In het zakendoen richten we ons vaak op een moment. We gaan verkopen, het verkoopgesprek moet goed en vlot verlopen. Daar hebben we de focus op. Tenminste, zo is het bij heel veel ondernemingen. Bij een arts draait het vooral om het moment van het consult. Maar is dat wel zo slim om je te focussen op vooral dat ene moment?
Raakmomenten
Een gast, of een klant die heeft te maken met heel veel meer “raakmomenten” en zal zijn ervaring, zijn gevoel voor het merk, vooral baseren op die vele momenten. Hij wil een bepaald patroon ontdekken dat voor hem of juist heel waardevol is, of juist totaal niet. Kloppen meerdere momenten, dan heeft hij een duidelijk beeld gekregen van het patroon! Denk maar eens na hoe het bij jezelf zit. De arts is zo goed als dat zijn assistent en secretaresse zijn. Een auto is zo goed als de monteur en de vervangende auto bij de beurten is. Zoem in op een moment, zoem weer uit om de focus op de vele momenten te richten.
Aanpak per doelgroep
Van beter naar excellent wordt je pas als je steeds maar weer, heel veel kleine stapjes maakt. Om het makkelijker te houden kan je je organisatie eerst opdelen in verschillende customer journeys; de gasten die een boot huren, welke raakmomenten hebben die met onze camping en hoe kan ik die serie momenten verbeteren? Daarna pak je bv. alle gasten die een chalet huren enz. enz. Groepeer momenten en verbeter ze, niet slechts een enkel momentje. Want herhalingen van momenten zijn patronen, 1x, 2x, 3x Bingo!
Ik ben benieuwd welk momenten jij de komende maanden gaat verbeteren, laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg