Het Familie Kenniscentrum stelt een gratis whitepaper beschikbaar over de vakantiebeslissingen van 50-plussers. Het betreft een bijzonder uitgebreide analyse waarin verschillende facetten van vakanties aan bod komen in een 63 pagina’s tellend dossier. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp, in opdracht van het Familie Kenniscentrum. Bij de uitvoering van het onderzoek is o.a. gebruik gemaakt van het Continu Vakantie Onderzoek (CVO) dat wordt uitgevoerd door NBTC NIPO Research.
De inhoudelijke hoofdstukken:
- Vakantiegedrag 50-plussers
- Inspiratie zoek- en boekgedrag
- Media, keuze- en zoekgedrag
- Beoordeling printreclames
- Communiceren over vakanties
Er wordt ook rekening gehouden met diverse doelgroepen binnen de 50-plussers, die elk een andere benadering vragen. Verder bevat de whitepaper praktische aanbevelingen voor ondernemers; ‘Hoe speel je in op de wensen van deze doelgroep.’
In het kort..
Samenzijn en gezelligheid zijn de meest genoemde redenen om op vakantie te gaan. Meer dan de helft van de 50-plussers is de afgelopen vijf jaar minimaal één keer met ouders of (klein)kinderen op vakantie gegaan. In de helft van de gevallen (47%) gaat men met de ouders, kinderen en/of kleinkinderen op een wat langere vakantie naar het buitenland. Kinderen (62%) nemen het vaakst het initiatief om een gezamenlijke familievakantie te ondernemen (kinderen zijn in dit geval 50-plus respondenten die hun ouders en/of (klein-)kinderen meenemen op vakantie).
Meer informatie (en whitepaper aanvragen): www.familiekenniscentrum.nl/50-plus-onderzoek/714