Het DNA van promotionele artikelen

Afgelopen week bezocht onze souvenir/retailexpert Luca Liboa de beurs PromZ.live. Promotionele artikelen zijn binnen de recreatiesector o.a. te vinden in de souvenirwinkels. Welke inspiratie leverde dat op…

Royal Delft

De stand van Royal Delft viel in het oog doordat hier ‘live’ het ambacht van keramiek schilderen werd gedemonstreerd. Delfts Blauw is onderdeel van ons cultureel erfgoed. Met passie, kunde en creativiteit onderscheidt het bedrijf zich van de concurrentie. Account manager Petra Out wilde graag meer vertellen over de ambities van Royal Delft voor de toekomst.

Het oude Nederlandse bedrijf is bezig met een nieuwe groeifase. Die realiseren zij in het high end segment van de souvenirmarkt. Deze markt wordt gedomineerd door goedkope serieproducten. Royal Delft biedt daarin een product met karakter, persoonlijkheid en een ziel. Dat een traditie niet hoeft te blijven hangen in het verleden blijkt wel uit de nieuwe moderne design productlijn.

Liboa (zelf van oorsprong afkomstig uit Italië): “Ik vind het inspirerend dat een gerenommeerd merk als Royal Delft blijft vasthouden aan haar traditionele handmatige productie-werkwijze, en toch weet te groeien. Er zijn in Nederland nog wel meer interessante ‘verborgen’ ambachten aanwezig die ook de potentie hebben om een bijzonder aanbod voor de souvenirsector te realiseren.”

Storytelling

De trends die we op de markt van promotionele producten zien laten zich karakteriseren als: origineel, persoonlijk, duurzaam, slimme logistiek en storytelling.

Denk bijvoorbeeld aan producten die worden vervaardigd door plastic afval dat uit zee is opgevist; duurzaam en met een bijzonder verhaal. Het verhaal achter het product zorgt er vaak voor dat je je product bijzonder maakt.

Drie jonge mannen presenteren op deze beurs een nieuw likeurtje. Ze werken daarvoor samen met diverse lokale destilleerderijen om het drankje aan te passen aan je persoonlijke smaak, en voorzien van een eigen label en verpakking.

En deze trend in het persoonlijker maken van je producten zag je eigenlijk wel in meerdere stands terug.

Creativiteit

Toch is er op de PromZ-beurs in de breedte wel heel erg veel traditioneel aanbod. De markt lijkt daarmee vrij behoudend. Terwijl het juist de onderscheidende creatieve producten zijn die zorgen voor een blijvende herinnering. Dat is waar souvenirs en promotionele producten toch in de eerste plaats voor bedoeld zijn? Hopelijk dagen we hiermee ontwikkelaars uit om volgend jaar met (nog) meer verrassende concepten op de markt te komen.

Meer informatie: www.promz.live


met dank aan (redacteur):

Luca Liboa, expert retail in leisure, www.amusement-hub.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *