Innoverende concepten in leisure

ConnectAndPlay zit elke maand om de tafel met een bijzondere ondernemer om te sparren over vraagstukken met betrekking tot interactiviteit. Deze keer schoof Daan de Kruijk van Brand New Leisure aan om te praten over ‘innoverende concepten binnen de Leisure’.

Tafelgast Daan de Kruijk
Daan de Kruijk studeerde civiele techniek aan de Technische Universiteit in Delft. In zijn studententijd zette hij een succesvol stropdassenbedrijf op, waarmee hij al kon proeven van het ondernemerschap. Daarna werkte hij bij een vastgoedbedrijf en begon in 2006 voor zichzelf. Sinds hij Marc Koerts leerde kennen, werkt Daan samen met hem binnen hun eigen bedrijf Brand New Leisure. Zij richt zich op Next Generation entertainment, waarbij zij de meest creatieve en innoverende concepten neerzet door nieuwe technologie optimaal te benutten.

FlyOver
Één van de innoverende concepten is FlyOver. FlyOver laat bezoekers in een paraglidersimulatie door alle hoogtepunten van Nederland vliegen, met behulp van een gigantisch 3D-projectiescherm. Een interactief en educatief museum dus, die in de smaak zal gaan vallen bij heel Nederland en alle toeristen.

Fly over Holland
Fly over Holland
een van de onderdelen van Yumble
een van de onderdelen van Yumble

Yumble
Yumble is een aankomend meesterwerk van Brand New Leisure. Het is een indoor entertainmentpark, zoals je die nog nooit gezien hebt die draait op een unieke en goede visie. Door technologie in te zetten in een indoor omgeving stelt het Yumble in staat om een interactieve en speciale beleving voor haar publiek neer te zetten. Deze state-of-the-art en bovendien bewezen technologieën zorgen ervoor dat de software kan vernieuwen en veranderen, waardoor er oneindig veel mogelijkheden zijn om content relatief eenvoudig om te buigen naar alle thema’s (bijvoorbeeld feestdagen) en hypes. Natuurlijk maken ook moderne interactieve attracties en een onderscheidend horecaconcept deel uit van de unieke beleving.

Yumble is dus een echt interactief entertainmentpark en door technologieën enorm flexibel. De eerste Yumble wordt in Roermond gerealiseerd, die in combinatie met de naastgelegen Fashion Outlet het hele gezin van een geweldig dagje uit kan voorzien.

Technologie binnen entertainment
Daan vindt dat een attractie- of entertainmentpark niet om technologie moet draaien. Technologie zou je slechts moeten gebruiken ter ondersteuning van het effect, dat je wilt bereiken bij je consument.

“De grootste uitdaging in onze branche is om ieder jaar weer opnieuw de consument terug te krijgen naar je park. Dat kan alleen door ieder jaar weer opnieuw een grote attractie te bouwen.” Brand New Leisure doet dit anders. Zoals je bij Yumble kan zien, zet zij technologie in om software te vernieuwen en te veranderen. Zij hoeft in principe nooit haar hoogwaardige hardware (dus attractie) te vernieuwen. De attracties, sterker nog: de hele hal, is door techniek daardoor geheel aan te passen naar thema en trends.

De consument is toe aan innovatie
De vraag naar innovatieve en interactieve entertainment neemt enorm toe. Daarom worden dergelijke producten en diensten ook steeds populairder. Deze trend binnen onze branche is vooral te danken aan de ontwikkelingen binnen onze maatschappij. Alles om ons heen digitaliseert. Ook Daan heeft dit gemerkt en laat met zijn concepten zien dat mensen toe zijn aan innovatie. “Mensen zijn het gewend. Als je thuis op je Wii en op je tablet de meest geavanceerde spellen aan het spelen bent, je gordijnen en stereo met je iPad bedient, kan je als attractiepark niet achterblijven. Het kan niet zo zijn dat je je als bezoeker waant in een oudere wereld dan thuis. Dat is het allergrootste probleem bij veel bestaande attractieparken. Zij kunnen niet goed de koppeling vinden met moderne technologieën.”

Authenticiteit
Naast de hierboven genoemde trend, neemt juist ook de vraag naar authenticiteit toe. Als een soort tegenbeweging. Juist door de enorme ontwikkelingen op digitaal gebied in een hele korte tijd, willen sommige mensen dat het weer even is zoals het was. Voor hen gaat het te snel en zij grijpen terug naar het oude vertrouwde. Het toekomstbeeld is lastig in te schatten, want traditioneel spel blijft altijd een belangrijke rol spelen. Daan benadrukt dat techniek en innovatie ondersteunend moet zijn aan de beleving die je hebt. Het gevoel van authenticiteit, komt vooral van mensen die het simpel willen hebben. Technologie kan ook simpel zijn en valt bovendien ook in te zetten om nostalgie te accentueren. Kijk naar Disneyland.

Maar is Yumble een Family Entertainment Center… ?
In het gesprek kwamen de tafelheer en -gast tot de conclusie dat een Family Entertainment Center een enorm breed begrip is. Daarbinnen zijn zoveel concepten te bedenken en te vormen. Ook is het in Nederland nog vrij nieuw en daarom is het heel lastig om aan te wijzen wat een Family Entertainment Center eigenlijk is. Een centrum waar je plezier kan hebben met de hele familie is in ieder geval te kort door de bocht!

Meer informatie: http://brandnewleisure.com

Met dank aan
Wendy den Ouden van ConnectAndPlay voor het delen van dit interview. Op hun eigen website, www.connectandplay.nl en op Pretwerk.nl worden regelmatig uitgebreide verslagen gemaakt, waarin je meer kunt lezen over de trends van nu in de leisure-/recreatiebranche.

ConnectAndPlay wil Daan graag bedanken voor zijn tijd en is zeer benieuwd naar FlyOver en Yumble. Zij kijkt nu al uit naar het volgende gesprek!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *