Omgevingen van recreatiebedrijven en hotels zijn vaak bijzonder en authentiek en daarom een uniek verkoopargument. Het is de lokker voor de gast, want gasten zijn op zoek naar authenticiteit, plezante belevingen, unieke ervaringen, mooie verhalen en nieuwe energie. Bijna alle omgevingen van hotels en recreatiebedrijven bezitten deze gratis. De omgeving is een beleving en een ontdekking voor gasten. De werkelijke aanleiding om op recreatiebedrijven of in hotels te verblijven, dan ook vaak de omgeving. Verleid gasten daarom in eerste instantie met de omgeving en niet met het bedrijf.
Bijna ieder gebied is uniek. Is het niet door het landschap, dan is het wel door de ontstaansgeschiedenis, de bijzondere bezienswaardigheden in het gebied, de vele activiteiten, de rust dan wel de attracties, winkel- en de wellnessmogelijkheden. Vaak is al één element in de omgeving meer bijzonder dan het recreatiebedrijf of het hotel. Laat staan dat het bedrijf kan concurreren tegen al deze gratis omgevingsfactoren gecombineerd. Bij de keuze van gasten, voor verblijf in een gebied, is het bedrijf dan vaak dan ook helemaal niet de eerste keuze, maar juist de omgeving. Het hotel of het recreatiebedrijf zijn het middel om in de gekozen omgeving te verblijven.
Concurreren met de omgeving is zinloos
Toch plaatsen veel hotels en recreatieondernemers in eerste instantie in de marketing en verkoop het eigen bedrijf op de eerste plaats. Zij denken de concurrentie aan te kunnen gaan met de grote attracties en bijzonderheden in de eigen regio. De eigen speelweide, zwembad, de gratis WiFi en de toiletgebouwen zijn meer bijzonder, dan bijvoorbeeld de molens van Kinderdijk, de hunebedden in Drenthe, de Friese meren, de Oosterscheldedam en de heuvels van Zuid Limburg. Veel van deze grote bijzonderheden zijn vaak gratis lokkers, waarover mooie en interessante verhalen te vertellen zijn. De unieke locaties, landschappen, geschiedenis en verhalen zijn de werkelijk onderscheidende concurrentiefactoren en niet de gratis wifi, het schone toiletgebouw en de goede bedden. Deze veraangenamen het verblijf van de gast in de door hem gekozen omgeving.
Positieve voorbeelden verkopen van de omgeving
Al rond snuffelend op het internet, zijn helaas weinig recreatiebedrijf of hotel websites te vinden die de eigen unieke regio centraal stellen en waar de gast deze direct kan proeven en beleven. Bijna alle websites vertellen hoe je snel bij hen kunt boeken in wat voor accommodaties, kamers of op wat voor kampeerplekken. Slechts enkele websites verkopen in eerste instantie de omgeving.
Met name grote hotelketens en bungalowparkorganisaties die zich sterk richten op prijs en volume, draait het om boekgemak, faciliteiten en prijsaanbiedingen. Vaak wordt volledig voorbij gegaan waarom de gast bij hen zou moeten boeken.
Positieve uitzonderingen in de verkoop van de omgeving moeten ver gezocht worden, maar zijn wel aanwezig op het internet, zoals Bungalowpark De Spar en Hilton Hotels.
Vakantiepark De Spar en Hilton hotels vertellen waarom gasten bij hen moeten verblijven en niet in eerste instantie wat de gast krijgt. Door de nadruk in de marketing en verkoop te leggen op de mogelijkheid de omgeving te ontdekken met de (eigen) mooie fiets- en wandelroutes, wordt de gast al vaak de meest relevante reden gegeven om op het recreatiebedrijf te verblijven; De omgeving.
Voor die gasten die actiever zijn ingesteld vertel hen welke activiteiten en belevenissen in de omgeving aanwezig zijn. Dit zodat zij het verblijf dat zij voor ogen hebben actief kunnen beleven.
Doelgroepen
Afhankelijk van de leefstijl profielen kunnen gasten verleid worden met het ontwikkelen van omgevingsarrangementen, omgevingsbelevenis concepten en/of cultuurarrangementen.
Bijvoorbeeld voor het leefstijlprofiel groen, kunnen eenvoudig weg fiets- en wandelarrangementen ontwikkeld worden, met een picknick en een leuke picknicktas. Voor de leefstijl profiel geel kunnen belevenis en doe arrangementen ontwikkeld worden. Dit door samen met attractieparken, outdoorparken en outdoor organisatiebureaus spannende activiteiten te ontwikkelen en deze in arrangementvorm aan te bieden. Voor de leefstijlgroep aqua kunnen wandelarrangementen in culturele en geschiedkundige vorm ontwikkeld worden. Dit door te gaan samenwerken met musea, experience centers, Natuurmonumenten of Staatsbosbeheer.
De conclusie is dat de omgeving vaak de eerste reden is waarom een gast op een recreatiebedrijf of in een hotel verblijft. Het recreatiebedrijf of het hotels is dus het middel om te verblijven en niet het doel van het verblijf. Help daarom gasten actief de omgeving te beleven, ervaren en actief te ontdekken. Vertel daarom gasten in eerste instantie wat authentiek, mooi, uniek, wat te doen is in de omgeving en waarom een verblijf in uw omgeving unieke ervaringen, bijzondere belevenissen oplevert en nieuwe energie geeft. Nog beter is dat ook actief in een pakket aan te bieden aan uw gasten. Gebruik daarbij de belevingen en ervaringen van huidige gasten.
Afsluitend kan gesteld worden, dat 3 dingen echt belangrijk zijn. Waar in de detailhandel wordt gesproken over; locatie, locatie en locatie, geldt dus voor de recreatiesector; omgeving, omgeving en omgeving.
Geert-Frank de Vries, De Vries Kartografie bv. Assen.
Wij brengen de omgeving tot leven.
PS. Als u meer mooie voorbeelden heeft of weet waar recreatiebedrijven de omgeving gebruiken als eerste verleiding, dan verneem ik deze graag.