• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Een mascotte is meer dan een pak

11 november 2013 by Wendy Oude Veldhuis Reageer

Happy Mascots mascottepakVorige week was ik drie dagen aanwezig op de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg. Wat me dit jaar weer opviel was hoeveel campings, vakantieparken en andere organisaties in de branche gebruik maken van een mascotte. Ik hou van mascottes, maar ik was niet direct enthousiast. Wanneer je namelijk eens verder vroeg hoe de mascotte werd ingezet, was het antwoord meestal ‘gewoon, leuk een rondje lopen en op de foto’. Toch valt er veel meer te halen uit een mascotte. Wanneer je het goed neerzet, krijgt je gast binding met je park en kun je zelfs leuk verdienen met de merchandise rondom de mascotte.

Een mascotte laten maken begint niet bij de productie van het pak
Wanneer je erover nadenkt om een mascotte in te zetten, bedenk dan wat de reden daarvoor is. Vind je het gewoon grappig om een grote knuffel rond te laten lopen? Prima natuurlijk. Maar meestal wil je meer. Binding met je gasten, een eyecatcher, een marketingmiddel, een promotiemiddel dat jouw organisatie vertegenwoordigt. Begin dus niet direct met de productie van het pak, maar denk erover na wat je wilt bereiken met een mascotte.

Storytelling met behulp van een mascotte
Schrijf eens op wat de USP’s (Unique Selling Points) zijn van jouw organisatie of bedrijf. Wat maakt jou uniek? Zit je vakantiepark aan de zee? Is je camping ingericht op allerlei soorten sporten? Is er een grote stad in de buurt? Of ben je wellicht veel bezig met de natuur? Het zijn allemaal unieke eigenschappen die je prachtig in een mascotte kunt verwerken. Kies een mascotte die past bij jouw USP’s. Kies bijvoorbeeld een krab als het gaat om een camping aan zee, of een egel als het gaat om een park in de natuur. Vervolgens kun je met dit idee naar een bedrijf dat mascottes produceert. Zij kunnen dan aan de slag voor je met tekeningen van jouw mascotte op maat.
Schrijf (of laat het doen) een mascotte concept voor je mascotte. Verzin een verhaal en vertel waar je mascotte vandaan komt, waar hij van houdt, waarom hij bij jouw organisatie is, wat hij dagelijks doet etc. Zo ontstaat er een karakter dat past bij jouw organisatie. We noemen dit ook wel Character ontwikkeling. Het karakter van de mascotte kun je weer verwerken in je website, een kleurplaat, merchandise en het animatieprogramma.

Waar houd je rekening mee als je een pak laat maken?
Wil je een pak laten maken, dan zijn er een paar dingen waar je over na moet denken. Hoeveel wordt het pak gebruikt en met welke activiteiten? Welke kwaliteit heb je nodig? Hoeveel pakken heb je nodig? Waar wordt het pak gebruikt en door wie?

Er zijn verschillende soorten kwaliteiten in mascottes. Meestal volstaat een ‘basis’ kwaliteit, zeker op vakantieparken. Personeel gaat niet altijd even netjes om met de pakken. Je kunt dus beter een keer een nieuw pak kopen dat minder geld heeft gekost, dan een pak van 5.000 euro laten verstoffen in de kelder. Houd er ook rekening mee hoe groot de entertainers zijn die in het pak moeten entertainen en geef dat door het de producent van je mascotte. De meeste mascottepakken worden gemaakt voor mensen tussen de 1.75m en 1.85m. Bedenk ook hoeveel je wilt zien en doen in het pak. Een mascottepak trek je natuurlijk niet aan omdat het zo lekker zit. Daarnaast zie je over het algemeen vrij weinig. Meestal is dat niet erg omdat er een begeleider bij de mascotte is, maar soms moet een mascotte ook goed kunnen sporten/rennen etc. Dan is het handig om dit aan te geven bij de producent, zodat deze er rekening mee kan houden.

Entertainen volgens het mascotte concept
Wanneer het mascottepak eenmaal klaar is, train dan de entertainers die in het pak mogen. Vertel ze waarom het pak is gemaakt en wat ermee gaat gebeuren binnen de organisatie. Laat ze volgens het concept entertainen in het pak. Bij een mascotte hoort een verhaal, bijvoorbeeld dat hij altijd op zoek is naar nieuwe avonturen, of dat hij ondeugend is, of een fantastische sporter. Dit moet tot uiting komen wanneer iemand in het pak zit. Laat de entertainers het concept van de Character ontwikkeling lezen en laat ze oefenen met bewegingen voordat ze ‘de straat’ op gaan. Zo komt het concept volledig onder de aandacht van je gasten en is het een verlenging van je marketing.
Veel succes met de inzet van jouw mascotte!

Heb je hulp nodig of wil je een mascottepak (of tekening & Character ontwikkeling) laten maken?
Bekijk dan de website van Happy Mascots eens.

 

Categorie: Opinie en kennis Tags: attractieparken, bungalowpark, camping, dagrecreatie, evenementen, marketing, mascottes, toerisme

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Frans pretpark Le PAL kiest voor Smash & Reload als eerste interactieve dark ride

Ervaren professionals uit de recreatie starten een nieuw adviesbureau: TDAC

Landelijk congres Vitale Vakantieparken op 2 juni

Recreatie Vakbeurs 2022 breidt uit met segment ‘horeca’

Grootste en snelste achtbaan van Denemarken door Vekoma gebouwd in Fårup Sommerland

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

jun 30
08:00 - 17:00

Expertmeeting Retailtainment

Bekijk kalender

Recente reacties

  • edwin op Regelgeving voor springkussens en inflatables m.i.v. 2021
  • J.W. Gutterswijk op Landal Mooi Zutendaal (Be) breidt uit met houtskeletbouw villa’s
  • Jan Cramer op Rechtbank steunt plannen gemeente Amsterdam voor krimp van de rondvaartvloot

Secundaire Sidebar

Insight

Informeren met filmpjes helpt Parkvakanties aan snelle groei van het bereik

Tekort aan personeel is grote bedreiging voor de recreatiesector

De gast betaalt de (energie)rekening – Pay-Per-Use

EuroParcs brengt duurzame intenties ook al in de praktijk op de parken

Nieuwe technieken geven traditionele attracties een nieuw leven

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

ABN AMRO

Creative Structures

Team Animation

ZKA Strategy

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS