Gedraag je als een A-merk, dan krijg je A-merk gasten

Je bent er niet voor iedereen, niet voor de grijze massa. Je bent er voor een niche-markt.  Als je zo durft te kiezen, dan krijg je uiteindelijk ook zulke gasten die dat willen. Het is de kunst om de doelgroep zo te bepalen dat hij duidelijk anders is, maar toch groot genoeg om een boterham te kunnen verdienen.

a-merk-2Maar dat gaat niet vanzelf. Laatst was ik bij een bijeenkomst waar een groep ambtenaren mij vroegen welke weg we de afgelopen vijf jaar hadden bewandeld. We kozen voor onze doelgroep avontuurlijk paars (volgens de segmentatie van de Smartagent). In Nederland bestaat ongeveer 17% van de bevolking uit deze doelgroep; groot genoeg dus, zou je zeggen. Verder is binnen deze doelgroep relatief maar een heel klein deel van onze collega’s die zich hierop richten. Kansrijk zou je zeggen.

Maar wat is er gebeurd? We hebben de eerste jaren vooral een daling gezien in het aantal overnachtingen. Door duidelijk te kiezen stoot je vanzelf ook een hele groep af. Daarnaast hadden we de pech, samen met al onze collega’s, dat de hoogseizoenen wat minder waren; er was relatief veel regen gevallen. Iets wat zeker niet gunstig is voor de campingsector.

Maar in die vijf jaar is er wel heel wat gebeurd. We hebben alle nieuwe producten en diensten aangepast op onze doelgroep en ook alle bestaande producten en diensten die vervangen moesten worden. Dat gaat zeker, maar langzaam. Soms vind ik dat erg jammer, maar soms is dat ook wel prettig. We kunnen niet harder veranderen dan onze financiën toestaan, maar we kunnen ook niet harder veranderen dan dat we zelf aankunnen. De dingen hebben nu eenmaal de tijd nodig.

Als we kijken naar ons adressenbestand dan zien we zeker dat deze langzaam maar zeker steeds paarser wordt. En dat is fijn, want zo krijgen we de gasten waarvoor we waardevol zijn. Dat betekent meer tevreden gasten, en dus ook beter gemotiveerd personeel.
Het gaat langzaam maar ik denk en verwacht dat we in 2014 deze trend kunnen doorzetten. Uiteindelijk gaat er dan toch een soort vliegwiel werken. Meer dan tevreden gasten, vertellen graag anderen weer hoe zeer ze het hier naar hun zin hebben gehad. En uiteindelijk zijn het de zeer tevreden gasten die zorgen voor nog meer tevreden gasten. Het wordt ook wel het effect van de klantenmagneet genoemd, een mooie metafoor waar we allemaal wel een beeld bij hebben.

Rome is ook niet in een dag gebouwd. Heb lef, durf te kiezen en blijf volhouden! Blijf je gedragen als een A-merk!
Ik ben benieuwd naar jouw reactie, wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Eén reactie

  1. Beste Karin,

    Goed en interessant geschreven artikel, waarin je open bent in jullie keuzes en twijfels. Herkenbaar als ondernemer in de recreatiebranche. Helaas maken weinig recreatieondernemers een beuwste doelgroepkeuze, met daarbij bewust afstoten van een deel van de bestaande gasten. Moedig! Om het avontuurlijke en bijzondere van jullie camping in jullie website terug te laten komen zou ik graag wat meer avontuurlijke activiteiten willen zien. Waar zijn jullie vaarsafari’s en fietsontdekkingstochten / wandelavonturen door de omgeving?
    Veel gasten komen in eerste instantie voor de omgeving en daarna voor de verblijfslocatie. Gebruik die omgeving dan ook voor het avontuurlijke naast je bijzondere faciliteiten op je camping.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *