Groei consumptie helpt Leisure-bedrijven

Het hoge consumentenvertrouwen en de groei van de consumptie bieden de sector Leisure een steuntje in de rug. De meest recente cijfers over het vertrouwen en de bestedingen waren positief. Daarbij nemen ook de uitgaven door consumenten aan ‘diensten’ (waaronder ook horeca valt) toe.

Efteling Hotel Loonse land

Meer overnachtingen hotels
Binnen de sector Leisure is het belangrijk om ook naar het toerisme te kijken. De cijfers over het eerste kwartaal van 2017 wijzen op een groei van 1,7% (jaar-op-jaar) in het aantal logies-overnachtingen. Daarbij is wel een verschil naar accommodatie. Hotels laten een duidelijke groei zien, vooral van het buitenlands toerisme.

In de verblijfsrecreatie was het beeld iets anders. Opmerkelijk: bij huisjesparken steeg het binnenlands toerisme, maar daalde het buitenlands toerisme aanzienlijk. Per saldo was sprake van een daling. Bij campings was in beide categorieën een flinke daling te zien.

Daarbij vertegenwoordigt het eerste kwartaal echter een relatief rustige periode, vooral voor campings. Ter illustratie: vorig jaar vertegenwoordigde het bezoek aan kampeerterreinen in het eerste kwartaal nog geen 2% van het totale kampeertoerisme in het jaar. Bij hotels en huisjesparken lag dit percentage wel een stuk hoger (20% respectievelijk 16%). Het is nog de vraag hoe het toerisme zich in de belangrijke maanden ontwikkelt. Volgens NBTC-Nipo zijn er nu meer Nederlanders met vakantieplannen dan vorig jaar; ook voor vakanties in eigen land.

Koopbereidheid flink hoger dan vorig jaar
Zoals eerder gesteld staat het vertrouwen onder consumenten op een hoog niveau. Daarbinnen is ook sprake van een hoge score op koopbereidheid. Die wordt bepaald door twee factoren: of de consument de huidige periode als gunstig voor grote aankopen ziet en door hoe men de eigen financiële situatie beoordeelt.

De gemiddelde koopbereidheid per maand staat in de eerste helft van 2017 op een hoog niveau, zoals te zien in onderstaande figuur. Wanneer dit wordt afgezet tegen dezelfde periode van eerdere jaren, blijkt dat de koopbereidheid op het hoogste punt sinds 2001 staat. Dit kan eventueel nog veranderen wanneer de laatste maandcijfers door het CBS worden aangepast; maar dan nog zal de koopbereidheid op een hoog niveau blijven. Omzetcijfers voor de branches binnen de sector Leisure zijn alleen nog over het eerste kwartaal bekend; toen werden de verwachtingen ruim overtroffen.

Meer informatie: Maandbericht Leisure ABN AMRO


met dank aan:
Sonny Duin, Sector Econoom leisure en retail bij ABN AMRO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *