Segmenteren; geen keuze, is ook een keuze

We willen natuurlijk allemaal stappen vooruit nemen. Maar die stappen zullen elkaar niet meer in een hoog tempo opvolgen. Samen met Leon Jobse van ZKA, analyseren we onze branche. Er zijn heel wat bedrijven die vooral geen stappen meer nemen en zelfs achteruit gaan. Wij hebben ook een paar jaar wat stapjes achteruit moeten maken, terwijl we meer dan eens flink investeerden. Een gevolg van onze keuzes. Eerst verlies je gasten die niet (meer) tot je doelgroep behoorde, om vervolgens beter te kunnen scoren.

hardlopen3

Kiezen om gekozen te worden. Niet kiezen is een enorm risico, daar zijn we het beiden roerend over eens. Maar in de branche kennen we allebei maar weinig voorbeelden van bedrijven die echt hebben gekozen voor een specifieke doelgroep. Vreemd, want er zijn honderden bedrijven.
In eerdere blogjes heb ik er ook al over geschreven, dat de branche zich voornamelijk heeft ontwikkeld volgens het boekje van de ANWB. Een kampwinkel erbij, een ster erbij. Een zwembad erbij, een ster erbij. Maar vandaag de dag “werkt” dat niet meer!
En ondanks alle mooie onderzoeken zoals de Recron bv heeft ontwikkeld over de doelgroep segmentatie van de Nederlandse vakantieganger, zien Leon en ik maar relatief weinig bedrijven die echt consequent één doelgroep uit dit model hebben gekozen.
Misschien moet het water nog wat meer aan de lippen komen te staan, voordat men echt durft te gaan kiezen.

Geen keuze is ook een keuze, maar wel een heel risicovolle keuze, vinden wij beiden!
Leon, bedankt voor je tijd en energie, het was weer een inspirerende ochtend!

Ik ben benieuwd voor welke doelgroep jij hebt gekozen, hoe is het jou vergaan na de keuze? Wees welkom
de polletjes, Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *