De zomer is voorbij. En het is niet moeilijk om een melancholische column te schrijven over kaplaarzen, soppen op drassige voetbalveldjes en natte broeken op de glijbaan. Of om de statistieken van het KNMI er even bij te halen en te vertellen dat juli een gemiddelde temperatuur van 15,9 graden had. En dat er twee keer zoveel regen viel als normaal.
Of – om u nog enigszins blij te maken – terug te blikken op dat FAN-TAS-TISCHE voorseizoen, waarin werd opgeroepen zuinig te zijn met water, omdat er een tekort dreigde door het uitblijven van regen. Of het verhaal te vertellen van die camping waar gasten dit jaar als welkomstgeschenk zwembandjes meekregen. Een grap waar gasten zo om moesten lachen dat de vakantie, ondanks de regen, vrolijk ingezet kon worden.
Te makkelijk, te voorspelbaar en waarschijnlijk voor velen onder u ook te pijnlijk. Geen goede ingrediënten voor een leuke column. En dus laat ik het weer voor wat het was en blik ik graag vooruit. Want de zomer is nu officieel voorbij en daarmee is de tijd van vooruitdenken aangebroken. En daar wil ik u – op het communicatievlak – graag een handje bij helpen.
Zodra het seizoen op z’n eind loopt, stromen de tariefwijzigingen voor de brochures hier massaal binnen. Die staat bij de meesten van u dus al hoog op uw winterchecklist. Daaronder staat waarschijnlijk dat u nog eens kritisch naar uw website en de teksten moet kijken en eventuele aanpassingen moet doen om weer up-to-date te zijn. Hetzelfde geldt natuurlijk voor uw brochure. En misschien zelfs voor uw huisstijl. Deze wintercheck-ups spreken voor zich. Maar misschien is deze winter wel een goede tijd om iets creatiever naar uw communicatie te kijken.
Zo hebben we vorig jaar voor Vakantiecentrum ’t Hout in Bakkeveen een uniek concept bedacht voor het recreatieprogramma. Een heus magazine, bomvol spelletjes voor de kids, een quiz, het recreatieprogramma voor het hele jaar, algemene info voor de ouders en leuke aanbiedingen van ondernemers in de omgeving. En juist dat laatste maakt dit initiatief zo aantrekkelijk. De kosten voor het ontwerp en het drukwerk werden namelijk voor een groot deel gefinancierd uit de advertenties in het magazine.
De lokale slager plaatste een advertentie voor een voordelig barbecue-vleespakket. De supermarkt adverteerde met hun gunstige ligging op slechts 200 meter van de camping. En de bakker bombardeerde woensdag tot ‘slagroomsoezendag’, exclusief voor gasten van ’t Hout. En zo waren er veel meer ondernemers die graag op een leuke manier onder de aandacht wilden komen van de gasten in het dorp.
Deze groepsactie werd een groot succes. Gasten waren bij aankomst blij verrast met het leuke magazine. De aanbiedingen van de lokale ondernemers vlogen de winkels uit. En de kosten voor dit mooie magazine waren door deze samenwerking voor alle partijen heel redelijk. Een typisch voorbeeld van een samenwerking die de communicatie naar gasten sterk verbeterd zonder dat daar direct een gigantische investering voor nodig is.
Zo’n zelfde initiatief kunt u ook opzetten met recreatieondernemers met een gemeenschappelijke deler. Denk aan de regio, groepsaccommodaties, strandparken of stadscampings. U ontwerpt gezamenlijk één magazine met info over een bepaalde regio, fietstochten, een prijsvraag, leuke extra’s voor de kids en natuurlijk voor elk park meerdere pagina’s waarin zij zich van hun beste kant laten zien. Dit magazine leggen alle deelnemende partijen in hun verhuuraccommodaties of u geeft deze gratis mee bij aankomst. Groot voordeel: uw park wordt direct gepromoot bij uw doelgroep en als gasten een goed gevoel hebben bij het park waar zij op dat moment verblijven, krijgen ze ook een goed gevoel bij het park dat hier wordt gepromoot. Grote kans dat diverse gasten een jaar later stuivertje wisselen. En natuurlijk: ook hier verlicht samenwerking de kosten.
Kortom: grijp deze winter aan om samen te werken en zo uw communicatie zonder grote investering sterk te verbeteren! Voor u het weet is de winter weer voorbij en kunnen we gaan genieten van een geweldig voorjaar en zomer. We hebben immers nog heel wat zonuren tegoed uit 2011!
Door Kim Haanappel, Ferias Communicatie