Het verhaal van een grassprietverhuurder

Ik heb al meerdere blogjes geschreven over storytelling en er zijn al heel wat presentaties te volgen waarin experts je proberen te overtuigen van het nut van verhalen. Een verhaal, jouw verhaal, kan je product maken of breken. Het is het verschil tussen overleven of succesvol zijn. Maar dat jouw verhaal maken, dat is nu net zo lastig.

grassprietverhuurStorytelling
Ik ben groot geworden met verhalen. Elke avond kreeg ik als kind de keus om drie thema’s te benoemen, en mijn vader brouwde daar dan een verhaal van. Hij begon steeds weer met dezelfde inleiding, op een avond zat….. en het verhaal eindigde dan ook altijd met ‘de olifant met een hele lange snuit, die blies het verhaaltje uit!’ Dit ritueel, elke avond weer nieuwe verhalen maken, was misschien wel de voedingsbodem voor het schrijven van mijn blogjes, mijn verhalen.

Maar ook een elevator pitch is natuurlijk een verhaaltje, een heel kort verhaaltje. Vooral wanneer er meerdere mensen een elevator pitch mogen houden, is het lastig om de aandacht te trekken. De meeste verhaaltjes lijken op elkaar en worden daardoor nietszeggend. Daar dacht ik nog eens goed over na, zeg maar gewoon, te piekeren, hoe ik in een heel kort verhaaltje kon vertellen wie ik ben, wat ik doe. Een verhaaltje dat mijn product naar een hoger niveau zou tillen. Een verhaal dat niet vergeten wordt. Want dat willen we toch allemaal? Dat er ook wordt geluisterd naar ons verhaal, en dat het verhaal blijft hangen?

Bijzonder door eenvoud
En zo is het gekomen dat ik dacht dat ik het verhaal van onze camping kon verbijzonderen door er zo gewoon mogelijk over te doen. No-nonsens, terug naar de essentie! Dus ben ik grssprietverhuurder. De enige in Nederland.
Weet je wat nu het leuke is, gisteravond toen ik na de vergadering bij de Rabobank naar huis ging, riep een van de andere leden mij nog na: “Tot ziens, grassprietverhuurder, tot de volgende keer!” Mijn elevator pitch was goed blijven hangen, na al die weken!

Nu buig ik me over het verhaal van onze camping. Wat is ons verhaal? Wat is het verhaal dat recht doet aan onze camping en nog liever, hoe klinkt het verhaal dat ons product; die grassprieten. naar een hoger niveau tilt? Het is zo’n uitdaging om het goede verhaal te vinden, dat ook nog eens kinderlijk eenvoudig moet zijn…. Het is een worsteling waar ik hopelijk snel een oplossing voor heb. Want wat wil ik met dit verhaal? Ik wil graag een filmpje maken waarin het verhaal wordt verteld.

Heb jij al een verhaal van jouw organisatie? Hoe heb jij dat aangepakt? Ik ben benieuwd, laat je het mij weten, wees welkom, de polletjes, Watersportcamping Heeg www.facebook.com/campingheeg

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *