In de praktijk van winkelgebieden blijkt dat gratis parkeren een dure maatregel is, die vrijwel niets bijdraagt aan winkelbezoek en –omzet. Dat blijkt uit onderzoek door CROW (openbare ruimte) We vroegen onderzoeker Hans Voerknecht of deze conclusies ook toepasbaar zijn op parkeren bij attracties en recreatiegebieden.
Situatie winkelgebieden in gemeenten
Voor winkelgebieden geldt dat de belangrijkste factor voor autobereikbaarheid en parkeren is, dat het goed geregeld is. Makkelijk bereikbaar en makkelijk parkeren is voor 15 procent van de bezoekers een factor bij de keuze van het winkelgebied. Parkeertarieven spelen maar voor 6 procent van de bezoekers een rol.
Gratis of goedkoop parkeren is een dure aangelegenheid voor een gemeente. Als voorbeeld wordt Alphen aan den Rij genoemd, waar het de eerste twee uur gratis parkeren de gemeente jaarlijks bijna €3 miljoen kost. Of Dokkum, waar het gratis parkeren ’s ochtends van 8.00-11.00 uur een prijskaartje van 3 ton heeft.
Beleving wint van parkeertarief
Redenen, dat veel winkeliers denken, dat gratis parkeren bijdraagt aan hun winkelresultaat, zijn:
- Ze overschatten het aandeel “auto” in elke door hen verdiende euro met tientallen procenten;
- Ze horen klanten veel meer praten over hoe lastig het was om er met de auto te komen, en dat het parkeren te duur was, terwijl fietsers het nauwelijks over hun vervoerswijze hebben;
- Er heeft een grote verandering in winkelgedrag plaatsgevonden. De nadruk ligt steeds meer op beleving. We doen onze “gewone” aankopen op Internet of bij de dichtstbijzijnde winkels. We gaan niet meer een dag winkelen, maar een dag een stad beleven, waarvan winkelen een onderdeel is. Winkels die de nadruk op beleving en een bijzondere ervaring leggen, groeien tegen de dalende trend in.
Toepasbaarheid in de recreatiesector?
Alhoewel Hans Voerknecht de situatie bij recreatiegebieden niet specifiek heeft onderzocht, durft hij wel een vergelijking te maken: “Ook hier geldt dat vooral parkeren nooit een attractiefactor is, maar een weerstandsfactor. Niemand gaat ergens heen om te parkeren alleen, maar omdat de aantrekking van het gebied hoger is dan de weerstand. Voor gebieden, waar de attractiefactor hoog is, zijn de parkeertarieven nauwelijks relevant (tenzij ze torenhoog zijn). Alleen als het gaat om recreatiegebieden met een beperkte attractiefactor (of die niet heel onderscheidend zijn ten opzichte van nabijgelegen recreatiegebieden) kan ik me voorstellen dat parkeertarieven invloed hebben.”
In de Nederlandse praktijk kan Voerknecht wel een praktijkvoorbeeld uit de recreatie noemen: “Toen in de gemeente Bergen (stranden van Egmond aan Zee, Bergen aan Zee, Hargen en Schoorl) betaald parkeren invoerde, was men erg bang was voor de effecten op het aantal bezoekers. In de praktijk bleek na het invoeren van betaald parkeren het bezoekersaantal zelfs gestegen! Gevoelsmatig zeg ik, dat voor recreatie de invloed van parkeertarieven nog lager is dan bij winkelen. Men besluit om naar een recreatiegebied toe te gaan en dan zijn de parkeertarieven niet of nauwelijks relevant.”
In sommige landen is de bezoeker zelfs gewend aan betalen van een parkeertarief bij recreatiegebieden: Voerknecht: “Toen ik twee maanden geleden in Wales was, was daar gewoon overal, dus ook bij alle recreatiegebieden, betaald parkeren. Is het niet gewoon het zinvolst om alle vermeende concurrentie en de invloed van allerlei al of niet reële sentimenten t.a.v. de effecten van parkeertarieven en de invloed daarvan op de lokale politiek uit te bannen en gewoon overal betaald parkeren invoeren?”
Link naar meer informatie: Crow Onderzoek: Gratis parkeren bestaat niet en werkt nauwelijks
Met dank aan:
Hans Voerknecht
projectmanager Verkeer en Vervoer
Kenniscentrum CROW
Parkeergarage rendabel vastgoed
Ook vanuit de vastgoedsector komen signalen dat parkeergarages niet langer de verliespost zijn binnen een ontwikkelproject. Niets bracht binnen de vastgoedwereld de afgelopen jaren meer op dan parkeergarages, aldus een studie door het Bouwfonds REIM. De gemiddelde parkeergarages brachten 10,89% per jaar op. Dit is veel hoger dan kantorenvastgoed of studentenkoten. Kenmerkend voor investeringen in parkeergarages is de lage onderhoudskost en de beperkte personeelskosten gezien de doorgedreven vorm van automatisering en probleemverhelping op afstand.
Meer informatie: http://creaparking.be/nl/beleggen-parkeren
Eén reactie
Bekend verhaal. Goed dat het nog eens wordt herhaald. Teveel winkeliers denken nog steeds dat de meerderheid van hun klanten met de auto komt en afhaakt als ze niet tegen bodemprijs kunnen parkeren. Teveel winkeliers hebben geen idee dat nog veel meer mensen met de fiets komen,
Tot slot geeft een fietser per week gemiddeld meer uit bij de middenstand dan een automobilist. Jammer dus dat steeds minder fietsers bij winkels mogen parkeren..