mogelijk in één oogopslag inzicht te krijgen in de eigen toeristische prestaties en de wensen van doelgroepen.
Nu vooral landelijke cijfers beschikbaar
Het toerisme in Nederland groeit weer: in 2014 groeide het aantal overnachtingen in Nederland met 4% tot bijna 100 miljoen overnachtingen. Het aandeel buitenlandse gasten stijgt daarbij nog steeds en is inmiddels goed voor ongeveer 1 op de 3 overnachtingen. Het zijn nu vooral de landelijke cijfers die voor iedereen beschikbaar zijn. Dat is aardig om de trend te duiden, maar dat zegt de gemiddelde ondernemer of gemeente niet veel. Die heeft wat meer interesse in wie de eigen klanten zijn en wat ze wensen, of hoe (andere) lokale ondernemers het doen.
Doelgroepen en leefstijlen
ZKA koppelt vanaf najaar 2015 onderzoek naar de prestaties van het toerisme aan onderzoek naar doelgroepen en Leefstijlen in de recreatiemarkt. Inzicht in lokale prestaties is vaak al mogelijk met monitoronderzoeken die ZKA heeft uitgevoerd (de gearceerde vlakken in het kaartje geven de onderzochte regio’s aan).
Inzicht in de eigen doelgroepen en hun wensen heeft de ondernemer of gemeente daarmee nog niet. Is het aanbod afgestemd op de doelgroep? Wie zijn de klanten? Door onderzoeken te koppelen ontstaat in de recreatiemarkt meer inzicht in de wensen en motieven van de gasten. Ondernemers kunnen met deze cijfers hun klanten nog beter bedienen door meer inzicht in de leefstijlgroepen die hún onderneming bezoeken, wat deze doelgroepen willen en hoe dat verschilt van de concurrent of de rest van de regio.
Voor gemeenten wordt inzichtelijk voor welke Leefstijldoelgroepen het toeristisch aanbod aantrekkelijk is en of dat past bij de huidige toeristen.
Bron en meer informatie: www.zka.nl
Met dank aan:
Jikke van Haeften, 06-1532 2011 / j.vanhaeften@zka.nl en Ronald Haagen, 06-5153 5260 / r.haagen@zka.nl
ZKA kan u o.a. verder helpen met de uitvoering van toeristische monitors, doelgroeponderzoeken of onderzoeken naar prestaties van ondernemers.