Fastfood is uitblinker in sector leisure en horeca

De behoefte aan gemak bij de consument legt de fastfood-verkopers geen windeieren. In het eerste kwartaal van 2019 stegen de verkopen liefst met 3,7 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Door de hogere prijzen steeg de omzet zelfs met 8,8 procent.

Groei horeca vertraagt flink, mede door personeelstekort

De fastfood-branche is een duidelijke uitblinker binnen de horeca, die in het eerste kwartaal de jaar-op-jaar-groei sterk zag afremmen. De groei van verkoopvolumes van avondrestaurants en cafés viel bijna stil in het eerste kwartaal, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Hun omzetgroei kwam bijna geheel door hogere prijzen.

Bron: gegevens Locatus met bewerking door ABN AMRO

Het gedaalde consumentenvertrouwen en het tekort aan personeel spelen sommige ondernemers parten. Drie jaar geleden ervoer nog 7 procent van alle eetzaken het tekort aan personeel als belemmering, inmiddels is dit 29 procent.

Fastfood-bedrijven weten echter een forse groei vast te houden. De sterke groei in de fastfood-branche is geen incident: in de afgelopen vijf jaar namen de verkopen van fastfood-restaurants al met 29 procent toe, en steeg ook het aantal vestigingen. De groei van de buitenshuisconsumptie helpt daarbij. Daarnaast speelt de onderliggende beweging naar gemak hier een rol: het eten wordt snel bereid en kost dus weinig tijd voor de gast. Dit is spreekt bijvoorbeeld millennials aan, die graag bij een fastfood-restaurant lunchen. Daarbij helpt het dat fastfood-ondernemers ook een gezonder en vegetarisch assortiment hebben toegevoegd in de afgelopen jaren.

Meer inkomsten door innovatie

een bestelzuil van Happy Italy – gespot op de Horecava 2019

Daarnaast profiteert de fastfood-branche duidelijk van het innovatieve karakter. Dit uit zich bijvoorbeeld in bestelzuilen; grote tabletvormige schermen waar een gast een menu kan bestellen. Mede omdat de gast daar minder opgejaagd wordt dan in een traditionele rij, bestelt diegene daar mee. Een dergelijke bestelzuil kan leiden tot hogere omzetten van 10 procent voor betreffende ondernemers, en soms zelfs meer.

Wij verwachten dat de fastfood-branche in 2019 met 4% in verkoopvolumes groeit.


Met dank aan:

Sonny Duyn, sector econoom leisure en retail bij ABN AMRO

Selma van der Graaf, sectoranalist leisure bij ABN AMRO

Meer informatie: ABN AMRO, stand van Leisure mei/juni 2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *