Fototips die de conversie op boekingswebsites verhogen

Op website Expedia.com worden talloze hotels gepresenteerd. Uit intern onderzoek is gebleken dat deze foto’s een grote rol spelen bij het boeken. Ze hebben een belangrijke invloed op de eerste indruk van het hotel en verhogen aantoonbaar de conversie bij optimaal gebruik. En deze tips voor hotels kunnen, met een beetje creativiteit, eenvoudig worden vertaald naar andere vormen van verblijfsrecreatie. De tips:

…en dat is één…

1. Meer foto’s verhogen de conversie
Het blijkt dat bij hotels die meer dan 15 foto’s op de Expedia websites plaatsen de conversie gemiddeld vijf keer hoger is dan bij vijf of minder foto’s. Dit betekent dat de kans op een reservering enorm toeneemt wanneer een hotel besluit om het aantal foto’s te vermeerderen van bijvoorbeeld vijf naar twintig.

2. Laat foto’s zien van het hele hotel, geef een “overview”
Iemand die een hotel boekt wil in korte tijd (vaak een paar seconden) een zo compleet mogelijk beeld hebben van het hotel. Juist foto’s lenen zich hier perfect voor (eén beeld zegt meer dan duizend woorden…) Laat dus alle pluspunten van het hotel zien: fitnessruimte, zwembad, dakterras, hotelbar, etc. Gasten willen een hotel “ervaren”, dat begint al bij het maken van de reservering.

3. Presenteer alle kamertypes maar ook “bedding” opties
Een hotel met meerdere soorten kamers? Standard, Deluxe, Suites, etc. Laat dit terugkomen in de foto presentatie. Dit kan er tevens voor zorgen dat gasten een betere (duurdere) kamer reserveren. Duidelijke foto’s van de verschillende soorten “bedding” (twin, double, etc.) kunnen de doorslag voor een reservering betekenen.

4. Niet “alle hoeken van de kamer” laten zien
Het blijkt van weinig toegevoegde waarde te zijn wanneer je twintig keer dezelfde kamer vanuit een andere hoek fotografeert. Het gaat meer om de kwaliteit van de foto’s. Gasten kunnen misschien denken dat de rest van uw hotel niet boeiend genoeg is voor fotomateriaal en haken dan af.

5. De “thumbnail”; maak een goede eerste indruk!
De eerste foto die boekers zien op de verzamelpagina heet een thumbnail; de is de eerste (beeld)indruk en een foto die wordt uitvergroot en naar de individuele hotelpagina gaat wanneer men er op klikt. Dit is dus de belangrijkste foto van ieder hotel en moet een representatief beeld zijn van het type hotel; conferentiehotel, cityhotel, hostel, etc. Wanneer hoteliers een foto van het aanzicht gebruiken adviseert Expedia om er één met een mooie blauwe lucht te gebruiken, grijze herfstfoto’s zien er minder aantrekkelijk uit. Verder is gebleken dat gasten een foto van een kamer niet het meest representief vinden.

6. Gebruik “high res” foto’s
Iedere fotograaf weet wat “high res” of hoge resolutie beelden zijn. Dit heeft te maken met de scherpte van de foto’s ofwel het aantal pixels. Wanneer een hotel een foto met te weinig pixels gebruikt dan wordt hij onscherp en korrelig in de verschillende websites. Expedia adviseert om foto’s van minimaal 500 bij 350 pixels aan te leveren in jpg, tiff of bmp formaat, met deze vraag weet iedere fotograaf precies wat er mee bedoeld wordt.

7. Meer klantbeleving door een virtual tour
De Expedia websites bieden ook de mogelijkheid om een virtual tour van het hotel te geven. Beschikt het hotel over een mooie meeting room, sfeervolle brasserie of moderne loungebar? De verschillende websites bieden de mogelijkheid om gratis zes virtuele tours plaatsen. Een korte film waarbij de camera rond draait en een hele andere beleving geeft dan een stilstaande foto.

8. Blijf up to date!
Foto’s die niet meer recent zijn en misschien ook niet meer de situatie goed weergeven (vanwege verbouwingen of herinrichtingen) worden afgeraden. Deze kunnen er voor zorgen dat bij gasten het verwachtingspatroon niet wordt ingevuld. Foto’s moeten een actueel beeld weergeven van het hotel, dat geldt voor de algemene ruimtes en de foto’s van de kamers. Hotels kunnen het beste verouderde foto’s verwijderen of beter nog; vervangen door nieuwe afbeeldingen.

Meer informatie: www.expediainc.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *