Groepsreizen; een trendy product

Op de website Travolon, dat zich richt op de reiswereld, werd onlangs een thema besproken dat ook voor het binnenlands toerisme kansen biedt; In tijden van crisis was er één segment dat voor menig reisagent een baken was in moeilijke tijden. Eén segment dat zorgt voor die gouden, perfecte combinatie: vroege boekers, hoge marges en tevreden, trouwe klanten. Dat is het segment van de groepsreizen. 

Door Jan Peeters, Travolon

Enkele maanden geleden waren wij getuige van een stevige discussie tussen een piepjonge baliebediende en een ervaren reisagent. Het onderwerp: groepsreizen. De jonge medewerker kon met de beste wil van de wereld niet geloven dat groepsreizen nog toekomst hebben. De woorden “oubollig”, “niet meer van deze tijd” en “een uitstervend publiek” rolden over de tafel. Net zoals de termen “individualisme”, “Facebookgeneratie” en “onafhankelijk reizen”.

De oudere, ervaren rot in het vak luisterde aandachtig, knikte een paar keer ter vergoelijking en zette zich vervolgens recht om onze jonge collega van antwoord te dienen. “Luister, beste vriend. Ik ga je een les geven voor de rest van je loopbaan. Als ik in de afgelopen tien, twintig jaar niet een stevig, mooi uitgebalanceerd en aantrekkelijk programma in groepsreizen had uitgebouwd, was ik nu niet meer in business. De markt voor groepsreizen is groter dan ik ooit voor mogelijk gehouden had. Maar je moet er wel hard voor werken, je moet je programma elk jaar vernieuwen, en je moet steeds nieuwe manieren opzoeken om hierover te communiceren. Ik zal je nog iets vertellen, vriend: groepsreizen zijn trendy. “Hot” zoals jullie zeggen. “

De verbaasde blik van zijn gesprekspartner sprak boekdelen. Onze ervaren collega ging verder:”Facebook zeg je? Inderdaad, je hebt gelijk. Ik communiceer vandaag mijn aanbod aan groepsreizen onder andere via Facebook. En de deelnemers aan mijn groepsreizen, die spreken met elkaar via Facebook en Twitter, en na de reis wisselen ze foto’s uit via Flickr. Het internet is een zegen voor mijn groepen!  Maar: je moet wel vooraf je huiswerk gedaan hebben. Een groepsreis in elkaar steken, dat is het werk van de échte professionals. Je moet een evenwichtig programma neerzetten, met de juiste mix van activiteiten en rust, van cultuur en ontspanning, en van groepsdynamiek en privacy. Je moet de juiste partners hebben, je moet de juiste contactpersonen hebben, en je moet de juiste informatie hebben.”

De interesse van de jongere collega was gewekt. “Hoe doe je dat dan? Daar kruipt toch verschrikkelijk veel tijd in? “ Het antwoord kwam snel: “Inderdaad, dat vraagt tijd. Ik begin eraan in de zomer: dan evalueer ik mijn programma’s en begin ik na te denken. Een belangrijk moment is voor mij tRravel! The Workshop. Dat is een beurs in Brussel, van en voor specialisten op het vlak van groepsreizen. Elk jaar trek ik daar naartoe, met eerste ideeën en met ruwe scenario’s in mijn hoofd. Gedurende een halve dag spreek, onderhandel en discussieer ik daar met aanbieders van accommodatie in de breedste zin van het woord, met transporteurs, met vertegenwoordigers van toeristische attracties, met DMC’s, met bureaus voor toerisme … Het is een inspannende dag, maar waarschijnlijk één van de meest productieve dagen van het jaar. Daarna beloon ik me met een stevige pint, want ik ga naar huis met de pijlers voor mijn nieuw jaarprogramma op vlak van groepsreizen.”

Wij hebben dit gesprek met heel veel aandacht gevolgd, en vrijwel woord voor woord weergegeven. De reissector evolueert, en verandert. Maar bepaalde fundamenten blijven. Gelukkig maar.

En gelukkig zijn er initiatieven zoals tRaVel! The Workshop. Op 19 oktober 2011 van 13.30 tot 17.30 in Sheraton Brussels Airport. Een samenwerking van de toeristische diensten van Frankrijk, Nederland, Groot Brittannië en Luxemburg , alsook  Accor Hotels en NMBS Europe. Meer dan 100 exposanten. Een actieve workshop, dynamische contacten, een aangenaam kader. Onze jonge collega beloofde dat hij er dit jaar zal zijn. U toch ook?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *